Nauczyciel Roku 2021

fot. Głos Nauczycielski

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Głos Nauczycielski wyróżnił kolejną grupę nauczycieli, którzy w polskiej szkole są wybitnymi osobowościami. Do finału jury konkursu Nauczyciel Roku 2021 nominowało 13 nauczycieli – tytuł Nauczyciela Roku przypadł Dariuszowi Martynowiczowi z Małopolskiej Szkoły Gościnności, zaś dwa równorzędne wyróżnienia przyznano Joannie Świercz z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 31 im. UNICEF w Opolu i Joannie Waszkowskiej, nauczycielce w II LO w Sosnowcu.

Dla laureata Nagrody Głównej zawsze najważniejsze jest to, co robi ze swoimi uczniami i to uczniowie są na pierwszym miejscu. Wierzę w szkołę, w której uczeń jest podmiotem, wierzę w szkołę pełną autonomii, w szkołę, która rozwija kompetencje XXI w. związane z życiem społecznym, kreatywnością. Chciałbym moim uczniom serdecznie podziękować, bo nawet najwspanialszy nauczyciel nie może nic, jeżeli nie ma uczniów, którzy wierzą w to, co robi i doceniają to. – mówił Dariusz Martynowicz w wystąpieniu po otrzymaniu tytułu Nauczyciel Roku.

Jako dla polonisty, szczególnie ważna dla Laureata jest polska tożsamość i literatura. Za rozpalenie miłości do polskiej literatury podziękował swojej nauczycielce, również obecnej na Gali. Nie godzę się jednak na fałszywe opozycje, które są nam dziś wmawiane. – mówił Nauczyciel Roku. Istnieje piękne staropolskie słowo "gościnność", które zgodnie z etymologią zawiera dwa słowa: "gość" i "inność". Nie jest trudno przyjąć kogoś, kto jest taki sam, jak my, kto identycznie myśli i zachowuje się. Trudno jest natomiast przyjąć kogoś, kto jest inny - niezależnie od tego, czy pod tą „inność” postawimy człowieka o innej narodowości, innego wyznania religijnego, imigranta, osobę o innej niż my orientacji seksualnej, czy o innych przekonaniach politycznych. I na takie spotkania musimy być szczególnie otwarci w polskiej szkole – przekonywał Martynowicz. Chciałbym, by szkoła była miejscem spotkania z każdym różnym człowiekiem, bo spotkanie z drugim człowiekiem jest zawsze spotkaniem z kimś różnym, i jak pisała Olga Tokarczuk – właśnie po to się spotykamy, aby doświadczyć tych różnic.

Niestety w ocenie nagrodzonego nauczyciela proponowane przez ministra Czarnka reformy mogą sprawić, że takie spotkania w szkołach nie będą możliwe i dlatego są dla edukacji niebezpieczne. Nauczyciele i uczniowie mają pełną autonomię decydować jaka jest ich szkoła i kogo do niej zapraszają. Nie może tak być, aby kurator był recenzentem tego, kto może wejść do szkoły. – i apelował: Wykazujmy troskę o polską edukację. (…) Jest takie 11 przykazanie - nie bądźcie obojętni! Los polskiej szkoły wielu osobom jest drogi. Nauczyciele, rodzice, uczniowie – bądźcie z nauczycielami.

Nie damy się zamknąć, nie będziemy się bać! – zakończył Martynowicz.

Warto w tym miejscu wymienić wszystkich Finalistów konkursu Nauczyciel Roku 2021 – są to wybitni pedagodzy i należy się cieszyć, że tacy wspaniali ludzie pracują w szkołach:

  • Karol Dudka-Różycki z VIII Prywatnego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie;
  • Agnieszka Halicka ze Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 5 w Konstancinie-Jeziornie;
  • Joanna Hofman z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 9 w Poznaniu;
  • Lucyna Kaczanowska z Zespołu Szkół Specjalnych nr 5 w Sopocie,
  • Agata Karolczyk-Kozyra z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie;
  • Anna Konarzewska z XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Gdańsku;
  • Dariusz Martynowicz z Małopolskiej Szkoły Gościnności w Myślenicach;
  • Tomasz Mazur z I Liceum Ogólnokształcącego im. Feliksa Fabianiego w Radomsku;
  • Jolanta Osińska ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. gen. Mieczysława Smorawińskiego w Turku;
  • Wojciech Sudnicki z Zespołu Szkół w Dobrzeniu Wielkim;
  • Joanna Świercz z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 31 im. UNICEF w Opolu;
  • Joanna Waszkowska z II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Emilii Plater w Sosnowcu;
  • Irmina Żarska z Prywatnej Szkoły Podstawowej im. Tony`ego Halika w Redzie.

Podczas Gali na Zamku Królewskim w Warszawie przyznano także tytuł Przyjaciela Szkoły – otrzymała go Anja Rubik. Z kolei Fundację Dajemy Dzieciom Siłę wyróżniono jako Inicjatywę Edukacyjną Roku 2021.

Na tej samej uroczystości poznaliśmy także zwyciężczynię konkursu Nauczyciel Jutr@, który organizowały Fundacja Orange i Głos Nauczycielski, a w tym roku po raz pierwszy towarzyszył wyborom Nauczyciela Roku. Jury konkursu zdecydowało, że wyróżnienie należy się Joannie Mikusek-Przystajko ze Społecznego Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Kudowie Zdroju.

Wydaje mi się, że technologia stała się mostem, który połączył mnie z młodymi ludźmi. Mam poczucie, że nasza relacja weszła na inny etap, a dzięki temu, że i ja korzystam z zasobów cyfrowych, lepiej rozumiem uczniów, a oni z kolei to czują. Jedną z trudności, jaką widzę, było pokonanie własnych barier w głowie i obawy, jak sobie poradzę. Powodem, dla którego zdecydowałam się "przekwalifikować", byli moi uczniowie – powiedziała Joanna Mikusek - Przystajko.

Wśród Finalistów konkursu Nauczyciel Jutr@ znaleźli się także:

  • Marek Grzywna ze Szkoły Podstawowej nr 23 w Toruniu, oraz TEB Edukacja w Toruniu;
  • Michalina Ignaciuk z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej “Osiek” w Gdańsku;
  • Agata Karolczyk-Kozyra z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie;
  • Aleksandra Schoen-Kamińska ze Szkoły Podstawowej nr 6 im. Lotników Polskich w Pile.

Wszystkim nauczycielom serdecznie gratulujemy!

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Szczególnie interesują go inicjatywy związane z tematyką przestrzeni edukacji - był liderem dwóch ważnych projektów międzynarodowych Fundacji Think!: Eduspaces21 oraz NOVIGADO. Jest współautorem kilku poradników dla szkół dotyczących przestrzeni edukacyjnych (m.in. Przestrzeń w edukacji). 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie