Dyrektorzy liderami?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Administrują, a nie liderują, muszą lawirować pomiędzy przepisami a zdrowym rozsądkiem, próbują pogodzić sprzeczne interesy różnych grup, a poza tym pracują w ogromnym stresie - dyrektorzy polskich szkół, bo o nich mowa, są w co raz trudniejszej sytuacji zawodowej. Dlatego chętnych na te stanowiska jest coraz mniej.fot. Fotolia.com

Jak zawsze z początkiem roku szkolnego ożywi się w Polsce debata na temat stanu edukacji. Jednym z podstawowych, ale pomijanych problemów systemu szkolnictwa jest sytuacja zawodowa dyrektorów. Zamiast bycia liderami dla swoich pracowników, czy uczniów, są oni administratorami w instytucji. Dane pokazują, że 99% dyrektorów to byli nauczyciele, którzy najczęściej zostali dyrektorami jedynie po ukończeniu rocznego kursu zarządzania w oświacie. W znacznej mierze składa się z tematyki prawno-administracyjnej. To nie przygotowuje ich do nowoczesnych wyzwań edukacyjnych.

"Kluczową cechą wyróżniającą lidera jest podejmowanie działań zmieniających zastaną rzeczywistość, działań mających realny wpływ na otoczenie" – mówi Zofia Dzik, Prezes Zarządu Fundacji Humanites, zajmującej się wspieraniem kadry nauczycielskiej w Polsce. "Reguła jest bardzo prosta, jeśli chcemy uczyć dzieci pracy zespołowej, to dyrektor musi zmienić się z administratora w lidera i zacząć pracować zespołowo z kadrą nauczycielską. Nie można nauczyć czegoś, czego samemu się nie praktykuje" – twierdzi Dzik.

"Od lat widzę potrzebę rozwoju przywództwa na wszystkich szczeblach zarządzania oświatą. Przywództwa nie menadżerstwa" – mówi Cezary Kocon, Naczelnik Wydziału Oświaty z Mokotowa. Taki przywódca musi pogodzić interesy przyszłego pracodawcy, tak aby szkoła rozwijała bardziej kompetencje społeczne (komunikację, współpracę), niż zabijała kreatywność i kazała przyswajać dzieciom wiedzę, powszechnie dostępną na jedno kliknięcie; coraz bardziej roszczeniowych i często niewydolnych wychowawczo rodziców; samorządów, którym podlegają szkoły, a także oczywiście uczniów i nauczycieli. Współczesny dyrektor, aby sprostać tym wymaganiom powinien potrafić zarządzać relacjami wewnątrz i na zewnątrz szkoły, a nie tylko być administratorem pilnującym kosztów, realizacji podstawy programowej, oceniającym pracę szkoły w oparciu o punkty uzyskane z testów i pozycję szkoły w rankingu.

Zmienić ten stan rzeczy mają inicjatywy takie jak Akademia Przywództwa Liderów Oświaty (APLO) organizowana przez Fundację Humanites. Akademia ruszyła w 2012 roku i miała już cztery edycje. Ostatnia z nich zakończy się we wrześniu.

"Uważam, że zajęcia APLO są zajęciami, które pozwalają poznać siebie, dostrzec pewne mechanizmy, jakie uruchamiają się w relacjach między ludźmi. Dają możliwość zastanowienia się nad tym, w jaki sposób komunikuję się z innymi" – mówi Małgorzata Kułaczkowska, dyrektor Gimnazjum nr 7 w Warszawie.

W szkołach publicznych zarządzanych przez uczestników APLO uczy się na co dzień 40 000 uczniów. W programie uczestniczy na zasadach wolontariatu 200 osób z wysokiej kadry zarządzającej. Zajęcia w ramach APLO prowadzi między innymi znany psycholog i konsultant biznesowy Jacek Santorski. Rekrutacja do nowej edycji ruszy w 2015 roku. Program APLO powstał przy współpracy Fundacji Humanites – Sztuka Wychowania z Grupą Firm Doradczych Values oraz przy wsparciu Fundacji Kronenberga przy banku Citi Handlowy, Fundacji PZU oraz WCIES.

(Źródło: Fundacja Humanites)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie