Uczeń, nauczyciel, szkoła za 20 lat

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wiemy kim będą rodzice uczniów polskiej szkoły w 2030 r. To dzisiejsi uczniowie. Kim będą za 20 lat? Niektórzy zostaną lekarzami, prawnikami, nauczycielami, policjantami - te profesje będą potrzebne zawsze. Większość jednak będzie pracować w zawodach, jakich jeszcze nie znamy. Kto wyobrażał sobie 20 lat temu takie zawody jak webmaster czy projektant awatarów? PHOTO: SXC.HU

W Warszawie odbyło się wczoraj seminarium „Edukacja przyszłości. Uczeń – nauczyciel – szkoła 2030” zorganizowane przez Instytut Obywatelski oraz Ośrodek Badań nad Przyszłością Collegium Civitas. Patronem seminarium był Edunews.pl – w najbliższych dniach opublikujemy w portalu większość wystąpień zaproszonych ekspertów.

Edwin Bendyk, kierownik Ośrodka Badań nad Przyszłością Collegium Civitas, podczas wprowadzenia do debaty zauważył, że przyszła szkoła, czyli ta szkoła o której kształcie decydujemy już dziś, zmierzyć się będzie musiała nie tylko z wyzwaniem kolejnych zmian pokoleniowych. Będzie musiała objaśniać przyszłym pokoleniom świat, w jakim przyjdzie im żyć. Niewiele o świecie za 20 lat wiemy.

Nie mamy też odpowiedzi na pytanie, jak ci dzisiejsi uczniowie, rodzice przyszłych uczniów oceniać będą szkołę, do której będą uczęszczać ich dzieci i ...oni sami, w ramach programów kształcenia ustawicznego?

Podobnie, jak przyszłą szkołę kształtują podejmowane dziś reformatorskie decyzje, tak przyszły świat powstaje już dziś w tyglu decyzji politycznych i gospodarczych. W ostatnim czasie – czego dowodem jest choćby światowy kryzys finansowy i jego konsekwencje - w tyglu tym zaczęło kipieć, sprawdzone przepisy przestały działać, możliwych jest więc zdaniem Edwina Bendyka wiele scenariuszy rozwoju. Mogą to być, na przykład, takie:

1. Nowy zielony ład.

2. Nowe średniowiecze i wojny królestw.

3. Koniec kapitalizmu.

Jakie umiejętności, jaka wiedza, jakie wartości będą potrzebne ludziom niezależnie od rzeczywistego scenariusza?  - postawił pytanie Edwin Bendyk.

Tytułem wprowadzenia do tematyki seminarium prezentujemy również film autorstwa Marka Zapora z Instytutu Obywatelskiego. Jest to bardzo prawdziwe, ciekawe spojrzenie na współczesną szkołę i pytania, co dalej? Jakiej szkoły będziemy potrzebować? Czym jest dziś szkoła, a czym może i powinna być za 20 lat?

(Źródło: Instytut Obywatelski)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie