Centrum Edukacji Obywatelskiej opracowało model integracji edukacyjnej. Odpowiada na potrzebę włączenia dzieci z Ukrainy do polskiego systemu edukacji i zaadaptowania szkoły do funkcjonowania w nowych warunkach. Model pozwala uporządkować sposób myślenia o tym, jakie działania powinniśmy podjąć, by szkoły skutecznie funkcjonowały po przyjęciu uczniów z Ukrainy. Pozwala zadbać o wszystkich uczniów, nauczycieli i rodziców. Pomaga szkołom, ale także wszystkim organizacjom i instytucjom, które planują współpracę z nimi w tym kontekście.
Nasz model pracy szkoły opiera się na integracji edukacyjnej. Gdy jest ona prowadzona stale, to sprawia, że szkoła może zadbać o wszystkich uczniów niezależnie od ich narodowości i różnych potrzeb. Lepiej funkcjonują w niej także nauczyciele oraz sprawniej układa się współpraca z rodzicami. - mówi Jędrzej Witkowski, prezes Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Integracja edukacyjna, czyli wspólne uczenie się, jest możliwa, gdy szkoła odpowie na potrzeby uczniów (i polskich i ukraińskich). W modelu CEO potrzeby zostały podzielone na emocjonalne, społeczne i w zakresie uczenia się. Pokazane są najważniejsze wyzwania, które się z nimi wiążą oraz proponowane rozwiązania.
Model opracowano na bazie wyników badań prowadzonych w polskich szkołach, zagranicznych opracowań oraz dobrych praktyk zgromadzonych przez szkoły współpracujące z Centrum Edukacji Obywatelskiej od lutego 2022 roku.
Pobierz model integracji edukacyjnej
(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)