Jest już podpisane przez Minister Edukacji Narodowej Krystynę Szumilas rozporządzenie w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników. Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany.
Podręczniki
W rozporządzeniu określono warunki, jakie powinien spełnić podręcznik przeznaczony do nauczania przedmiotów uzupełniających historia i społeczeństwo oraz przyroda w szkołach ponadgimnazjalnych. Podręczniki do tych przedmiotów będą musiały zawierać co najmniej cztery wątki ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego; w przypadku podręcznika do nauczania przedmiotu uzupełniającego historia i społeczeństwo jednym z wątków musi być wątek tematyczny „Ojczysty Panteon i ojczyste spory”.
Jednocześnie ograniczono możliwość składania wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika zmienionych w części stanowiącej nie więcej niż 20% (nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego).
Wprowadzono również wymóg posiadania przez rzeczoznawców kompetencji w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Materiały dodatkowe bez dopuszczania
Odchodzi się od dopuszczania do użytku szkolnego dodatkowych materiałów przeznaczonych dla ucznia dołączanych do podręczników, a więc zeszytów ćwiczeń, kart pracy i innych tego typu materiałów pomocniczych a także podręczników wspomagających edukację (tzw. podręczników pomocniczych) przeznaczonych do kształcenia ogólnego dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
Rozporządzenie wprowadza ponadto zmiany w wymaganiach dotyczących dopuszczania do użytku szkolnego podręczników w formie elektronicznej poprzez uszczegółowienie wymagań, jakie powinny spełniać podręczniki w formie elektronicznej tak, aby mogli z niego korzystać uczniowie o zróżnicowanych umiejętnościach w zakresie posługiwania się technologią informacyjną oraz zmiany w zakresie sporządzania opinii językowych, poprzez wprowadzenie dodatkowej, końcowej opinii językowej.
Programy nauczania dla zawodu
Zmiany dostosowują przepisy dotyczące programów i podręczników dla zawodu do reformy szkolnictwa zawodowego. Program nauczania dla zawodu powinien uwzględniać oczekiwane efekty określone w podstawie programowej. Ponadto powinien zawierać programy nauczania poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego ustalonych przez dyrektora szkoły w szkolnym planie nauczania. Podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie powinien zawierać treści nauczania w trzech możliwych wariantach, w zależności od przyjętej koncepcji:
a) w zakresie całego zawodu,
b) w zakresie danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie,
c) w zakresie jednej z części danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie,
Oznacza to, że autorzy będą mogli opracowywać podręczniki dla całego zawodu lub dla danej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie (zawodach) lub dla części kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie.
Rozporządzenie wejdzie w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 5 (warunki jakie musi spełniać dopuszczony do użytku w szkole program nauczania dla zawodu) i § 7 (warunki jakie musi spełniać dopuszczony do użytku szkolnego podręcznik przeznaczony do kształcenia w zawodzie), które wejdą w życie 1 września 2012 r., gdyż jest to związane z wejściem w życie przepisów dotyczących kształcenia zawodowego, w szczególności nowej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.
(Źródło: MEN)