Tysiąc pierwsze czy pierwsze zadanie dyrektora: wsparcie nauczycieli w podnoszeniu kompetencji uczenia

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wśród wielu zadań stojących przed dyrektorami jest zadanie wsparcia nauczycieli w podnoszeniu kompetencji uczenia. Nie należy ono do łatwych, bo czasami nie lada wyzwaniem bywa uczyć ludzi, którzy sami na co dzień uczą. Często jest to wykonanie ogromnej pracy na rzecz pozbycia się u nich przekonań, które nijak mają się do współczesnych wyzwań i potrzeb szkoły. Oduczenie się starego modelu uczenia jest pierwszym krokiem ku temu, aby mogło nastąpić otwarcie na uczenie się nowego podejścia.

Wsparcie dyrektora może spowodować, że nauczyciele chętniej i bardziej skutecznie będą uczyli się. Sposobów na towarzyszenie i dodawanie pewności nauczycielom w tym, co robią jest wiele. Oto kilka z nich (jest ich z pewnością więcej):

  • Jestem z moimi nauczycielami i nauczycielkami, z nimi rozwiązuję problemy.
  • Deleguję zadania przemyślane, wynikające z planu pracy szkoły i powiązane z celami.
  • Dobieram treści doskonalenia zawodowego i ich formy zgodnie z potrzebami ludzi.
  • Monitoruję stopień wdrożenia treści szkoleniowych.
  • Tworzę czas na dyskusje na radach pedagogicznych i w zespołach przedmiotowych dotyczące oduczania się i uczenia.

Ważne, aby to wsparcie było widoczne. Sięgną po nie ci nauczyciele, którzy go potrzebują.

Zapraszam do wysłuchania mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Dorota Kujawa-Weinke jest trenerką, edukatorką, autorką kursów, warsztatów i szkoleń z dziedziny edukacji; nauczycielka z 17-letnim stażem. Otrzymała tytuł Edukatora Roku 2020. Prowadzi swoją stronę: www.dorotakujawa-weinke.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie