Klasa aktywnego uczenia (się)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W większości szkół w Europie klasy szkolne wyglądają podobnie – stosunkowo niewielka przestrzeń ograniczona murami. Z jednej strony okna zapewniające światło naturalne, po przeciwnej stronie drzwi do klasy, czasami z szybką umożliwiającą obserwację. Jest to przestrzeń zamknięta, w której proces uczenia organizowany jest od setek lat. Czy można w niej zorganizować przestrzeń aktywnego uczenia się?fot. sxc.hu

Myśląc o przestrzeni edukacyjnej w szkole musimy mieć na uwadze właśnie przede wszystkim standardowy wygląd klas, a nie zaś otwarty open space, w którym można swobodnie organizować nauczanie ustawiając odpowiednie elementy wyposażenia, dzielić uczniów na zespoły i poruszać się przez strefy zaprojektowane dla różnych celów (takich szkół jest jeszcze bardzo mało i wcale nie jest pewne, czy ich szybko przybędzie). Większość uczniów uczy się właśnie w takich klasach i stąd powinniśmy może zacząć od poszukiwania nowoczesnych rozwiązań właśnie dla nich.

Oczywiście uczyć się możemy wszędzie tam, gdzie są odpowiednie po temu warunki. Aktywne uczenie się może mieć miejsce także w tradycyjnej (tj. ograniczonej murami) klasie, jeśli przemyślimy i zaprojektujemy pod kątem uczniów: dydaktykę, nowoczesne technologie i przestrzeń fizyczną. Problem w tym, że do tej pory nikt nie traktował tych dwóch ostatnich czynników jako mających równie istotny wpływ na uczenie się jak dydaktyka. Do tej pory pokutowało i chyba pokutuje nadal przekonanie, że w każdej sytuacji wystarczy jedynie nauczyciel, aby uczenie się przynosiło pozytywne skutki. Jak wiemy z praktyki, nie zawsze to wystarcza.

Możemy mówić o nowym paradygmacie szkolnej klasy, w którym w procesie uczenia następuje równoważne wykorzystanie potencjału nauczyciela, technologii oraz przestrzeni fizycznej. Technologie i przestrzeń są dla uczniów bardzo istotnymi czynnikami wpływającymi na jakość uczenia się. Myśląc o uczniach XXI wieku, musimy poszukiwać nowej organizacji procesu edukacyjnego osadzonego w konkretnych warunkach fizycznej i wirtualnej rzeczywistości.

Zwykła szkolna klasa potrzebuje przemyślenia na nowo i to przemyślenia typu out-of-the-box (wychodzącego poza dotychczasowe schematy myślowe). Zmiana jakości w edukacji zaczyna się oczywiście od nauczyciela i uczniów. Metody pracy stosowane przez nauczyciela i relacje z uczniami mają zasadniczy wpływ na pogłębianie wiedzy i kompetencji. W tym procesie nie może zabraknąć technologii, która dla uczniów jest czymś głęboko obecnym w ich życiu i naturalnym. Może ona być doskonałym narzędziem wspierającym uczenie się, jeśli nauczyciel będzie w stanie pokazać, jak wykorzystać potencjał rozmaitych urządzeń elektronicznych i internetu. Natomiast przestrzeń, w której uczymy się, może mieć kluczowy wpływ na efekty uczenia się – to w niej przecież zachodzą interakcje między uczącymi się, odbywają się dyskusje, wymiany zdań i dzielenie się doświadczeniami, powstają w wyniku współpracy projekty. Przestrzeń stymuluje zatem dynamikę uczenia się.

W jednym z folderów poświęconych różnym modelom organizacji klasy znalazłem taki rysunek przedstawiający aktywną przestrzeń uczenia się:

fot. Edunews.pl na podstawie "Active learning spaces. Insights, applications & solutions", Steelcase

Obok były zamieszczone porady pod kątem tworzenia takiej aktywnej przestrzeni uczenia się w każdej klasie. Można korzystać i "coś" zmieniać w swojej klasie:

Tabela: Edunews.pl na podstawie "Active learning spaces. Insights, applications & solutions", Steelcase

Źródło: Opracowanie własne na podstawie folderu "Active learning spaces. Insights, applications & solutions", Steelcase.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Więcej na temat nowoczesnych przestrzeni edukacyjnych w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie