Kod nie gryzie, czyli Code Week z Cyfrowym Dialogiem

fot. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Trwa 11. edycja Europejskiego Tygodnia Kodowania (Code Week). To czas, w którym szczególnie mocno promuje się naukę programowania wśród dzieci i młodzieży. Zaangażowanie Polski w realizację codeweekowej misji wyróżnia się na tle Europy. Jest to zasługa m.in. organizacji pozarządowych, które przez cały październik organizują bezpłatne wydarzenia dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog od lat działa na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych wśród polskich nauczycieli i uczniów – przyczyniło się m.in. do upowszechnienia programowania w szkołach. Jest jednym z liderów Code Week w Polsce, co roku organizując liczne wydarzenia powszechnie promujące naukę kodowania.

Społeczność ludzi skupiona wokół Cyfrowego Dialogu już od 10 lat bierze aktywny udział w Europejskim Tygodniu Kodowania. Ten czas ma dla nas szczególne znaczenie, ponieważ nasze działania trafiają wtedy do szerokiego kręgu odbiorców i odbiorczyń – także tych, którzy na co dzień zupełnie nie myślą o tym, że mogą programować. Z ogromną przyjemnością po raz kolejny współtworzymy Code Week, wierząc, że nasze propozycje przekonają każdego niedowiarka, że “kod nie gryzie” – mówi Iwona Brzózka-Złotnicka, prezeska Cyfrowego Dialogu, ambasadorka Code Week.

Dla zainteresowanych z całej Polski – przedszkolaków, uczniów i uczennic, rodziców, nauczycieli i nauczycielek – Cyfrowy Dialog przygotował aż 11 spotkań online. Najwięcej aktywności będzie realizowanych przy użyciu języka programowania Scratch oraz w świecie gry Minecraft. Nie zabraknie też elementów robotyki i majsterkowania (nie tylko cyfrowego!). Pojawi się wątek ekologiczny – podczas ratowania żółwi na minecraftowym Galapagos oraz przy przeglądzie mobilnych aplikacji zmieniających świat (i ich użytkowników i użytkowniczki) na lepsze. Szczegóły na stronie www.cyfrowydialog.pl/codeweek2023.

Podczas tej edycji Code Week na wielu spotkaniach organizowanych przez Cyfrowy Dialog będzie obecny temat sztucznej inteligencji – zarówno w roli uzupełnienia już znanych i lubianych w edukacji narzędzi, takich jak Scratch, jak i samodzielnego instrumentu, który może pomóc nauczycielom w codziennej pracy (np. Czat GPT).

Powinniśmy jak najszybciej zrozumieć, że AI w pracy nauczyciela to nie chwilowy trend tylko szansa na realne wsparcie jego codziennych działań. Mam na myśli nie tylko zadania powtarzalne takie jak pisanie sprawozdań czy szkolnej dokumentacji, ale i te wymagające kreatywności, czyli np. tworzenie kart pracy czy scenariuszy lekcji. Jestem przekonana, że sztuczna inteligencja nie zastąpi nas, edukatorów i edukatorek, ale pomoże nam ograniczyć do minimum wysiłek przy rutynowych obowiązkach – przekonuje Barbara Halska, Nauczycielka Roku 2014, edukatorka i trenerka Cyfrowego Dialogu, jedna z prowadzących wydarzenia podczas Code Week.

W tym roku Cyfrowy Dialog zaplanował również bonus – szkolenie stacjonarne certyfikowane przez Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Cyfrowy Dialog. Uczestnicy i uczestniczki bezpłatnych 4-godzinnych warsztatów zapoznają się z 4P4C, autorską metodyką Cyfrowego Dialogu, łączącą w sobie założenia teorii kreatywnego uczenia się oraz nacisk na rozwój kluczowych kompetencji przyszłości.

***

Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog wzmacnia jakość i efektywność systemu edukacji. Zajmuje się wspieraniem nauczycieli(-ek) w ich codziennych wyzwaniach poprzez upowszechnianie nowych technologii i innowacyjnych metod w nauczaniu. Organizuje lub współorganizuje programy edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, prowadzi szkolenia i warsztaty, bierze udział w seminariach i konferencjach oraz współtworzy i publikuje materiały dydaktyczne. Jest organem prowadzącym szkół DobraTU oraz Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Cyfrowy Dialog.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie