Kogo kształcić: pracownika czy człowieka? (2)

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyZasoby osobiste, to wyjątkowy potencjał każdego człowieka. Są niezbędne do działania, myślenia, odczuwania oraz zarządzania sobą i innymi. Od początku życia, po jego kres, warto kształcić stale kompetencję zdobywania wiedzy o sobie, by dowiedzieć się, jaki jest mój osobisty zestaw zasobów. Świadomie mogę zarządzać tylko tym, co wiem, że istnieje.
 
Kolejny prelegent debaty, Renata Gut, trenerka rozwoju osobistego, skoncentrowała swoje rozważania na talentach, jako nieodkrytym dotychczas potencjale tkwiącym w każdym człowieku. I istnieją zasoby osobiste, którymi mogę zarządzać, zarówno w procesie rozwoju osobistego, uczenia się, zdobywania zawodu, budowania relacji, związków, komunikowaniu i budowaniu tzw. szczęśliwego i spełnionego życia.

Osoba utalentowana w jakimś obszarze lubi związane z nim czynności i ma wrodzone umiejętności w tym obszarze, przewyższające poziomem resztę populacji. Szybko się uczy i wykonywanie danej czynności przynosi jej dużą satysfakcję osobistą i wzrost poczucia własnej wartości. Lubi robić to, co umie, robi to chętnie, jest w tym coraz lepsza i efektywniejsza, potrafi tę czynność przekazać innym i ciągle rośnie jej motywacja wewnętrzna do robienia tego czegoś. Jest to jej wrodzony talent.

Aby osiągnąć doskonałość w rozwoju swoich najsilniejszych i najefektywniejszych kompetencji, opartych na talentach, należy poznać swój indywidualny i niepowtarzalny zbiór cech, by świadomie na nich budować swoje mocne strony.

Najlepsze, co mogą w takim razie robić dorośli i cały system edukacji, to pomoc uczniom by od jak najwcześniejszych lat identyfikowali swoje talenty i mocne strony.

W życiu zawodowym sztuka budowania wiedzy, umiejętności i kompetencji polega również na stosowaniu w praktyce dwóch założeń, którymi kierują się według badań Instytutu Gallupa najlepsi na świecie menedżerowie: talenty każdej osoby są trwałe i wyjątkowe. Największa przestrzeń do rozwoju każdej osoby to obszar jej najsilniejszych stron.

Warto, sprawić by rozwój kompetencji był spójny i by te dwa, wyżej wymienione założenia stanowiły podstawę wszelkich działań edukacyjnych i szkoleniowych. Z badań prowadzonych przez Instytut Gallupa na przestrzeni ostatnich 30. lat, że ci, którym udało się osiągnąć doskonałość w jakiejś dziedzinie, budowali swoje kompetencje (osobiste, społeczne i zawodowe) właśnie na swoich - rozpoznanych świadomie - talentach.

Bożena Ordak, dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, zauważyła, że zadaniem nauczycieli jest umożliwienie uczniom rozpoznania swoich talentów i stworzenie warunków do ich rozwoju. To bardzo istotna rola, wiele zależy od zdrowego rozsądku nauczycieli.

„Człowiek czy pracownik? Człowiek czy uczeń? Zawsze człowiek i to, kim jest.” – powiedziała Ordak. „To nie nauka jest w szkole najważniejsza. Umiejętności nowe można zdobyć. Człowiekiem się jest całe życie. Najważniejszy jest klimat, atmosfera. Ludzie tworzą atmosferę, co przekłada się na wyniki w nauce. Odnaleźć talent w człowieku – nauczycielu i uczniu – to wyzwanie dla szkoły jutra.”

Dr Marek Suchar z Instytutu Promocji Kadr podkreślił, że wymagania, które formułują pracodawcy odnoszą się właśnie do kompetencji i talentów. Nie istnieje jeden idealny model kompetencji.

Mówiąc o kompetencjach przyszłości warto przyjrzeć się współczesnym warunkom na rynku pracy. Dziś przeciętnie zmienia się pracę co 3 lata. W ciągu 40 lat pracy będziemy, więc pracować w kilkunastu firmach, gdyż zmieniają się struktury i wymagania. Czyli na pewno zmiany pracy będą następowały częściej. „Dziś pracodawcy oczekują od pracowników cech związanych z dynamizmem, aktywnością i otwartością. Czy do bycia aktywnym, otwartym i dynamicznym przygotowuje dzisiejszy system edukacji?” – zapytał Suchar.

Musimy mieć na względzie, że nigdy praca nie będzie nam dana raz na zawsze. Z jednej strony ważne są cechy psychofizyczne, osobowościowe, a z drugiej – gotowość do zmian, odporność na stres, gotowość na przyjmowanie rzeczy nowych. Większość miejsc pracy teraz to miejsca w usługach – tu wymaga się dość krótkiego przeszkolenia, liczą się bardziej osobiste umiejętności i gotowość do podejmowania nowych wyzwań.

Dr Suchar zauważył, że triada cech decydujących o sukcesie bez względu na stanowisko to: inteligencja, zdolność koncentracji uwagi oraz zdolność godzenia przeciwieństw - tolerancja na rozbieżność informacyjną, warunkująca otwartość na nowość i otwartość na zmianę. Czy polska szkoła je wzmacnia?

(Źródło: Pomorze 2030, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie