PoMOCnik, czyli jak wspierać dzieci i młodzież?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niestabilność świata, w którym żyjemy odciska szczególnie silnie piętno na psychice dzieci i młodzieży, czego dowodzi wiele publikowanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy badań i sondaży. Pandemia COVID w znacznym stopniu przyczyniła się do pogorszenia ich dobrostanu i zdrowia, ale też pogłębiła istniejące problemy i ujawniła słaby poziom rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych najmłodszego pokolenia. Wielu młodych nadal nie potrafi się zaadaptować do zmian. Jest zagubionych, zmaga się z różnymi lękami oraz obniżonym nastrojem. Fundacja Edukacja dla Demokracji, z myślą o młodzieży, przygotowała publikację „PoMOCnik. Dobre praktyki wspierania dzieci i młodzieży" zawierającą osiem dobrych praktyk, które sprawdziły się w pracy z młodymi ludźmi.

Zebrane w PoMOCniku praktyki wspierają dzieci i młodzież w przełamywaniu długofalowych skutków pandemii związanych z edukacją, rozwojem społecznym oraz zdrowiem. Są one odpowiedzią na wyzwania i potrzeby dzieci i młodzieży. Mogą też wspomóc codzienną pracę nauczycieli, edukatorów, psychologów i organizacji pracujących z młodymi ludźmi, którzy być może potrzebują większego wsparcia niż nam się wydaje. Wszystkie mają wspólną cechę - zostały już sprawdzone w działaniach organizacji pozarządowych i są formami działań, które rzeczywiście mogą okazać się pożyteczne i pomocne.

Publikacja odpowiada na realne potrzeby i problemy młodych ludzi, takie jak:

  • sprawić, żeby uczniom chciało się uczyć i rozwijać,
  • przerwać falę nawarstwiających się problemów w nauce,
  • przekazać młodzieży decyzyjność, aby wykorzystali ją w odpowiedni sposób,
  • pomóc młodym ludziom stać się sprawczymi, mądrymi i empatycznymi dorosłymi,
  • reagować i pomóc, kiedy młodzi potrzebują wsparcia,
  • nauczyć młodych ludzi samoregulacji,
  • wesprzeć młodzież w radzeniu sobie z trudnymi emocjami.

Zachęcamy do pobrania i korzystania w działalności szkół i organizacji pozarządowych pracujących z dziećmi i młodzieżą. "PoMOCnik. Dobre praktyki wspierania dzieci i młodzieży" - można pobrać tutaj.

(Źródło: Fundacja Edukacja dla Demokracji)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie