Szkoła ucząca się. Łączenie dowodów i wyników badań z motywacją

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Przeglądając tysiące badań doszliśmy do wniosku, że sprawdzone i pewne strategie nauczania działają w różnych szkołach, społeczeństwach, kulturach, na różnych lekcjach z różnymi uczniami. Działają zawsze i mają zawsze znaczenie“ – uważa prof. Tom Corcoran z Teachers College Columbia University w Nowym Jorku. „Są to rzeczy, które nauczyciele powinni wprowadzać w swoich klasach i stosować je konsekwentnie.“PHOTO: SXC.HU

Profesorowie Tom Corcoran i Bill Stroud skupiają się na najlepszych metodach nauczania, których skuteczność została potwierdzona dowodami naukowymi.

„Innowacje w edukacji często oparte są na gustach, a nie na dowodach. I to się musi zmienić“ - mówi prof. Tom Corcoran. „Na uczniach w edukacji można testować wszystko, nie ma praw, które to ograniczają. A rolą rządu powinno być wspieranie badań, które pozwolą oprzec programy nauczania na sprawdzonych metodach.“

Prof. Tom Corcoran przekonywał pod koniec czerwca br. uczestników Polsko-Amerykańskiej Akademii Dyrektorów w Ustroniu, że reforma edukacji musi być oparta na faktach i dowodach, podobnie, jak to się dzieje w inżynierii czy medycynie. Taka reforma łączy w sobie badania i praktykę. Wymaga sprawdzonych programów i praktyk, systematycznej ewaluacji stałej aktualizacji oraz nauczycieli ceniących wyniki badań. „Dlaczego nie wykorzystać tego, co działa?“ – pytał prof. Tom Corcoran i polecił dyrektorom encyklopedię potwierdzonych dowodami skutecznych metod nauczania, stworzoną przez Uniwersytet Johna Hopkinsa - www.bestevidence.org.

A co działa?

  • planowanie lekcji i bloków lekcji
  • pełne wykorzystanie rozpoczęcia lekcji
  • praca uczniów podczas lekcji
  • ocena kształtująca i sprawdzanie rozumienia
  • właściwe zakończenie lekcji

„Czas nauczania jest waszym najcenniejszym zasobem i jedynym, nad czym macie kontrolę. Nie powinniście marnować ani minuty“ - podkreślał prof. Tom Corcoran. „Rozpoczęcie lekcji to jest moment, żeby aktywować posiadaną już przez uczniów wiedzę.“

O tym, jakie cechy posiadają szkoły, w których stale doskonali się proces nauczania, opowiadał prof. Bill Stroud, drugi wykładowca Akademii, wieloletni dyrektor amerykańskich szkół średnich. Do najważniejszych zaliczył wspólne liderowanie, skoncentrowanie na nauczaniu i uczeniu się oraz zaangażowanie w ciągłe doskonalenie praktyki zawodowej. „Poprawa zaczyna się wewnątrz szkoły“ – mówił prof. Bill Stroud.

Co mogą zrobić liderzy, którzy chcą doskonalić system nauczania i uczenia się w swoich szkołach? Przede wszystkim powinni regularnie mówić o swojej wizji i sposobach jej realizacji. Powinni też przeprowadzać obserwacje w klasie i spacery obserwacyjne, aby dowiedzieć się, jak naprawdę wygląda nauczanie w ich szkole oraz stworzyć formalne struktury współpracy nauczycielskiej, dające nauczycielom czas i przestrzeń pozwalającą na rozmowy o praktyce nauczycielskiej.

Jeśli nauczyciele zaczną się doskonalić, to uczniowie też będą coraz lepsi“ – uważa prof. Bill Stroud. „Moje doświadczenie mówi mi, że młodzi ludzie są zdolni nauczyć się dużo więcej niż my, dorośli, jesteśmy sobie w stanie wyobrazić.“ Omawiając wskazówki do opracowania szkolnego programu nauczania, prof. Bill Stroud podkreślał: „Dzieci nie uczą się i nie rozwijają "strona po stronie". Uczymy dzieci za pomocą programu, a nie uczymy dzieci programu.“

Wykłady prof. Toma Corcorana i prof. Billa Strouda miały miejsce podczas Polsko-Amerykańskiej Akademii Dyrektorów w Ustroniu, 27 czerwca 2011 roku.

(Źródło: CC-BY Centrum Edukacji Obywatelskiej)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie