Szkoła dobrze przemyślana

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Środowisko uczenia się w szkole przyjazne dla dzieci i nauczycieli? To zależy wyłącznie od dyrektora szkoły i jej nauczycieli. Szkoła może być taka, jaką ją sobie sami wymyślimy. Żaden minister oświaty i przepisy prawa oświatowego nie powinny być nigdy przeszkodą dla szkoły, o jakiej marzymy i do jakiej chcemy dążyć. Ale aby osiągnąć ten cel, potrzebujemy czasu, autentycznego dialogu i rzeczywistej współpracy w szkole.

„Bardzo długo zastanawialiśmy się z nauczycielami nad tym, jaka powinna być nasza szkoła. Kiedy chcemy wprowadzić rzeczywistą zmianę w szkole, musimy zadawać sobie jak najczęściej pytania: dla kogo? Po co? Jak to zrobić, aby było dobre dla naszych uczniów i dla nauczycieli w naszej szkole?” – mówiła Ewa Radanowicz, dyrektor Zespołu Szkół w Radowie Małym, podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016 w Warszawie (27-28 lutego 2016).

„Bez względu na to, jakie jest prawo oświatowe, wszystko w naszej szkole zależy wyłącznie od nas. Trzeba w to uwierzyć.” – uważa Radanowicz. Jeśli przyjmiemy, że nasza edukacja jest jak dziurawa droga, w której łaty to najróżniejsze przepisy oświatowe, to pomiędzy łatami jest ta przestrzeń dla nas. I możemy w niej kształtować naszą szkolną rzeczywistość.

Szkoła jest dla ucznia, ale w równym stopniu jest dla nauczyciela. I nie można o tym zapominać. „Jeśli stworzymy sobie takie środowisko w szkole, w którym będziemy czuli się dobrze, to okaże się, że możemy robić to, co lubimy. A jeśli robimy to, co lubimy, to możemy nawet z najzwyklejszej podstawy programowej wycisnąć coś wspaniałego.” – przekonywała Ewa Radanowicz uczestników konferencji. „Lubimy się nazywać szkołą kompetencji. Kształcimy kompetencje, które pomogą naszym dzieciom lepiej rozumieć świat i radzić sobie w życiu i na kolejnych etapach kształcenia.”

Zobaczmy, w jaki sposób szkoła z Radowa Małego, „szkoła mocą zmieniania świata”, organizuje i ciągle zmienia (doskonali) środowisko uczenia się małych dzieci:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 były firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerzy merytoryczni: społeczności nauczycieli Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji były: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie