STEAM w edukacji wczesnoszkolnej – dlaczego warto?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

STEAM jest to termin, który w ostatnich latach często pojawia się podczas rozmów o nowoczesnej edukacji, o sposobach i atrakcyjnych metodach pracy. Czym jest STEAM? To nie tylko akronim pierwszych liter angielskich słów: S – Science – nauka, T – Technology – technologia, E – Engineering – inżynieria, A – Art – sztuka i M – Math – matematyka, ale przede wszystkim podejście/forma zdobywania wiedzy. Podczas zajęć z młodymi ludźmi wymienione dziedziny nie tylko się przenikają, ale doskonale uzupełniają.

My nauczyciele/edukatorzy jesteśmy inicjatorami, przewodnikami, towarzyszami młodych ludzi w procesie edukacyjnym. Podczas warsztatów STEAMowych istotną rolę odgrywają takie czynniki, jak:

  • zabawa – zachęcamy do doświadczeń i eksperymentowania, zwracamy uwagę na emocje jakie towarzyszą całemu procesowi.
  • współpraca – zwracamy uwagę na to by dzielić się nie tylko materiałami, ale i pomysłami, wiedzą oraz umiejętnościami.
  • cierpliwość – pokazujemy, że nic tak nie uczy jak porażki i błędy, choć początkowo mogą budzić frustrujące
  • sukces – doceniamy pracę młodych ludzi i świętujemy sukcesy
  • czas – pamiętamy, że każdy zdobywa wiedzą w swoim tempie
  • kreatywność – zachęcamy do realizacji własnych pomysłów.

Ze względu na powyższe czynniki, zajęcia STEAMowe świetnie wypadają w grupie najmłodszych uczniów i z powodzeniem może być stosowane na całym etapie wczesnoszkolnym. Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

I jeszcze skecznotka do wystąpienia, autorstwa Joanny Komorek:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Mariola Fik jest byłą bibliotekarką i edukatorką kompetencji cyfrowych, trenerką Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog. Miłośniczka edukacji w duchu STEAM. W pozornie zwyczajnych rzeczach widzi materiały do eksperymentowania i konstruowania. Bliska jest jej edukacja przez doświadczanie. Z pasją majsterkuje z dziećmi m.in. w Pracowni Młodego Inżyniera w rodzinnej miejscowości.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie