Pomysł na „upgrade” lekcji informatyki w szkole

fot. Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pozornie diagnoza „lekcji informatyki” nie jest najlepsza w szkołach – choć są to przypadki bardziej jednostkowe, z reguły szkoły są już doposażone w sprzęt i Internet, mają sporo godzin lekcyjnych – ale dużym problemem jest niedostatecznie przygotowana kadra nauczycielska – a zasadniczo jej brak!! Dochodzą do tego zadania poza nauczaniem, przeciążenie pracą w dwóch szkołach, godzinami ponadwymiarowymi, itp.

Nauczyciele informatyki nie zajmują się wyłącznie tym przedmiotem. Zazwyczaj nauczyciel informatyki musi radzić sobie z różnymi problemami technicznymi w szkole, od administrowania po kwestie sprzętowe. Pomimo tych wyzwań, istnieją projekty i grupy, które pokazują, że są jeszcze w szkołach nauczyciele, dla których edukacja w obszarze informatyki jest nadal priorytetem.

Podczas naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023 podałyśmy konkretne pomysły, które mogą pomóc nauczycielom informatyki poprawić jakość nauczania tego przedmiotu, poprzez lepszą współpracę, rozwój osobisty oraz skupienie na istotnych dla uczniów zagadnieniach. Wymieńmy kilka:

  • Połączenie sił: współpraca między nauczycielami informatyki a przedmiotowymi nauczycielami dla lepszej integracji treści.
  • Rozpoczęcie od Podstaw: niepomijanie fundamentalnych elementów informatyki, takich jak budowa komputera czy podstawowa edycja dokumentów.
  • Rozwijanie się w różnych obszarach: kontynuacja nauki i poznawanie nowych narzędzi i metod nauczania.
  • Skupienie na Celu, nie tylko na Narzędziach: uczenie idei działania zamiast tylko obsługi konkretnych programów czy aplikacji.
  • Tworzenie Zadań z Prawdziwym Znaczeniem: zadania, które mają praktyczne zastosowanie poza samą lekcją informatyki.

Zapraszam do obejrzenia całego wystąpienia, w którym opisałyśmy, jak i co powinniśmy zrobić, aby wzmocnić jakość nauki informatyki w szkołach:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Beata Chodacka jest nauczycielką informatyki w V LO i SP 33 w Krakowie. Wiceprezeska Oddziału Małopolskiego PTI, założycielka i przewodnicząca Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI. Animatorka działań na rzecz edukacji informatycznej (m.in. TIK?-TAK!, Geniallne Miejsca, Jak zaprogramować Smoka?, Małopolska koduje). Autorka kursów e-learningowych dla dzieci i młodzieży, współtwórca zbioru zadań z informatyki exeBOOK. Autorka książki Zielone szkoły - programy i scenariusze zajęć. Koordynator Merytoryczny w Centrum Mistrzostwa Informatycznego przy AGH / Alicja Podstolec jest nauczycielką języka polskiego w Salezjańskim Zespole Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio w Zabrzu. Autorka kilkunastu artykułów z zakresu dydaktyki oraz językoznawstwa, współredaktorka dwóch tomów serii W świecie logopedii, współautorka e-booka "Turlane lekcje, czyli kostki na polskim". 20 pomysłów na niezwykłe lekcje języka polskiego, prowadzi blog https://nieprzecietnelekcje.blogspot.com/. Ambasador Wakelet, Nearpod Certified Educator. Obie należą do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie