Wychowawcze T(r)IKi

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Coraz częściej sięgamy po narzędzia TIK wspierające proces nauczania, lekcje stają się zarówno atrakcyjniejsze jak i efektywniejsze. Musimy jednak pamiętać, że dydaktyka nie może pomijać aspektów wychowawczych. Profesor Tadeusiewicz podkreśla „w trakcie rozwoju e-nauczania tradycyjne metody formowania wartości wypracowywane dotychczas w kontakcie nauczyciela i ucznia będą traciły na znaczeniu”. Raport „Dzieci w sieci” potwierdza to twierdzenie, wskazuje łatwość w poruszaniu się dzieci i młodzieży w coraz to nowszych technikaliach, ale też pokazuje jak wielka naiwność i wiara w dostępne treści jest wśród dzieci.

Proces ten koniecznie powinien być wspierany przez nauczycieli. Co istotniejsze, ciężar e-wychowania spoczywa przede wszystkim na nauczycielach informatyki, którzy jako pierwsi kształtują prawidłowe nawyki pracy z komputerem i uczulają na właściwe zachowania.

Jako wychowawcy mamy do czynienia zarówno z naszymi uczniami jak i – Rodzicami uczniów, co często w obecnej dobie wymaga również zabiegów wychowawczych.

Podstawą w pracy wychowawczej są dobre relacje oraz sprawna komunikacja. Wszelkie potrzeby, propozycje można zrealizować w oparciu o powyższe punkty.

Jak można wykorzystać do e-wychowania internetowe aplikacje?

Pomocne na dziś są e-dzienniki – ale komunikacja przy ich pomocy nie pozwala na dyskusję. Zatem warto skorzystać z narzędzi, które będą to wspierać.

Pakiet Google pozwala na zakładanie grup dyskusyjnych na podstawie list mailowych rodziców, Można wykorzystać platformy e-learningowe (przykład Moodle) oraz portale społecznościowe (Facebook – jako grupy). Ostatni sprawdza się świetnie z uczniami, jednak warunkiem jest posiadanie przez wszystkich uczestników konta (czyli uczniowie po 13 roku życia).

Aplikacje komputerowe coraz częściej i odważniej wykorzystywane w szkołach nie tylko na lekcjach informatyki. Warto wykorzystać niektóre w procesie wychowawczym klasy.
Ważny jest dla wychowawcy zewnętrzny, zawsze dostępny Pendrive – czyli google drive lub inne miejsce (onedrive, dropbox). Tam łatwo można przechowywać dostępne materiały, a przygotowane dokumenty udostępniać lub współdzielić.

Komunikacja jest drugim ważnym obszarem wspieranym przez powyższe. Pozwala na umieszczanie ogłoszeń dla wybranej grupy, dyskusje, zadawanie pytań jak i porozumiewanie się indywidualne z uczniem/rodzicem. Jakość porozumienia miedzy uczniem a nauczycielem nie zależy od metody, Buduje ją otwartość i przejrzystości kontaktów, wzajemna troska , poszanowania odrębności, uwzględnianie potrzeb rozmówcy. Często komunikacja poprzez słowo pisane wymaga głębszego zastanowienia się nad odpowiedzią, analizy problemu i często może być pozbawiana gwałtownych emocji. Zasady netykiety na forach, stosowanie właściwych form grzecznościowych w korespondencji wydaje się być równie oczywiste jak zwracanie uwagi nauczyciela na postawę i kulturę osobistą uczniów w kontakcie rzeczywistym.

Wsparcie procesu dydaktycznego poprzez umieszczanie ciekawych materiałów, zadań i ćwiczeń jest podstawowym i najczęściej wykorzystywanym aspektem w pracy na platformie. Narzędzie to daje zdecydowaną przewagę nad przeglądaniem i wykorzystywaniem gotowych materiałów w sieci poprzez umożliwienie przesyłania zadań do oceny, stosowanie ćwiczeń samosprawdzających, a przede wszystkim posiada możliwość współpracy i porozumiewania się. Dbałość o zgodne z prawem autorskim zamieszczanie materiałów, uczenie licencji oraz zasad udostępniania i współdzielenia ma ogromne znaczenie w procesie kształtowania wartości. Nie tylko powinniśmy wskazywać jak nie naruszać praw autorów, ale przede wszystkim uczyć z czego można korzystać i jak pracować dzieląc się wytworzonymi pracami.

Powyższe działania sprzyjają budowaniu bliższych relacji, dla wielu uczniów są okazją do otwarcia i przełamania bariery nieśmiałości. Wzajemne kontakty i pomoc przebiegają w wielu płaszczyznach: nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń, uczniowie-uczeń, uczniowie-nauczyciel.

Bardzo ciekawym rozwiązaniem, zastosowanym w Gimnazjum nr 16 w Krakowie, jest prowadzenie na platformiemoodle tzw. „kursów wychowawczych”. Obecnie wiele klas przeniosło swoją aktywność do grup Facebookowych. Są to wyodrębnienie obszary zamknięte, do kontaktu jedynie dla wychowawcy i klasy. Na takim kursie mogą znaleźć się podstawowe informacje typu podział godzin, plan konsultacji. Jest też miejsce na wieloraką komunikację, tablicę ogłoszeń, forum dyskusyjne. Bardzo przydatne dla wychowawcy są narzędzia ankietowania uczniów (anonimowego, lub nie), co pozwala zasięgać opinii w różnych tematach i mieć dobrą informację zwrotną od zespołu klasowego. Wiele wspólnych działań klasowych można ustalać wykorzystując zasób „głosowania”. Interakcja i współdecydowanie pomaga budować relacje w zespole klasowym.

Biorąc pod uwagę, że w systemie klasowo-lekcyjnym dla swoich wychowanków mamy jedną godzinę w tygodniu, platforma pozwala wychowawcy być w kontakcie z uczniami przez cały tydzień.

Smartfon – pomocą wychowawczą

Telefon jest nie tylko domeną naszych uczniów, ale też sami posiadamy, często nie znając wielu możliwości.

Zatem wychowawca powinien posiadać pakiet aplikacji, który przyda się w każdym momencie.

  • Jak dojadę
  • Tłumacz
  • Mapy Google
  • SmokSmog
  • Poczta elektroniczna
  • Kalkulator
  • Skaner
  • Google drive
  • Keep Google
  • Dostęp do e-dziennika
  • QRskaner

Tak wyposażony może często zaskoczyć uczniów a także wiele się od nich nauczyć.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2018 w Warszawie:

Skecznotka z wystąpienia autorstwa Danuty Gierczak (dziękujemy!): 

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

Notka o autorce: Beata Chodacka jest nauczycielką informatyki w Szkole Podstawowej nr 33 w Krakowie (d. Gimnazjum nr 16) i członkinią grupy Superbelfrzy RP

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie