Skandynawska edukacja

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

system oświatyKraje, w których uczniowie uzyskali najwyższe oceny w międzynarodowym teście PISA, twierdzą, że ich sukces wynika z autonomii. Nauczyciele w Finlandii, Szwecji i Danii wskazują niezależność w pracy edukatorów, nauczanie projektowe i globalny szerokopasmowy dostęp do Internetu jako podstawowe czynniki sukcesu.

 

Studenci ze Skandynawii uzyskali najlepsze wyniki z matematyki i fizyki w niedawno przeprowadzonym międzynarodowym teście w ramach Międzynarodowego Programu Oceny Studentów (Program for International Student Assessment, PISA). Jest to międzynarodowy system, który obejmuje 15–latków i pozwala ocenić umiejętność czytania i pisania, znajomość matematyki i fizyki.

 

W krajach Skandynawskich dzieci rozpoczynają obowiązkową edukację w wieku siedmiu lat. Wcześniej chodzą do przedszkola, które nastawione jest na kształtowanie postaw społecznych i umiejętność samooceny. To również ważny okres na zaszczepienie u dzieci chęci ciągłego uczenia się i poznawania świata. Dzieci nie zdobywają ocen aż do szkoły średniej, ponieważ według ekspertów oceny w tym przedziale wiekowym odbierają im radość uczenia się.

 

Ważny jest również fakt, że nauczyciele skandynawscy zdobywają na tyle wysokie kwalifikacje, że wspólnie ze studentami przygotowują  i realizują indywidualne plany nauczania. Nauczyciel jest postrzegany jako mentor, osoba która przekazując wiedzę, odgrywa kluczową rolę w przygotowaniu studentów do dorosłego życia. W Finlandii wszyscy nauczyciele są co najmniej magistrami. Dziś jest to jedna z najważniejszych grup zawodowych w tym kraju, zaś Finlandia pokazywana jest jako modelowy przykład panstwa, które stawia na edukację jako na najważniejszy czynnik rozwoju społecznego i gospodarczego.

 

Skandynawowie stworzyli narodowe standardy programowe, które określają ogólne ramy nauczania. Władze szkoły na poziomie lokalnym mają możliwość wyboru zakresu programu nauczania odpowiadając na potrzeby i zainteresowania swoich uczniów, muszą jednak zrealizować obowiązkowe minimalne podstawy programowe.

 

Jedna ze szkół w Helsinkach, Aurinkolahti, zbudowana została na założeniu, że nauka powinna przynosić dzieciom przede wszystkim radość. Technologie odpowiednio wykorzystywane w edukacji przyczyniają się do powstawania i rozwoju wspólnot uczniowskich, które razem tworzą zasoby wiedzy.

Ciekawym przykładem jest też Katrinedalsskolen w Kopenhadze, w której studenci uczą się samodzielnie we wszystkich wymaganych obszarach programu nauczania. Od pierwszej do dziewiątej klasy opiekuje się nimi jeden nauczyciel, pełniący funkcję mentora i doradcy.

 

Większość klas (nie szkół!) w Skandynawii jest podłączona do Internetu, a uczniowie i nauczyciele mogą korzystać z zasobów e-learningowych oraz wirtualnej szkoły.

 

W Danii system ocen jest wprowadzany dopiero od szkoły średniej. Młodzi ludzie są oceniani na podstawie postępów, które sami osiągają, a nie na zasadzie porównywania jednych z drugimi. Są jednak poddawani ciągłej ewaluacji, na podstawie której nauczyciele opracowują indywidualne plany nauczania dla każdego ucznia i pomagają im się rozwijać.

 

Nauczanie oparte na metodzie projektowej zaczyna się już w pierwszej klasie. Nauczyciele pracują z uczniami, aby ukierunkować ich kształcenie. Rezultaty w nauczaniu są wynikiem współpracy i dialogu z każdym uczniem, ale duże znaczenie ma również kontakt z rodzicami.

 

Ilość egzaminów jest ograniczona. Egzaminowi kwalifikującemu do 9-tej klasy towarzyszy projekt do zrealizowania w domu, który wymaga od uczniów zrobienia planu, badań, prezentacji i wyciągnięcia wniosków. W ten sposób od małego uczą się jednej z najważniejszej metod pracy, z której będą potem nieraz korzystać w dorosłym życiu.

 

Prawie 98% domów w Skandynawii ma komputery i dostęp do szerokopasmowego Internetu. Z tej racji szwedzki rząd zdecydował, że nie odpowiada za wprowadzenie technologii do szkół. Inaczej jest w Danii, która chce zapewnić jak najszerszy dostęp do Internetu w szkołach. Warto też zauważyć, że Finlandia nadal nie ma jasnej wizji polityki oświatowej, a i tak ma jedną z najnowocześniejszych, wysoko konkurencyjnych gospodarek świata i niskie bezrobocie, nie wspominając o wysokiej ocenie fińskiego systemu kształcenia.

 

Z drugiej strony warto zauważyć, że żaden z trzech krajów Skandynawskich nie wprowadzał odgórnie na dużą skalę nowych technologii do szkół. Tablice interaktywne, laptopy dla każdego ucznia, czy interaktywne urządzenia do udzielania odpowiedzi podczas testów realizowanych w klasie nie są zbyt powszechne.

 

Przedstawiciele środowisk oświatowych krajów skandynawskich przyznają, że osoby odpowiedzialne za politykę oświatową i osoby zarządzające szkołami muszą mieć wspólną wizję wykorzystania technologii w nowoczesnym nauczaniu. Muszą wiedzieć, w jaki sposób zapewnić wysoki poziom nauczania uczniów, jak efektywnie wykorzystywać nowe technologie w szkołach, ale także jak przekonać uczniów do wykorzystania przez nich nowych technologii w celach edukacyjnych.

 

Opracowano na podstawie raportu portalu eSchool News.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie