Kamera w klasie pomaga analizować, doskonalić i oceniać proces uczenia się i nauczania. Stosowanie kart oceny, wypełnianych samodzielnie przez uczniów oraz Przedmiotowego Systemu Oceniania uwzględniającego rozwój osobisty ucznia, osiągany dzięki danemu przedmiotowi oraz poniższa karta (samo)oceny prezentacji są w mojej praktyce ściśle z sobą wzajemnie powiązane.
Karta oceny prezentacji jest także wytyczną dla przygotowania i realizowania prezentacji. Mowa tu o prezentacjach multimedialnych i pozostałych prezentacjach.
Przy pomocy poniższej karty dokonuje się samooceny, oceny koleżeńskiej – indywidualnej i zespołowej. Tej formie oceny prezentacji towarzyszy także krótki feedback.
Skala ocen:
1 pkt. = ocena 2+,
2 pkt. = ocena 3-,
3 pkt. = ocena 3,
4 pkt. = ocena 3+,
5 pkt. = ocena 4-,
6 pkt. = ocena 4,
7 pkt. = ocena 4+,
8 pkt. = ocena 5-,
9 pkt. = ocena 5,
10 pkt = ocena 5.
Uwaga, w moich klasach mogą oceniać koledzy/koleżanki oraz sam prezentujący, wtedy można zastosować tzw. ocenę ważoną – średnia ocen kolegów i koleżanek to 1/4 wagi, samoocena to także 1/4 wagi, ocena prowadzącego to 1/2 wagi.
Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.