Dla młodzieży codziennie korzystającej z różnych mediów, obraz odgrywa szczególną rolę w zapamiętywaniu informacji, wydarzeń, czy też nowych pojęć. Łatwiej będzie przypomnieć sobie np. nazwę owocu w obcym języku, kiedy go zobaczymy, powąchamy, a nawet spróbujemy. Umożliwienie odbioru jednej informacji przez różne zmysły zwiększa szanse na jej zapamiętanie.
Przekazywanie wiedzy za pomocą komunikacji wizualnej odgrywa coraz większą rolę w edukacji. Wykorzystując urządzenia do przeprowadzenia komunikacji wizualnej, siła przekazu jest o wiele bardziej atrakcyjna, niż w przypadku monotonnej wypowiedzi. Komunikacja wizualna wspomaga zapamiętywanie nowych informacji, ich przetwarzanie i organizowanie dzięki skojarzeniom wzrokowym.
Napisanie regułki na tablicy i przepisanie jej do zeszytu nie ułatwi uczniom zapamiętanie jej treści. Automatyczne „kopiowanie” wiadomości z tablicy lub monotonny wykład sprawiają, że uczniowie często tracą koncentrację i zainteresowanie tematem. Prezentowanie zagadnień za pomocą obrazów zwraca uwagę na przedstawiany temat lub przedmiot, zwiększając zainteresowanie uczniów. Przy pomocy wizualizacji przyswajanie wiedzy odbywa się na zasadzie skojarzeń, co znacznie ułatwia poznanie i zrozumienie trudnych i abstrakcyjnych zagadnień. Dzięki zastosowaniu urządzeń do komunikacji wizualnej proces uczenia się przebiega znacznie szybciej.
W publikacji Visual Literacy: Learn to See, See to Learn (Alfabetyzm wizualny: nauczyć się widzieć - zobaczyć, aby się nauczyć) amerykańskiego Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD), dr Lynell Burmark, specjalista od edukacyjnych wideo napisała: „Podstawową sprawnością w XXI wieku będzie umiejętność rozumienia obrazów: filmów, grafik, zdjęć wszelkiego typu… nie wystarczy już tylko pisanie i czytanie. Nasi uczniowie muszą nauczyć się przetwarzać zarówno słowa, jak i obrazy. Muszą mieć zdolność poruszania się swobodnie i płynnie pomiędzy tekstem i obrazami, pomiędzy słowem pisanym i światem obrazowym.”
Napisanie regułki na tablicy i przepisanie jej do zeszytu nie ułatwi uczniom zapamiętanie jej treści. Automatyczne „kopiowanie” wiadomości z tablicy lub monotonny wykład sprawiają, że uczniowie często tracą koncentrację i zainteresowanie tematem. Prezentowanie zagadnień za pomocą obrazów zwraca uwagę na przedstawiany temat lub przedmiot, zwiększając zainteresowanie uczniów. Przy pomocy wizualizacji przyswajanie wiedzy odbywa się na zasadzie skojarzeń, co znacznie ułatwia poznanie i zrozumienie trudnych i abstrakcyjnych zagadnień. Dzięki zastosowaniu urządzeń do komunikacji wizualnej proces uczenia się przebiega znacznie szybciej.
W publikacji Visual Literacy: Learn to See, See to Learn (Alfabetyzm wizualny: nauczyć się widzieć - zobaczyć, aby się nauczyć) amerykańskiego Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD), dr Lynell Burmark, specjalista od edukacyjnych wideo napisała: „Podstawową sprawnością w XXI wieku będzie umiejętność rozumienia obrazów: filmów, grafik, zdjęć wszelkiego typu… nie wystarczy już tylko pisanie i czytanie. Nasi uczniowie muszą nauczyć się przetwarzać zarówno słowa, jak i obrazy. Muszą mieć zdolność poruszania się swobodnie i płynnie pomiędzy tekstem i obrazami, pomiędzy słowem pisanym i światem obrazowym.”
Przy wprowadzaniu tego typu metody nauczania istotną rolę, obok znajomości stylu uczenia się uczniów, odgrywa umiejętność efektywnego połączenie wizualnych i werbalnych sposobów przekazywania wiedzy. Wyraźne natężenie jednego z nich, może sprawić, że uczniowie nie będą koncentrować swojej uwagi na najistotniejszych treściach. Dlatego, aby umiejętnie wykorzystać możliwości jakie daje metoda wizualizacji, nauczyciele powinni poznać zasady, na jakich odbywa się przyswajanie informacji przekazywanych w ten w sposób oraz zapoznać się z dostępnymi w sprzedaży produktami do tzw. komunikacji wizualnej.
Aby dać szansę szkołom na zdobycie sprzętu do komunikacji wizualnej, zorganizowano ogólnopolski konkurs plastyczny Klasa ze Snów, którego patronem jest portal Edunews.pl. Tworząc projekty wymarzonych klas, uczniowie mogą wygrać dla swoich szkół cenne zestawy multimedialne marki NOBO, które umożliwią wizualizację wiedzy podczas zajęć.
Materiał opracowany na podstawie Krajowego Raportu na temat stanu wizualizacji uczenia się w Polsce, autorstwa Małgorzaty Szpilskiej z Instytutu Technologii Eklploatacji, Państwowego Instytutu Badawczego.
Ostatnie komentarze