Czy możemy coś prosić zamiast kserówki (4)

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Problem z podręcznikami i zeszytami ćwiczeń jest taki, że zbyt łatwo wpadamy w gotowe tory, którymi ktoś nas prowadzi do jakiegoś celu. Nie ma żadnych przeciwskazań, żeby co chwila porzucać podręcznik (albo w ogóle go odłożyć) i realizować program po swojemu, według własnej recepty. Czy to takie trudne?

Nauczyciel poszukujący nie stoi w miejscu. Obserwuje otaczający nas świat i stara się z niego wyłowić zjawiska i działania, które mogą mieć istotny wpływ na dzieci. Weźmy na przykład oglądanie obrazów. No każdy powie, banał – pójdziemy, będzie pogadanka i muzeum zaliczone. A bez muzeum też zaliczone, bo albumy z malarstwem pooglądamy. A gdyby tak spróbować „pomieszać” te wszystkie obrazy i uchwycić rezultat nowym zdjęciem? A może da się dodać tam prawdziwe twarze uczniów?

O takich „wędrujących obrazach” opowiadała podczas INSPIR@CJI 2016 Monika Walkowiak ze Szkoły Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim, członkini społeczności Superbelfrzy. Wykorzystała aplikację do tworzenia prezentacji i pozwoliła swoim uczniom łączyć, mieszać obrazy (remiksować). W ten sposób uczniowie i uczyli się obrazów i zarazem uwalniali swoje pokłady kreatywności, aby stworzyć najbardziej oryginalne dzieło. Dla wyjaśnienia – w Internecie znajdziemy niezliczone ilości zdjęć obrazów znakomitych artystów – wystarczy tylko pobrać i pobawić się trochę aplikacjami w tablecie lub komputerze.

Skąd brać pomysły na ciekawe zajęcia niepodręcznikowe? Choćby z bloga Zamiast Kserówki. I to wcale nie tylko dla etapu wczesnoszkolnego – niektóre pomysły nadają się doskonale dla II, a nawet i III etapu kształcenia. Oto kolejna porcja inspiracji zaprezentowanych podczas konferencji INSPIR@CJE 2016 w Warszawie przez Monikę Walkowiak i Joannę Apanasewicz z grupy Superbelfrzy RP:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie