Nacisk na kompetencje potrzebne na rynku pracy

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W czerwcu ruszy pilotaż nowej edycji kierunków zamawianych. "Pracodawcy często podkreślają, że bardziej niż absolwenta znającego swój przedmiot potrzebują takiego, który potrafi współpracować w grupie, umie rozwiązywać konflikty i komunikować się z innymi. Pracodawcy potrzebują więc absolwentów elastycznych i otwartych. Nowe kierunki zamawiane pozwolą promować miękkie kompetencje i umiejętności." – zapowiada minister nauki prof. Lena Kolarska-Bobińska.

W ramach programu kierunków zamawianych rząd od 2009 roku wspiera studia uznane przez ekspertów za kluczowe dla konkurencyjności polskiej gospodarki. Dzięki funduszom z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wyłonione w konkursie uczelnie mogły zwiększyć liczbę przyjętych na te kierunki studentów, unowocześnić program, zatrudnić wykładowców ze świata, wspierać praktyczne formy kształcenia. Najlepsi studenci kierunków zamawianych otrzymywali nawet 1000 zł stypendium. 

Z początkiem czerwca ogłoszony zostanie raport, podsumowujący efekty programu kierunków zamawianych. Znamy już jego najważniejsze ustalenia. – Dzięki rządowemu programowi, a przede wszystkim wysiłkowi samych uczelni, udało się odwrócić niekorzystną strukturę kształcenia. Wzrosła liczba maturzystów wybierających trudniejsze studia techniczne i ścisłe, a gospodarka może liczyć na dobrze przygotowanych specjalistów w dziedzinach, które są ważne dla jej konkurencyjności. Osiągnęliśmy więc najważniejsze cele programu – mówi prof. Kolarska-Bobińska.

Co czwarta uczelnia, podejmując decyzję o uruchomieniu naboru na kierunki zamawiane, konsultowała się ze środowiskiem pracodawców. 41% uczelni prowadzących studia zamawiane współpracowało z kilkoma pracodawcami, 17% pochwaliło się współpracą z więcej niż 20 firmami.

Co trzeci pracodawca włączył się w program studiów zamawianych, chcąc zrekrutować pracowników, 55% pracodawców oferowało praktyki staże, 53% dostrzegło, że współtworzenie programu studiów to szansa na pozyskanie w przyszłości wartościowych pracowników. Co ważne, aż 90% firm deklaruje, że chce uczestniczyć w programie kierunków zamawianych także w przyszłości.

Niemal wszystkie uczelnie prowadzące studia zamawiane (93%) uruchomiły dodatkowe wykłady, kursy i szkolenia dla studentów. 82% ofertę praktyk i staży zawodowych, 60% organizowało wyjazdy studyjne, m.in. do dużych firm. Wszystkie uczelnie realizowały też program zajęć wyrównawczych z matematyki, fizyki czy chemii.

Według badania, absolwenci kierunków zamawianych lepiej radzą sobie na rynku pracy - 54% z nich pracuje w zawodach zgodnych z kwalifikacjami zdobytymi podczas studiów.

Badanie pokazało również, że obok przekazywanej na studiach wiedzy teoretycznej, coraz większą rolę odgrywa kształcenie kompetencji. W ogłoszonym w czerwcu przez resort nauki pilotażu nowej edycji kierunków zamawianych, nacisk będzie położony na wyselekcjonowane kwalifikacje i kompetencje poszukiwane na rynku pracy.

(Źródło: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie