Czy możemy coś prosić zamiast kserówki (4)

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Problem z podręcznikami i zeszytami ćwiczeń jest taki, że zbyt łatwo wpadamy w gotowe tory, którymi ktoś nas prowadzi do jakiegoś celu. Nie ma żadnych przeciwskazań, żeby co chwila porzucać podręcznik (albo w ogóle go odłożyć) i realizować program po swojemu, według własnej recepty. Czy to takie trudne?

Nauczyciel poszukujący nie stoi w miejscu. Obserwuje otaczający nas świat i stara się z niego wyłowić zjawiska i działania, które mogą mieć istotny wpływ na dzieci. Weźmy na przykład oglądanie obrazów. No każdy powie, banał – pójdziemy, będzie pogadanka i muzeum zaliczone. A bez muzeum też zaliczone, bo albumy z malarstwem pooglądamy. A gdyby tak spróbować „pomieszać” te wszystkie obrazy i uchwycić rezultat nowym zdjęciem? A może da się dodać tam prawdziwe twarze uczniów?

O takich „wędrujących obrazach” opowiadała podczas INSPIR@CJI 2016 Monika Walkowiak ze Szkoły Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim, członkini społeczności Superbelfrzy. Wykorzystała aplikację do tworzenia prezentacji i pozwoliła swoim uczniom łączyć, mieszać obrazy (remiksować). W ten sposób uczniowie i uczyli się obrazów i zarazem uwalniali swoje pokłady kreatywności, aby stworzyć najbardziej oryginalne dzieło. Dla wyjaśnienia – w Internecie znajdziemy niezliczone ilości zdjęć obrazów znakomitych artystów – wystarczy tylko pobrać i pobawić się trochę aplikacjami w tablecie lub komputerze.

Skąd brać pomysły na ciekawe zajęcia niepodręcznikowe? Choćby z bloga Zamiast Kserówki. I to wcale nie tylko dla etapu wczesnoszkolnego – niektóre pomysły nadają się doskonale dla II, a nawet i III etapu kształcenia. Oto kolejna porcja inspiracji zaprezentowanych podczas konferencji INSPIR@CJE 2016 w Warszawie przez Monikę Walkowiak i Joannę Apanasewicz z grupy Superbelfrzy RP:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie