Podręczniki i programy nauczania – nowe rozporządzenie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jest już podpisane przez Minister Edukacji Narodowej Krystynę Szumilas rozporządzenie w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany.zdjęcie w domenie publicznej

Podręczniki

W rozporządzeniu określono warunki, jakie powinien spełnić podręcznik przeznaczony do nauczania przedmiotów uzupełniających historia i społeczeństwo oraz przyroda w szkołach ponadgimnazjalnych. Podręczniki do tych przedmiotów będą musiały zawierać co najmniej cztery wątki ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego; w przypadku podręcznika do nauczania przedmiotu uzupełniającego historia i społeczeństwo jednym z wątków musi być wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”.

Jednocześnie ograniczono możliwość składania wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika zmienionych w części stanowiącej nie więcej niż 20% (nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego).

Wprowadzono również wymóg posiadania przez rzeczoznawców kompetencji w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Materiały dodatkowe bez dopuszczania

Odchodzi się od dopuszczania do użytku szkolnego dodatkowych materiałów przeznaczonych dla ucznia dołączanych do podręczników, a więc zeszytów ćwiczeń, kart pracy i innych tego typu materiałów pomocniczych a także podręczników wspomagających edukację (tzw. podręczników pomocniczych) przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.

Rozporządzenie wprowadza ponadto zmiany w wymaganiach dotyczących dopuszczania do użytku szkolnego podręczników w formie elektronicznej poprzez uszczegółowienie wymagań, jakie powinny spełniać podręczniki w formie elektronicznej tak, aby mogli z niego korzystać uczniowie o zróżnicowanych umiejętnościach w zakresie posługiwania się technologią informacyjną oraz zmiany w zakresie sporządzania opinii językowych, poprzez wprowadzenie dodatkowej, końcowej opinii językowej.

Programy nauczania dla zawodu

Zmiany dostosowują przepisy dotyczące programów i podręczników dla zawodu do reformy szkolnictwa zawodowego. Program nauczania dla zawodu powinien uwzględniać oczekiwane efekty określone w podstawie programowej. Ponadto powinien zawierać programy nauczania poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego ustalonych przez dyrektora szkoły w szkolnym planie nauczania. Podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie powinien zawierać treści nauczania w trzech możliwych wariantach,  w zależności od przyjętej koncepcji:
a) w zakresie całego zawodu,
b) w zakresie danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie,
c) w zakresie jednej z części danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie,

Oznacza to, że autorzy będą mogli opracowywać podręczniki dla całego zawodu lub dla danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie (zawodach) lub dla części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.

Rozporządzenie wejdzie w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem  § 5 (warunki jakie musi spełniać dopuszczony do użytku w szkole program nauczania dla zawodu) i § 7 (warunki jakie musi spełniać dopuszczony do użytku szkolnego podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie), które wejdą w życie 1 września 2012 r., gdyż jest to związane z wejściem w życie przepisów dotyczących kształcenia zawodowego, w szczególności nowej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.

(Źródło: MEN)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie