- 81. Pozytywne przesłanie
- (Nauczyciele)
- Zajmę się dziś siłą pozytywnego podejścia. Ono może zmienić nasze i naszych uczniów życie w szkole. Zacząć jednak musimy od siebie i potem przenieść ten optymizm na uczniów. Sukces edukacyjny zaczyna ...
- Utworzone: 20-06-2022
- 82. Przerywniki mają moc
- (Metody i narzędzia)
- Pokutuje przekonanie, że lekcja ma trwać 45 minut i czas powinien być maksymalnie wypełniony aktywnościami w taki sposób, by nauczanie było efektywne. Przez wiele lat projektowałam zajęcia korzystając ...
- Utworzone: 07-06-2022
- 83. Co ty wiesz o uczeniu się?
- (Rady i inspiracje)
- Umiejętność uczenia się to kompetencja wciąż zaniedbywana w naszych szkołach. Szkoła jako instytucja, której jednym z zadań jest uczenie, nie uczy, jak to robić. Wielu uczniów powiela najmniej skuteczną ...
- Utworzone: 03-06-2022
- 84. Pogratuluję zdobywcom czerwonych pasków!
- (Szkoły)
- Wraz ze zbliżaniem się końca roku szkolnego tradycyjnie odżywają kontrowersje, jakie od pewnego czasu wśród rzeczników radykalnych zmian w edukacji budzą czerwone paski na świadectwach. Zdaniem niektórych, ...
- Utworzone: 31-05-2022
- 85. Zanim pożegnamy ósmoklasistów
- (Nauczyciele)
- We wtorek rozpoczyna się tegoroczna sesja egzaminu ósmoklasisty. Zrealizowałam wszystkie treści przewidziane w podstawie programowej, zdecydowana większość moich uczniów opanowała wiadomości i umiejętności ...
- Utworzone: 23-05-2022
- 86. Inspirujące rozmowy o aktywnym uczeniu się
- (Dyskusje)
- Przestrzeń, w której się uczymy pełni ważną rolę w edukacji. Włoski pedagog, Loris Malaguzzi, prowadzący szkoły w regionie Reggio Emilia, nadawał jej funkcję tzw. trzeciego nauczyciela. Twierdził, że przestrzenie ...
- Utworzone: 18-05-2022
- 87. Pytania uzupełniające w nauczaniu
- (Metody i narzędzia)
- W tym wpisie zajmiemy się dodatkowymi pytaniami, które uruchamiają głębsze myślenie uczniów. Warto je uczniom zadawać z dwóch powodów - pogłębiamy ich myślenie oraz naprowadzamy na rozwiązanie danego problemu, ...
- Utworzone: 02-05-2022
- 88. Szkoła powinna…
- (Opinie)
- Od momentu, w którym pedagogiczni luminarze odkryli, że w curriculach zawarta jest jedynie śladowa ilość zagadnień wystarczająco nowoczesnych, praktycznych, interesujących i łatwo przyswajalnych, i okazało ...
- Utworzone: 20-04-2022
- 89. W art. 44ZU w ust. 3 w pkt 3 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 4
- (Szkoły)
- Enigmatyczny tytuł niniejszego artykułu zaczerpnąłem z Ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, uchwalonej przez Sejm w dniu 7 kwietnia br. Prawniczo-bełkotliwy zapis kryje ...
- Utworzone: 12-04-2022
- 90. Historia współczesna w szkole – jak to robić skutecznie i angażująco?
- (Opinie)
- Ucząc historii współczesnej powinniśmy być otwarci na wyzwania jakie stawia przed nami dzisiejszy świat. W przygotowaniu ciekawej i angażującej uczniów lekcji chodzi o coś więcej niż tylko o nowe interpretacje ...
- Utworzone: 10-04-2022
- 91. Referat i pozory własnej ważności
- (Opinie)
- Chciałbym zachęcić do spojrzenia na referat z nieco innej perspektywy. Z perspektywy hierarchii i poczucia ważności prelegenta. Przemawianie publiczne czasem daje pozory własnej ważności i wartości wypowiedzi. ...
- Utworzone: 30-03-2022
- 92. Pedagog na pustyni
- (Opinie)
- Doskonale pamiętam swoje zdziwienie, a wręcz rozczarowanie, kiedy będąc na pierwszym roku studiów zaliczałem przedmiot o nazwie „Wstęp do pedagogiki”. Spragniony konkretnych wskazówek i umiejętności przydatnych ...
- Utworzone: 23-03-2022
- 93. Jak ograniczyć ocenianie stopniami w szkole?
- (Opinie)
- Zamiast oceniania stopniami – promujmy dialog, który pomaga uczniowi się uczyć. Poniżej przedstawię kilkanaście wskazówek dla nauczyciela – prowadzących do ograniczenia oceniania stopniami. 1. Musimy ...
- Utworzone: 14-03-2022
- 94. ***** Lex Czarnek!
- (Opinie)
- Odkąd wojska rosyjskie zaatakowały Ukrainę wszystkie nasze dotychczasowe problemy wydają się mało ważne. Wojna przyciąga całą uwagę i koncentruje wszystkie emocje. Trudno w tym dramatycznym czasie myśleć ...
- Utworzone: 02-03-2022
- 95. Wzór statutu, wzorem przekazu?
- (Opinie)
- Na portalu JaNauczyciel’ka, Elżbieta Manthey przekonuje do rewizji prymitywnych, a przede wszystkim anachronicznych i często niezgodnych z prawem statutów szkolnych. Promuje także bliskie memu sercu przekonanie, ...
- Utworzone: 20-02-2022
- 96. Chaos nauczania hybrydowego
- (E-learning)
- Ogromnie ucieszyłam się, gdy znalazłam artykuł demaskujący nauczanie hybrydowe. Nie mogłam uwierzyć, że do tej pory w literaturze edukacyjnej nie zajęto się tym tematem. Na początku pandemii czytałam artykuły ...
- Utworzone: 24-01-2022
- 97. Techniki uważności
- (Metody i narzędzia)
- Wiele się mówi teraz w edukacji o uczeniu uważności. Potrzebna jest w tym świecie pełnym szumów i zakłóceń. W tym wpisie przedstawię siedem technik, które można zastosować w klasie szkolnej. 60 minut ...
- Utworzone: 03-01-2022
- 98. Nauczyciel wspomagający, czyli kto?
- (Nauczyciele)
- Nauczyciel wspomagający (w aktualnej terminologii: nauczyciel współorganizujący proces kształcenia - przyp. red.) pomaga podopiecznemu w dostosowaniu się do otaczającej go rzeczywistości po to, aby ten ...
- Utworzone: 29-12-2021
- 99. Jak właściwie odczytywać priorytety szkolne?
- (Szkoły)
- Wyobraźmy sobie szkołę. Szkołę bez ocen. Szkołę bez egzaminów. Szkołę, w której na pierwszym miejscu są wrażliwość, bo przecież uczymy naszych uczniów empatii, bo w niej również kształtujemy postawy i ...
- Utworzone: 26-12-2021
- 100. O odporności
- (Rady i inspiracje)
- Słowo „odporność” robi obecnie karierę w edukacji. Wszyscy są bardzo zmęczeni szkołą w pandemii. Uczniowie są przytłoczeni uczeniem się w niepewności i hybrydzie, a nauczyciele nauczaniem w nieprzewidywalnych ...
- Utworzone: 21-12-2021
Ostatnie komentarze