PoMOCnik, czyli jak wspierać dzieci i młodzież?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niestabilność świata, w którym żyjemy odciska szczególnie silnie piętno na psychice dzieci i młodzieży, czego dowodzi wiele publikowanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy badań i sondaży. Pandemia COVID w znacznym stopniu przyczyniła się do pogorszenia ich dobrostanu i zdrowia, ale też pogłębiła istniejące problemy i ujawniła słaby poziom rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych najmłodszego pokolenia. Wielu młodych nadal nie potrafi się zaadaptować do zmian. Jest zagubionych, zmaga się z różnymi lękami oraz obniżonym nastrojem. Fundacja Edukacja dla Demokracji, z myślą o młodzieży, przygotowała publikację „PoMOCnik. Dobre praktyki wspierania dzieci i młodzieży" zawierającą osiem dobrych praktyk, które sprawdziły się w pracy z młodymi ludźmi.

Zebrane w PoMOCniku praktyki wspierają dzieci i młodzież w przełamywaniu długofalowych skutków pandemii związanych z edukacją, rozwojem społecznym oraz zdrowiem. Są one odpowiedzią na wyzwania i potrzeby dzieci i młodzieży. Mogą też wspomóc codzienną pracę nauczycieli, edukatorów, psychologów i organizacji pracujących z młodymi ludźmi, którzy być może potrzebują większego wsparcia niż nam się wydaje. Wszystkie mają wspólną cechę - zostały już sprawdzone w działaniach organizacji pozarządowych i są formami działań, które rzeczywiście mogą okazać się pożyteczne i pomocne.

Publikacja odpowiada na realne potrzeby i problemy młodych ludzi, takie jak:

  • sprawić, żeby uczniom chciało się uczyć i rozwijać,
  • przerwać falę nawarstwiających się problemów w nauce,
  • przekazać młodzieży decyzyjność, aby wykorzystali ją w odpowiedni sposób,
  • pomóc młodym ludziom stać się sprawczymi, mądrymi i empatycznymi dorosłymi,
  • reagować i pomóc, kiedy młodzi potrzebują wsparcia,
  • nauczyć młodych ludzi samoregulacji,
  • wesprzeć młodzież w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.

Zachęcamy do pobrania i korzystania w działalności szkół i organizacji pozarządowych pracujących z dziećmi i młodzieżą. "PoMOCnik. Dobre praktyki wspierania dzieci i młodzieży" - można pobrać tutaj.

(Źródło: Fundacja Edukacja dla Demokracji)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie