Szkoła ucząca się. Łączenie dowodów i wyników badań z motywacją

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Przeglądając tysiące badań doszliśmy do wniosku, że sprawdzone i pewne strategie nauczania działają w różnych szkołach, społeczeństwach, kulturach, na różnych lekcjach z różnymi uczniami. Działają zawsze i mają zawsze znaczenie“ – uważa prof. Tom Corcoran z Teachers College Columbia University w Nowym Jorku. „Są to rzeczy, które nauczyciele powinni wprowadzać w swoich klasach i stosować je konsekwentnie.“PHOTO: SXC.HU

Profesorowie Tom Corcoran i Bill Stroud skupiają się na najlepszych metodach nauczania, których skuteczność została potwierdzona dowodami naukowymi.

„Innowacje w edukacji często oparte są na gustach, a nie na dowodach. I to się musi zmienić“ - mówi prof. Tom Corcoran. „Na uczniach w edukacji można testować wszystko, nie ma praw, które to ograniczają. A rolą rządu powinno być wspieranie badań, które pozwolą oprzec programy nauczania na sprawdzonych metodach.“

Prof. Tom Corcoran przekonywał pod koniec czerwca br. uczestników Polsko-Amerykańskiej Akademii Dyrektorów w Ustroniu, że reforma edukacji musi być oparta na faktach i dowodach, podobnie, jak to się dzieje w inżynierii czy medycynie. Taka reforma łączy w sobie badania i praktykę. Wymaga sprawdzonych programów i praktyk, systematycznej ewaluacji stałej aktualizacji oraz nauczycieli ceniących wyniki badań. „Dlaczego nie wykorzystać tego, co działa?“ – pytał prof. Tom Corcoran i polecił dyrektorom encyklopedię potwierdzonych dowodami skutecznych metod nauczania, stworzoną przez Uniwersytet Johna Hopkinsa - www.bestevidence.org.

A co działa?

  • planowanie lekcji i bloków lekcji
  • pełne wykorzystanie rozpoczęcia lekcji
  • praca uczniów podczas lekcji
  • ocena kształtująca i sprawdzanie rozumienia
  • właściwe zakończenie lekcji

„Czas nauczania jest waszym najcenniejszym zasobem i jedynym, nad czym macie kontrolę. Nie powinniście marnować ani minuty“ - podkreślał prof. Tom Corcoran. „Rozpoczęcie lekcji to jest moment, żeby aktywować posiadaną już przez uczniów wiedzę.“

O tym, jakie cechy posiadają szkoły, w których stale doskonali się proces nauczania, opowiadał prof. Bill Stroud, drugi wykładowca Akademii, wieloletni dyrektor amerykańskich szkół średnich. Do najważniejszych zaliczył wspólne liderowanie, skoncentrowanie na nauczaniu i uczeniu się oraz zaangażowanie w ciągłe doskonalenie praktyki zawodowej. „Poprawa zaczyna się wewnątrz szkoły“ – mówił prof. Bill Stroud.

Co mogą zrobić liderzy, którzy chcą doskonalić system nauczania i uczenia się w swoich szkołach? Przede wszystkim powinni regularnie mówić o swojej wizji i sposobach jej realizacji. Powinni też przeprowadzać obserwacje w klasie i spacery obserwacyjne, aby dowiedzieć się, jak naprawdę wygląda nauczanie w ich szkole oraz stworzyć formalne struktury współpracy nauczycielskiej, dające nauczycielom czas i przestrzeń pozwalającą na rozmowy o praktyce nauczycielskiej.

Jeśli nauczyciele zaczną się doskonalić, to uczniowie też będą coraz lepsi“ – uważa prof. Bill Stroud. „Moje doświadczenie mówi mi, że młodzi ludzie są zdolni nauczyć się dużo więcej niż my, dorośli, jesteśmy sobie w stanie wyobrazić.“ Omawiając wskazówki do opracowania szkolnego programu nauczania, prof. Bill Stroud podkreślał: „Dzieci nie uczą się i nie rozwijają "strona po stronie". Uczymy dzieci za pomocą programu, a nie uczymy dzieci programu.“

Wykłady prof. Toma Corcorana i prof. Billa Strouda miały miejsce podczas Polsko-Amerykańskiej Akademii Dyrektorów w Ustroniu, 27 czerwca 2011 roku.

(Źródło: CC-BY Centrum Edukacji Obywatelskiej)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie