Pozornie diagnoza „lekcji informatyki” nie jest najlepsza w szkołach – choć są to przypadki bardziej jednostkowe, z reguły szkoły są już doposażone w sprzęt i Internet, mają sporo godzin lekcyjnych – ale dużym problemem jest niedostatecznie przygotowana kadra nauczycielska – a zasadniczo jej brak!! Dochodzą do tego zadania poza nauczaniem, przeciążenie pracą w dwóch szkołach, godzinami ponadwymiarowymi, itp.
Nauczyciele informatyki nie zajmują się wyłącznie tym przedmiotem. Zazwyczaj nauczyciel informatyki musi radzić sobie z różnymi problemami technicznymi w szkole, od administrowania po kwestie sprzętowe. Pomimo tych wyzwań, istnieją projekty i grupy, które pokazują, że są jeszcze w szkołach nauczyciele, dla których edukacja w obszarze informatyki jest nadal priorytetem.
Podczas naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023 podałyśmy konkretne pomysły, które mogą pomóc nauczycielom informatyki poprawić jakość nauczania tego przedmiotu, poprzez lepszą współpracę, rozwój osobisty oraz skupienie na istotnych dla uczniów zagadnieniach. Wymieńmy kilka:
- Połączenie sił: współpraca między nauczycielami informatyki a przedmiotowymi nauczycielami dla lepszej integracji treści.
- Rozpoczęcie od Podstaw: niepomijanie fundamentalnych elementów informatyki, takich jak budowa komputera czy podstawowa edycja dokumentów.
- Rozwijanie się w różnych obszarach: kontynuacja nauki i poznawanie nowych narzędzi i metod nauczania.
- Skupienie na Celu, nie tylko na Narzędziach: uczenie idei działania zamiast tylko obsługi konkretnych programów czy aplikacji.
- Tworzenie Zadań z Prawdziwym Znaczeniem: zadania, które mają praktyczne zastosowanie poza samą lekcją informatyki.
Zapraszam do obejrzenia całego wystąpienia, w którym opisałyśmy, jak i co powinniśmy zrobić, aby wzmocnić jakość nauki informatyki w szkołach:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorkach: Beata Chodacka jest nauczycielką informatyki w V LO i SP 33 w Krakowie. Wiceprezeska Oddziału Małopolskiego PTI, założycielka i przewodnicząca Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI. Animatorka działań na rzecz edukacji informatycznej (m.in. TIK?-TAK!, Geniallne Miejsca, Jak zaprogramować Smoka?, Małopolska koduje). Autorka kursów e-learningowych dla dzieci i młodzieży, współtwórca zbioru zadań z informatyki exeBOOK. Autorka książki Zielone szkoły - programy i scenariusze zajęć. Koordynator Merytoryczny w Centrum Mistrzostwa Informatycznego przy AGH / Alicja Podstolec jest nauczycielką języka polskiego w Salezjańskim Zespole Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio w Zabrzu. Autorka kilkunastu artykułów z zakresu dydaktyki oraz językoznawstwa, współredaktorka dwóch tomów serii W świecie logopedii, współautorka e-booka "Turlane lekcje, czyli kostki na polskim". 20 pomysłów na niezwykłe lekcje języka polskiego, prowadzi blog https://nieprzecietnelekcje.blogspot.com/. Ambasador Wakelet, Nearpod Certified Educator. Obie należą do społeczności Superbelfrzy RP.