Idealny absolwent wykazuje inicjatywę i chce się uczyć

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wykazujący inicjatywę, gotowy do dalszej nauki, samodzielny oraz dobrze wychowany - to zdaniem pracodawców sylwetka idealnego absolwenta uczelni wyższej w 2011 roku. Przedstawiciele pracodawców wzięli udział w dyskusji "Absolwent idealny, kto bliżej pracy?", która odbyła się w ramach projektu "Akademickie Mazowsze 2030".PHOTO: SXC.HU

Jak informuje Monika Wilga z "Akademickiego Mazowsza 2030", pracodawcy dyskutowali na temat pożądanego modelu tegorocznego absolwenta szkoły wyższej oraz przyszłego, który dopiero w tym roku rozpoczyna studia. Wyniki debaty zaprzeczają stereotypowym opiniom na temat oczekiwań rynku pracy w stosunku do młodych, 25-letnich ludzi. Nie umiejętnościami zawodowymi czy specjalistyczną wiedzą absolwenci przekonują pracodawców, ale cechami osobowościowymi.

Myślący i otwarty - te dwie cechy uzupełniają listę najbardziej oczekiwanych cech idealnego absolwenta uczelni wyższej z 2011 roku. Za pięć lat będą obowiązywały już jednak nieco inne wymagania.

Zdaniem uczestników dyskusji, absolwent idealny w 2016 roku będzie przede wszystkim innowacyjny, elastyczny, posiadający wiedzę z różnych dziedzin, wychodzący poza schematy, asertywny i samodzielny.

"Pracodawcy podkreślali, że nie jest dla nich tak istotne, co młodzi ludzie potrafią robić w pierwszym dniu swojej pracy. Dużo ważniejsze są dla nich cechy osobowościowe, w tym inicjatywa, gotowość do dalszej nauki i dobre wychowanie" - powiedział ekspert projektu "Akademickie Mazowsze 2030" dr Rafał Stefański.

Przedstawiciele firm zwrócili uwagę, że wiedzy specjalistycznej oni sami szybko i łatwo mogą nauczyć. Kluczowymi czynnikami są raczej cechy usposobienia, ponieważ to one promują lub nie absolwenta.

Uczestnikami spotkania ze strony pracodawców byli przedstawiciele firm branży finansowej, informatycznej, telekomunikacyjnej, consultingowej oraz instytucji publicznych. Wzięli w niej udział także studenci i absolwenci uczelni wyższych. Spotkanie odbyło się w Polsko - Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie.

"Akademickie Mazowsze 2030" to projekt, który ma dostosowywać kierunki kształcenia, modele organizacji szkół wyższych oraz profil absolwenta do rzeczywistych potrzeb rynku pracy przyszłości. To pierwszy tego typu projekt w Polsce stworzony przez szkoły wyższe, angażujący środowiska naukowe, biznesowe, samorządowe oraz studenckie.

W ramach projektu przygotowane zostaną trzy scenariusze określające przyszłość szkół wyższych Warszawy i Mazowsza. Uzyskane wyniki poddane będą szerokim konsultacjom społecznym.

"Akademickie Mazowsze 2030" od maja 2009 roku realizuje konsorcjum naukowe złożone z sześciu szkół wyższych: Politechniki Warszawskiej (lidera i wnioskodawcy projektu), Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Polsko - Japońskiej Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i Akademii Leona Koźmińskiego.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie