Prawdopodobnie wielu nauczycieli zmaga się z tym problemem: mówią do uczniów i spostrzegają, że ci nic nie rozumieją. Czy nauczyciele mówią jakimś innym językiem, czy też uczniowie w ogóle nie starają się zrozumieć przekazu? Może rozwiązanie problemu leży w zmianie sposobu komunikowania się, nie tylko podczas lekcji, ale i poza szkołą? Co nauczyciel może zmienić?
Nowy rok szkolny to dobra okazja do wprowadzania osobistych innowacji w nauczaniu. To szansa, z której trzeba korzystać, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, w których następuje dynamiczny rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych. Stanie w jednym miejscu i stosowanie co roku tych samych metod w nauczaniu raczej nie przyczynią się do sukcesów nauczycieli i uczniów, a nawet jeśli, to będzie on okupiony coraz większym wysiłkiem i kosztem. Efektywność nauczania to również poszukiwanie nowych metod komunikowania przekazu edukacyjnego do uczniów, nawet jeśli pakiet wiedzy, który nauczyciel chce przekazać, pozostaje ten sam. Dziś to proste. Tę samą treść można przekazać uczniom na dziesiątki różnych sposobów i przy użyciu dziesiątek narzędzi, z których młodzi ludzie chętnie korzystają.
Oczywiście trudno o złote zasady, które sprawdzą się w każdym przypadku. Ale skoro żyjemy w epoce intensywnej informacji i komunikacji, to może warto zacząć szerzej wykorzystywać różnorodne narzędzia komunikacyjne, aby dotrzeć do uczniów. Amerykańscy nauczyciele opracowali 10 podpowiedzi, które mogą okazać się przydatne również i w polskich realiach (dlatego też trochę je zmodyfikowaliśmy).
1. Korzystaj z serwisów społecznościowych. Media społecznościowe stają się coraz ważniejszym kanałem komunikowania spraw małych i dużych. Skoro potrafią używać ich politycy, nie będą mieli z tym problemów również nauczyciele. Czy warto? Popularność YouTube, Facebooka, Naszej Klasy, czy Twittera, blogów, przekonuje że warto. Spróbuj wykorzystać te kanały w nauczaniu. Dysponujesz na pewno wielkimi zasobami materiałów merytorycznych – wybierz część z nich i publikuj je w tych mediach. Przetestuj na swoich uczniach, zobacz jak reagują, zapytaj, co poprawić, zbadaj, czy w ten sposób twój przekaz się lepiej upowszechnia. Nic nie ryzykujesz, po prostu sprawdź. Nie zrażaj się po ewentualnych niepowodzeniach.
2. Zamiast wykładów, opowiadaj historie. Wykłady nużą młodzież już po kilku minutach. Co innego opowieści i historie. Świat pełen jest ciekawych wydarzeń, anegdot, niecodziennych i codziennych zdarzeń... masz do dyspozycji także zdjęcia, filmy, nagrania, multimedia – wykorzystaj to! Szkoły przeładowane są informacją i edukacyjnym żargonem, a uczniowie chcą czegoś świeżego, bardziej życiowego. Zamiast nudzić, skonstruuj swój przekaz w oparciu o takie drobne historyjki i materiały multimedialne. To znacznie lepsze niż tekst!
3. Więcej ludzi w twoim przekazie. Nauka to ludzie. Historie o tych ludziach mogą być emocjonujące, fakty nigdy. Pokaż ten wymiar ludzki w materiale, który chcesz uczniom przekazać. Wykorzystaj zdjęcia i nagrania filmowe. Jeżeli prowadzisz swoją stronę internetową, nigdy nie możesz o tej zasadzie zapomnieć.
4. Bądź aktualny. Nie możesz wykorzystywać ciągle w nauczaniu tych samych materiałów, które stworzyłeś rok, 2, 5... 10 lat lemu. Świat pędzi naprzód i musisz odnosić się to wydarzeń, które są aktualne. Żyjemy w epoce informacji i mamy do niej dostęp non stop 24/7 (24 godziny przez siedem dni w tygodniu). Jeśli chcesz dotrzeć do swoich uczniów, komunikuj się z nimi wykorzystując najnowsze informacje i na nich osadź swój przekaz (dziś mamy zalew informacji z każdej dziedziny, więc nie będzie problemu z wykorzystaniem ich na każdym przedmiocie).
5. Regularnie badaj, co myślą twoi uczniowie na różne tematy. Korzystanie z (ogólnodostępnych w internecie) sond i bardziej zaawansowanych narzędzi badawczych pozwoli ci zdobyć wiele cennych informacji na temat tego, jak myślą twoi uczniowie. Mając tą wiedzę będziesz mógł dobrać odpowiednie tematy czy narzędzia komunikacji i poprawić skuteczność nauczania.
6. Wykorzystuj nowe (i stare) narzędzia ciągle na nowe sposoby. Bądź kreatywny i interaktywny. Nie stój w miejscu. Poszukuj nowych zastosowań. Pamiętaj, że połowa sukcesu współczesnych edukatorów leży w tym, że potrafią tą samą treść przekazać w coraz to inny sposób i z wykorzystaniem nowych narzędzi komunikacji. Korzystaj z blogów, czatów, e-maili, komunikatorów, quizów, konferencji online, angażuj swoich uczniów, aby korzystali z treści, które zamieścisz w swoim serwisie internetowym.
7. Otwórz swoje media. Zacznij blogować, nagrywaj swoje podkasty (krótkie nagrania edukacyjne do odsłuchania na iPodzie czy innym odtwarzaczu mp3), spróbuj nagrywać własne filmy edukacyjne. Eksperymentuj. Jeśli będziesz ciągle mówił „po co to wszystko?“, „co mi po tym“, zostaniesz z tyłu. Zaryzykuj – uczniowie na pewno docenią tą zmianę.
8. Sieciuj. Nie jesteś jedynym nauczycielem, który stara się zmierzyć z wyzwaniami epoki cyfrowej. Poszukaj swoich kolegów i koleżanek po fachu w sieci. Współpracujcie, wspierajcie się, twórz swoją mapę edukacyjną wartościowych zasobów, z których warto korzystać.
9. Popraw szkolną stronę internetową. Internet nie stoi w miejscu – co dwa-trzy lata pojawiają się nowe trendy, znacznie szybciej i częściej pojawiają się nowe narzędzia interaktywne. Strona www twojej szkoły to również twoja witryna, dzięki której możesz komunikować się z uczniami (obecnymi i przyszłymi). Poprawiaj nawigację i funkcjonalności, spraw, aby strona żyła i cieszyła się zainteresowaniem i uczniów i rodziców. Także twoja cząstka wiedzy, którą chcesz przekazać, powinna znaleźć się w szkolnej witrynie.
10. Ucz się od swoich uczniów. Uczniowie to cyfrowi tubylcy, którzy wiedzę o nowych technologiach i internecie mają w małym palcu. Wykorzystaj to. Razem możecie tworzyć prawdziwą społeczność uczących się. Oni potrzebują twojej wiedzy i doświadczenia. Ty potrzebujesz ich wiedzy i umiejętności komunikowania się.
I na koniec jeszcze jedna ważna zasada: nie bój się zmiany! Jak to ktoś już zauważył, zmiana to jedyny stały element naszego świata.
(Źródło: eSchoolNews, opr. własne)
Oczywiście trudno o złote zasady, które sprawdzą się w każdym przypadku. Ale skoro żyjemy w epoce intensywnej informacji i komunikacji, to może warto zacząć szerzej wykorzystywać różnorodne narzędzia komunikacyjne, aby dotrzeć do uczniów. Amerykańscy nauczyciele opracowali 10 podpowiedzi, które mogą okazać się przydatne również i w polskich realiach (dlatego też trochę je zmodyfikowaliśmy).
1. Korzystaj z serwisów społecznościowych. Media społecznościowe stają się coraz ważniejszym kanałem komunikowania spraw małych i dużych. Skoro potrafią używać ich politycy, nie będą mieli z tym problemów również nauczyciele. Czy warto? Popularność YouTube, Facebooka, Naszej Klasy, czy Twittera, blogów, przekonuje że warto. Spróbuj wykorzystać te kanały w nauczaniu. Dysponujesz na pewno wielkimi zasobami materiałów merytorycznych – wybierz część z nich i publikuj je w tych mediach. Przetestuj na swoich uczniach, zobacz jak reagują, zapytaj, co poprawić, zbadaj, czy w ten sposób twój przekaz się lepiej upowszechnia. Nic nie ryzykujesz, po prostu sprawdź. Nie zrażaj się po ewentualnych niepowodzeniach.
2. Zamiast wykładów, opowiadaj historie. Wykłady nużą młodzież już po kilku minutach. Co innego opowieści i historie. Świat pełen jest ciekawych wydarzeń, anegdot, niecodziennych i codziennych zdarzeń... masz do dyspozycji także zdjęcia, filmy, nagrania, multimedia – wykorzystaj to! Szkoły przeładowane są informacją i edukacyjnym żargonem, a uczniowie chcą czegoś świeżego, bardziej życiowego. Zamiast nudzić, skonstruuj swój przekaz w oparciu o takie drobne historyjki i materiały multimedialne. To znacznie lepsze niż tekst!
3. Więcej ludzi w twoim przekazie. Nauka to ludzie. Historie o tych ludziach mogą być emocjonujące, fakty nigdy. Pokaż ten wymiar ludzki w materiale, który chcesz uczniom przekazać. Wykorzystaj zdjęcia i nagrania filmowe. Jeżeli prowadzisz swoją stronę internetową, nigdy nie możesz o tej zasadzie zapomnieć.
4. Bądź aktualny. Nie możesz wykorzystywać ciągle w nauczaniu tych samych materiałów, które stworzyłeś rok, 2, 5... 10 lat lemu. Świat pędzi naprzód i musisz odnosić się to wydarzeń, które są aktualne. Żyjemy w epoce informacji i mamy do niej dostęp non stop 24/7 (24 godziny przez siedem dni w tygodniu). Jeśli chcesz dotrzeć do swoich uczniów, komunikuj się z nimi wykorzystując najnowsze informacje i na nich osadź swój przekaz (dziś mamy zalew informacji z każdej dziedziny, więc nie będzie problemu z wykorzystaniem ich na każdym przedmiocie).
5. Regularnie badaj, co myślą twoi uczniowie na różne tematy. Korzystanie z (ogólnodostępnych w internecie) sond i bardziej zaawansowanych narzędzi badawczych pozwoli ci zdobyć wiele cennych informacji na temat tego, jak myślą twoi uczniowie. Mając tą wiedzę będziesz mógł dobrać odpowiednie tematy czy narzędzia komunikacji i poprawić skuteczność nauczania.
6. Wykorzystuj nowe (i stare) narzędzia ciągle na nowe sposoby. Bądź kreatywny i interaktywny. Nie stój w miejscu. Poszukuj nowych zastosowań. Pamiętaj, że połowa sukcesu współczesnych edukatorów leży w tym, że potrafią tą samą treść przekazać w coraz to inny sposób i z wykorzystaniem nowych narzędzi komunikacji. Korzystaj z blogów, czatów, e-maili, komunikatorów, quizów, konferencji online, angażuj swoich uczniów, aby korzystali z treści, które zamieścisz w swoim serwisie internetowym.
7. Otwórz swoje media. Zacznij blogować, nagrywaj swoje podkasty (krótkie nagrania edukacyjne do odsłuchania na iPodzie czy innym odtwarzaczu mp3), spróbuj nagrywać własne filmy edukacyjne. Eksperymentuj. Jeśli będziesz ciągle mówił „po co to wszystko?“, „co mi po tym“, zostaniesz z tyłu. Zaryzykuj – uczniowie na pewno docenią tą zmianę.
8. Sieciuj. Nie jesteś jedynym nauczycielem, który stara się zmierzyć z wyzwaniami epoki cyfrowej. Poszukaj swoich kolegów i koleżanek po fachu w sieci. Współpracujcie, wspierajcie się, twórz swoją mapę edukacyjną wartościowych zasobów, z których warto korzystać.
9. Popraw szkolną stronę internetową. Internet nie stoi w miejscu – co dwa-trzy lata pojawiają się nowe trendy, znacznie szybciej i częściej pojawiają się nowe narzędzia interaktywne. Strona www twojej szkoły to również twoja witryna, dzięki której możesz komunikować się z uczniami (obecnymi i przyszłymi). Poprawiaj nawigację i funkcjonalności, spraw, aby strona żyła i cieszyła się zainteresowaniem i uczniów i rodziców. Także twoja cząstka wiedzy, którą chcesz przekazać, powinna znaleźć się w szkolnej witrynie.
10. Ucz się od swoich uczniów. Uczniowie to cyfrowi tubylcy, którzy wiedzę o nowych technologiach i internecie mają w małym palcu. Wykorzystaj to. Razem możecie tworzyć prawdziwą społeczność uczących się. Oni potrzebują twojej wiedzy i doświadczenia. Ty potrzebujesz ich wiedzy i umiejętności komunikowania się.
I na koniec jeszcze jedna ważna zasada: nie bój się zmiany! Jak to ktoś już zauważył, zmiana to jedyny stały element naszego świata.
(Źródło: eSchoolNews, opr. własne)