Niedawno ukazała się nowa książka PSNT pod red. dr Leszka Pawelskiego pt. "Nie ma alternatywy dla dydaktyki". Podejmuje szereg istotnych problemów współczesnej szkoły. Wskazuje na ogromną rolę dydaktyki warunkującej jakość i poziom edukacji. W jej treści widać troskę o lepszą jakość szkolnego kształcenia. Warto przeczytać!
Książka jest piątym już książkowym dziełem PSNT – Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych, które działa w Polsce od kilku lat. Skupia innowacyjnych i niepokornych nauczycieli praktyków. Współpracuje ze znanymi w Polsce dydaktykami szkół wyższych. Swoim zasięgiem działania ogarnia cały kraj, a swoją siedzibę i Krajowy Zarząd ma w Szczecinku na Ziemi Koszalińskiej. Książka ukazała się pod naukowym patronatem Polskiej Akademii Nauk, Zespołu Dydaktyki Ogólnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Warto przeczytać i podyskutować nad jej treścią!
Nowe oblicze edukacji
W dobie społeczeństwa wiedzy edukacja nabiera nowego oblicza. Zmienia się szkolna edukacja i sama szkoła, ale także jej dydaktyka. Książka Nie ma alternatywy dla dydaktyki (Wydaw. PSNT, Szczecinek 2010) odejmuje szereg istotnych jej problemów dydaktycznych. Wskazuje na ogromną rolę dydaktyki warunkującej jakość kształcenia. Na jej treść składają się liczne artykuły znanych i cenionych w Polsce profesorów oraz innych innowacyjnych nauczycieli zajmujących się zawodowo innowacjami w edukacji. Dydaktyka, w dobie edukacyjnych przemian, spowodowanych m.in. niezadowalającymi wynikami nauczania oraz słabym przystawaniem do europejskich realiów, treściami i sposobami nauczania wydaje się stawać się najważniejszym elementem pedagogicznych działań nauczycieli wszystkich szczebli.
O lepszą jakość kształcenia
Pierwszą częścią książki jest interesujący artykuł prof. Kazimierza Denka pt. O lepszą jakość procesu kształcenia. Podkreśla, że edukacja w Polsce nie przystaje do warunków i potrzeb społeczeństwa demokratycznego, wymagań wolnego rynku oraz postępującej autonomii szkół i nauczycieli. Nie przystaje też do rosnącej roli do samorządowych władz lokalnych. Autor stwierdza, że jest tak jak było, bo młodzież zamiast zdobywać w szkołach umiejętności wynosi z nich głowy nafaszerowane encyklopedycznymi wiadomościami, które działają na uczniów alergicznie.
System edukacji w zapaści
Warto się zastanowić, dlaczego zmieniany od 11 lat polski system edukacji nie nadąża w ostatnich latach za reformami, które przeprowadzono w krajach Unii Europejskiej, Japonii i USA. W rezultacie, zdaniem profesora, znalazł się w stanie zapaści. Stąd dostrzeganie potrzeby przygotowania zasadniczych zmian w systemie, aby dokonująca się w RP systemowa transformacja znalazła mocne wsparcie w edukacji. Przed nią stoją więc dziś nowe wyzwania i trudności. Wywołuje to w edukacji, a zwłaszcza naukach o niej, liczne dyskursy o reformie i przyszłości szkoły. Ich uczestnicy domagają się takiego systemu edukacji narodowej, który charakteryzuje się wysoką efektywnością, adekwatnością do zachodzących zmian w technice, technologii, nauce, kulturze i lepszym dostosowaniem do potrzeb demokracji, gospodarki wolnorynkowej i zatrudnienia w sferach gospodarki i kultury narodowej.
Nowe nadzieje na lepszą edukację
Niektórzy już dziś uważają, że nie można teraz żyć bez wykorzystywania zasobów Internetu. Już ponad połowa Polaków z niego korzysta. Oczywiste jest, że wobec tego współczesna szkoła także nie może obyć się bez niego. Rodzi się nowa dydaktyka, bo nie można teraz, w czasach zwanych epoką cyfrową, ciekawie i skutecznie organizować szkolne uczenie bez jego wykorzystywania? Warto więc pytać o edukacyjne potrzeby obecnego młodego pokolenia i zmieniającej się szkoły oraz samej dydaktyki epoki cyfrowej. Warto się zastanawiać nad przyszłością szkoły i dydaktyki, podjąć odpowiednie badania, aby opisać nową dydaktykę służącą skutecznej praktyce szkolnej.
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
Nowe oblicze edukacji
W dobie społeczeństwa wiedzy edukacja nabiera nowego oblicza. Zmienia się szkolna edukacja i sama szkoła, ale także jej dydaktyka. Książka Nie ma alternatywy dla dydaktyki (Wydaw. PSNT, Szczecinek 2010) odejmuje szereg istotnych jej problemów dydaktycznych. Wskazuje na ogromną rolę dydaktyki warunkującej jakość kształcenia. Na jej treść składają się liczne artykuły znanych i cenionych w Polsce profesorów oraz innych innowacyjnych nauczycieli zajmujących się zawodowo innowacjami w edukacji. Dydaktyka, w dobie edukacyjnych przemian, spowodowanych m.in. niezadowalającymi wynikami nauczania oraz słabym przystawaniem do europejskich realiów, treściami i sposobami nauczania wydaje się stawać się najważniejszym elementem pedagogicznych działań nauczycieli wszystkich szczebli.
O lepszą jakość kształcenia
Pierwszą częścią książki jest interesujący artykuł prof. Kazimierza Denka pt. O lepszą jakość procesu kształcenia. Podkreśla, że edukacja w Polsce nie przystaje do warunków i potrzeb społeczeństwa demokratycznego, wymagań wolnego rynku oraz postępującej autonomii szkół i nauczycieli. Nie przystaje też do rosnącej roli do samorządowych władz lokalnych. Autor stwierdza, że jest tak jak było, bo młodzież zamiast zdobywać w szkołach umiejętności wynosi z nich głowy nafaszerowane encyklopedycznymi wiadomościami, które działają na uczniów alergicznie.
System edukacji w zapaści
Warto się zastanowić, dlaczego zmieniany od 11 lat polski system edukacji nie nadąża w ostatnich latach za reformami, które przeprowadzono w krajach Unii Europejskiej, Japonii i USA. W rezultacie, zdaniem profesora, znalazł się w stanie zapaści. Stąd dostrzeganie potrzeby przygotowania zasadniczych zmian w systemie, aby dokonująca się w RP systemowa transformacja znalazła mocne wsparcie w edukacji. Przed nią stoją więc dziś nowe wyzwania i trudności. Wywołuje to w edukacji, a zwłaszcza naukach o niej, liczne dyskursy o reformie i przyszłości szkoły. Ich uczestnicy domagają się takiego systemu edukacji narodowej, który charakteryzuje się wysoką efektywnością, adekwatnością do zachodzących zmian w technice, technologii, nauce, kulturze i lepszym dostosowaniem do potrzeb demokracji, gospodarki wolnorynkowej i zatrudnienia w sferach gospodarki i kultury narodowej.
Nowe nadzieje na lepszą edukację
Niektórzy już dziś uważają, że nie można teraz żyć bez wykorzystywania zasobów Internetu. Już ponad połowa Polaków z niego korzysta. Oczywiste jest, że wobec tego współczesna szkoła także nie może obyć się bez niego. Rodzi się nowa dydaktyka, bo nie można teraz, w czasach zwanych epoką cyfrową, ciekawie i skutecznie organizować szkolne uczenie bez jego wykorzystywania? Warto więc pytać o edukacyjne potrzeby obecnego młodego pokolenia i zmieniającej się szkoły oraz samej dydaktyki epoki cyfrowej. Warto się zastanawiać nad przyszłością szkoły i dydaktyki, podjąć odpowiednie badania, aby opisać nową dydaktykę służącą skutecznej praktyce szkolnej.
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)