Webinarologia stosowana

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pandemia Covid-19 spowodowała, że praktycznie w ciągu jednego dnia odczuliśmy, jak niewiele wiemy na temat nowoczesnych metod i stosowania technologii na zajęciach. Oczywiście nauczyciele przechodzili różne szkolenia z zakresu TiK i stosowali go podczas swoich zajęć, ale nagle okazało się, że "sieć" stała się jedynym źródłem zdobywania wiedzy i umiejętności. Jak grzyby po deszczu zaczęły tworzyć się grupy wsparcia, a Ci którzy mieli możliwości i odwagę zaczęli prowadzić WEBINARY.

Webinar - jak go definiuje Wikipedia - to rodzaj internetowego seminarium, prowadzonego i realizowanego za pomocą technologii webcast, obejmującą dwustronną komunikację. W założeniu jest to spotkanie na odległość i może być wykorzystane marketingowo lub szkoleniowo.

Jednak w zalewie różnych webinarów w sieci, warto zastanowić się co decyduje o tym, że uznajemy dany webinar za wartościowy.

W - jak wiedza

Żeby uznać, że webinar jest wartościowy, to przede wszystkim musi on zawierać wartościowe treści. Wiedza i doświadczenie prowadzącego jest bardzo ważne, tak samo jak jego umiejętność przekazywania tej wiedzy. Trzeba być praktykiem i ekspertem w danej dziedzinie. Prowadząc takie spotkanie docieramy do znacznie szerszej rzeszy odbiorców i nasza odpowiedzialność za przekazywanie tej wiedzy jest ogromna. Nie można popełniać błędów merytorycznych, nie można uczyć się samemu w trakcie trwania webinaru, ponieważ uczestnicy to bardzo szybko wyczują i uznają że nasz webinar nie jest wartościowy.

E - jak energia

Nie tylko wiedza jest ważna ale także energia prowadzącego, jego umiejętność reagowania na różne sytuacje i prowadzenia dialogu z uczestnikami. Wielokrotnie wartościowa wiedza i umiejętności, w przypadku gdy prowadzący nie potrafił przełamać swoich ograniczeń, potrafiły spowodować, że webinar stawał się bezwartościowy i po prostu nudny. Umiejętność rozmowy z uczestnikami, umiejętność “sprzedania” siebie są wbrew pozorom bardzo ważne i wpływają na subiektywny sposób w jaki odbieramy dane wydarzenie.

B - jak bariera

Właśnie umiejętność przełamania pewnych schematów zachowania, zdanie sobie sprawy, że tak naprawdę stoimy na wielkiej scenie i jesteśmy aktorami w tym wydarzeniu, jest bardzo ważna. Przełamywanie barier takich jak strach przed tym jak się wypadnie, czy da się radę, jest lekcją w życiu, którą warto odrobić. Poznanie swoich słabych stron, przełamanie ich - to jest to, co często blokuje ludzi przed robieniem rzeczy wartościowych i ważnych.

I - jak interakcja

Webinar to spotkanie z uczestnikami - komunikacja i możliwość wymiany poglądów i doświadczeń. W innym wypadku zamiast prowadzić webinar można równie dobrze nagrać film i puścić go swoim odbiorcom. Film w formie tutorialu także jest bardzo wartościowy, ale zostaje odebrana uczestnikom możliwość dopytywania, wymiany doświadczeń, czy też zadawania pytań prowadzącemu podczas transmisji. Interakcja sprawia, że odbiór treści jest atrakcyjny, a uczestnik zaczyna identyfikować się z prowadzącym i stara się nadążyć za przekazem.

N - jak narzędzia

Żeby temu wszystkiemu sprostać należy oczywiście zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Zarówno posiadany sprzęt ( kamery, mikrofony, światła) jak i oprogramowanie do streamingu wpływają na jakość webinaru. Pozwalają osiągnąć cele, w zamierzony przez prowadzącego sposób. Tak samo miejsce gdzie będzie odbywał się webinar jest ważne ze względu na możliwość dotarcia do określonej grupy docelowej.

A - jak awaria

Złożoność przedsięwzięcia jakim jest transmisja na żywo powoduje, że zagrożenie awarią podczas webinaru jest bardzo duże. Może to być awaria sprzętowa, niedziałający Internet, czy problemy z oprogramowaniem. Trzeba być świadomym tych zagrożeń ale nie można się ich bać. Umiejętność szybkiego reagowania prowadzącego jest bardzo ważna. Nie ma się co bać - to jest po prostu życie. Ważne jest to, żeby powrócić do nadawania i doprowadzić webinar do końca. Awarie zdarzają się każdemu i nie ma co się ich bać.

R - jak relacja

Te wszystkie czynniki odpowiednio skomponowane pozwalają na nawiązanie dobrej relacji z uczestnikami. Dbałość o jakość oraz merytorykę, odpowiednie poprowadzenie spotkania, oraz przezwyciężenie ewentualnych awarii - powodują że zaczynamy budować społeczność. Społeczność zgromadzoną wg określonego tematu, zagadnienia. Dobra relacja z uczestnikami buduje ich pewność siebie oraz chęć wykorzystania zdobytych umiejętności i wiedzy w praktyce. Jednocześnie powoduje też, że uczestnik będzie wracał na kolejne wydarzenia, które przygotowujemy.

A jak ta cała wiedza przekłada się na nasze życie zawodowe?

Należy zdać sobie sprawę, że nauczyciel tak jak aktor - wychodzi na scenę i ma za zadanie zainteresować swojego odbiorę wiedzą i umiejętnościami, które mogą mu być przydatne, lub wręcz niezbędne do życia.

Zbierając doświadczenia podczas prowadzenia webinarów jesteśmy w stanie przełożyć je na swoje szkolne życie po to, żeby zmienić swój warsztat pracy i metody jakimi pracujemy. Doświadczenia te możemy wykorzystać nagrywając różnego rodzaju materiały edukacyjne dla naszych uczniów, promować szkołę tworząc filmy z imprez szkolnych czy też relacjonować na żywo różne ważne w życiu szkolnym wydarzenia. Możemy odważyć się prowadzić swój własny kanał edukacyjny, dzięki któremu w atrakcyjnej formie przekazujemy treści i przyczyniamy się do rozwoju zainteresować swoich uczniów.

Zapraszamy do obejrzenia naszego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2021 w Warszawie:

Dziękujemy Vitii Hoffmann za skecznotkę do wystąpienia:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Notka o autorach: Maciej Danieluk jest nauczycielem w ZSP w Damasławku. Laureat konkursu Wielkopolski Nauczyciel Roku 2019. Certyfikowany trener Google dla Edukacji. Trener i edukator umiejętności ICT. Entuzjasta wykorzystania TiK w edukacji i autor popularnej książki: TiK w Pigułce – narzędziownik nauczyciela (2019); Dawid Łasiński - nauczyciel chemii w Zespole Szkół im gen. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie. Twórca (2017) postaci Pana Belfra (www.panbelfer.pl). Zwycięzca konkursu Twórca Roku w kategorii Edukacja i laureat głównej nagrody Twórca Roku 2021. Laureat nagrody Digital Shaper 2020 – lider cyfryzacji i nowych technologii w Polsce, finalista konkursu Nauczyciel Roku 2019. Pomysłodawca i współtwórca projektów Nauczycielwsieci.pl i Lekcjewsieci.pl. Obaj należą do społeczności Superbelfrzy RP i MIEE. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie