Dwie pieczenie na jednym ogniu, czyli jak przygotować angażujące materiały edukacyjne i zaoszczędzić swój czas

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mając dostęp do niepoliczonych zasobów edukacyjnych w Internecie i technologie edukacyjne, które zapewniają takie platformy jak Microsoft Office 365, szkoda byłoby opierać nauczanie w szkole jedynie na podręcznikach i zeszytach ćwiczeń. Rolą cyfrowego nauczyciela jest także tworzyć ciekawe materiały dla uczniów, które ich zaangażują głębiej w naukę. Przy okazji powstaną zasoby, które będą mogły służyć wielu nauczycielom i uczniom.

Korzystając z dostępnych narzędzi Microsoft nauczyciel może tworzyć wspaniałe pomoce dydaktyczne i materiały dla swoich uczniów. Może nawet stworzyć własny podręcznik lub zestaw ćwiczeń dla swoich uczniów. Zanim jednak zaczniemy wymyślać nowe materiały, dobrze jest na początku zadać sobie dwa pytania: Czy moi uczniowie mają zapewnione warunki do uczenia się? Czy moje potrzeby jako nauczyciela są też potrzebami uczniów? Podczas ostatniego przed wakacjami webinaru z cyklu Akademia Cyfrowego Nauczyciela o swoim warsztacie pracy opowiadała Dorota Kujawa-Weinke, nauczycielka języka polskiego i bibliotekarka w Szkole Podstawowej nr 21 w Elblągu, należąca do społeczności Microsoft Innovative Educator Expert. Dzieląc się ze społecznością nauczycieli, wskazała kilka obszarów, które są jej zdaniem kluczowe w pracy cyfrowego nauczyciela z uczniami.

Współpraca

Współpraca wydaje się być kluczowa w nauczaniu – ucznia z uczniem i ucznia z nauczycielem. Edukacja XXI wieku ma w sobie coś z badań – powinniśmy próbować , czego chciałby uczeń się nauczyć – i starać się z nim współpracować, aby ten cel osiągnął. Warto też pozostawić nieco swobody uczniom – pozwólmy im na samodzielność. Ich wybór jest ważny – jak chcą pracować (z kim? Jak chcą się podzielić pracą? itp.) – przekonywała Dorota Kujawa-Weinke.

Jak można stymulować i obserwować współpracę uczniów? Najprostszym sposobem jest praca na wspólnym dokumencie, np. przy wykorzystaniu Word online (albo Sway) – wtedy widzimy, jak pracują i ile wnoszą w grupę. Współpraca ta pozwala uczniom dokonać pewnej wymiany i wzajemnego uzupełnienia wiedzy i umiejętności. Można przy tym też skorzystać z oceny koleżeńskiej. Dobrym pomysłem jest pozwolenie uczniom tworzyć sprawdziany i sprawdzać swoją wiedzę wzajemnie - rolą nauczyciela jest wtedy określić kryteria.

Indywidualizacja

Technologia edukacyjna naprawdę pozwala nauczycielowi indywidualizować pracę z uczniem. Pokażmy uczniom możliwości. A oni niech zdecydują, co z tymi możliwościami począć – przekonywała prelegentka.

Na języku polskim wykorzystajmy na przykład przeglądarkę Edge, która ma wbudowanych kilka rozwiązań wspierających uczenie się. Ciekawym rozwiązaniem jest czytnik immersyjny – każdy tekst może przeczytać lektor. W warunkach klasy uczniowie mogą odsłuchać tekst indywidualnie na słuchawkach. Nauczyciel języka może też wykorzystać słownik obrazkowy czy funkcje tłumaczenia.

W indywidualizacji pomoże też One Note jako notes zajęć. Może to być podstawowy notatnik ucznia. Można całkowicie zrezygnować z zeszytów, zastępując je wersjami online.

Monitorowanie procesu uczenia się

Nauczyciel dzięki narzędziom Microsoft może na bieżąco obserwować pracę ucznia i udzielać informacji zwrotnej. Do tego monitoringu wykorzystajmy Forms. Pytania monitorujące pozwalają sprawdzać, jak uczą się moim uczniowie – mówiła nauczycielka.

Takie różne formy pytań i sprawdzania wiedzy pozwalają też urozmaicić to, co dzieje się na lekcji. Np. zebranie różnych opinii na temat przeczytanej lektury – daje możliwość oceny i dyskusji z uczniami.

Oszczędzanie czasu nauczyciela (i ucznia)

Nauczyciel wcale nie musi się „narobić”, aby zyskać świetne materiały edukacyjne. Każdy może wykorzystać gotowe szablony, które są dobrym punktem wyjścia do dalszych prac - na przykład szablony Worda online. Raport, wyrazisty raport, życiorys, ulotka z zaproszeniem itp. – nasi uczniowie mogą się uczyć z wykorzystaniem gotowych szablonów – przekonywała Dorota Kujawa-Weinke.

Należy jednak pamiętać, że „to wszystko to jednak są tylko narzędzia cyfrowe. Zawsze zatem używając ich starajmy się pytać siebie – po co nam one są potrzebne. Co chcemy osiągnąć?” – mówiła prelegentka. Narzędzia powinny wspierać naszą pracę jako nauczyciela, ale nie mogą nas zastąpić. Nie możemy też zasypywać uczniów wieloma narzędziami – do codziennej pracy wystarczy kilka programów i aplikacji. I dodawać sobie co jakiś czas nowe.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z inspirującego webinaru:

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie