Umiejętności uczniów wykorzystania nowych technologii w edukacji

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

system oświatyFundamentalna dla edukacji amerykańskiej ustawa No Child Left Behind (Żadne dziecko nie pozostanie w tyle) zakłada, że wszyscy uczniowie do ukończenia ósmego rocznika (K-8) muszą umieć korzystać z podstawowych urządzeń nowych technologii. Jak się okazuje, zdefiniowanie tej umiejętności i jej ocena stanowią duże wyzwanie dla kierujących szkołami.

 

Organizacje takie jak Międzynarodowe Stowarzyszenie na Rzecz Technologii w Edukacji (International Society for Technology in Education – ISTE) oraz Partnerstwo dla Umiejętności XXI wieku (Partnership for 21st Century Skills – P21) stworzyły standardy, które określają, co oznacza dla uczniów umiejętność korzystania z nowych technologii oraz posiadanie tzw. umiejętności XXI wieku. „Z jednej strony dobrze, że posiadamy już standardy” - tłumaczy Karen Cator, dyrektor w Apple Inc –„ale teraz musimy się nauczyć, jak mierzyć i oceniać te umiejętności.”

 

Ciekawie wygląda podejście władz oświatowych w różnych stanach Ameryki do rozwiązania tej kwestii. Zachodnia Wirginia i Północna Karolina podchodzą do tematu odmiennie. Północna Karolina wykorzystuje już istniejące testy do określenia na ile swobodnie uczeń korzysta z nowych technologii. Zachodnia Wirginia stosuje natomiast pomysł wbudowanej oceny, który polega na obserwacji uczniów i ich umiejętności wykorzystania nowych technologii w procesie nauki.

 

Brenda Williams, dyrektor wykonawczy Departamentu Edukacji w Zachodniej Wirginii, wierzy, że uczniowie najpierw muszą zdobyć wiedzę, potem ją pogłębić, aby w końcu móc tworzyć nową wiedzę wykorzystując to, czego się wcześniej nauczyli. W ramach ostatniego etapu uczeń może pokazać zrozumienie tematu, ale także wykorzystanie narzędzi technologicznych, które ułatwiają tworzenie i dzielenie się wiedzą.

 

”W Zachodniej Wirginii podstawą dobrej oceny uczniów jest w pierwszej kolejności wszechstronny, profesjonalny rozwój nauczycieli i pracowników administracji”, mówi Williams.  Zawartość lekcji musi dawać możliwość rozwiązywania problemów dnia codziennego, ale musi też dostarczać pewnych danych, które umożliwią ocenę uczniów i poziomu zrozumienia przez nich przedmiotu. Interpretacja danych jest już po stronie nauczycieli. Zachodnia Wirginia jest jednym z niewielu stanów, które działają wspólnie z P21, aby przeprojektować standardy i program na bardziej sprzyjające rozwojowi umiejętności uczniów niezbędnych w XXI wieku.

 

W poszukiwaniu nowych narzędzi edukacyjnych, które pomogłyby uczniom swobodnie korzystać z nowych technologii, Zachodnia Wirginia rozpoczęła od Oregon Trail – prostego testu wyboru przypominającego grę komputerową. Potem nauczyciele stanowi zaczęli korzystać z Sim City - innowacyjnej gry edukacyjnej o charakterze edutainment. Obecnie edukatorzy korzystają z River City, która umożliwia grę wielu osobom w wirtualnym środowisku. To gra edukacyjna, w której uczniowie przenoszą się w XIX wiek, pracują w małych grupach badawczych i mają za zadanie odkryć, dlaczego mieszkańcy wirtualnego River City chorują.

 

W celu uzyskania rzetelnych ocen tzw. umiejętności XXI wieku, Zachodnia Wirginia stworzyła program pilotażowy obejmujący 24 szkoły. Władze stanowe powołały również specjalny komitet złożony z przedstawicieli szkół, który określa co i w jaki sposób powinno zostać ocenione.

 

W pierwszym roku realizacji programu, 12 szkół zostało uznanych za biegłe, a 12 nie („biegły” oznaczało, że w danej szkole znajduje się odpowiedni procent uczniów ósmego rocznika, którzy potrafią swobodnie korzystać z nowych technologii). Dla zbadania różnych powiązań, rezultaty zestawiono z ilością uczniów, którzy otrzymują w szkole darmowe lub tańsze lunche. Następnym krokiem będzie przyjrzenie się, czy brak dostępu do Internetu w domu ma wpływ na gorsze wyniki w nauce. 

 

Z kolei w Północnej Karolinie już od 1995 roku uczniowie ósmego rocznika (K-8) biorą udział w teście z umiejętności komputerowych. Władze oświatowe zdają sobie sprawę z tego, że jest on już nieco przestarzałym sposobem oceny uczniów i zakładają jego utrzymanie do momentu, aż zostanie on zastąpiony nowym, bardziej złożonym testem z wykorzystania technologii XXI wieku. Obecny test daje możliwość wielokrotnego wyboru. Mierzy umiejętności przygotowania materiałów pisanych na komputerze, korzystania z arkusza kalkulacyjnego, a także pokazuje jak uczniowie radzą sobie z obsługą różnych aplikacji.

 

Wszyscy z niecierpliwością oczekują nowego sposobu oceny umiejętności uczniów. Karen Cator podkreśla, że nowe testy nie tylko pozwolą przejść uczniom do następnej klasy, ale przede wszystkim pomogą edukatorom w lepszym przygotowaniu przyszłych pokoleń do współczesnego świata.

 

Opracowane na podstawie informacji portalu eSchoolNews.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie