Kluczowe kompetencje barcelońskie

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyOd dawna wiadomo, że w szkole nie da się nauczyć uczniów wszystkiego, co jest ważne i użyteczne oraz potencjalnie im potrzebne w przyszłości. Trzeba się skoncentrować na tym, co jest dziś (tu i teraz) dla nich i dla ich przyszłości ważne, a nie dla nas - (nauczających) dorosłych. Oczywiście, chodzi tu o kluczowe treści edukacyjne. Czyli jakie?
 
Czy kluczowe kompetencje barcelońskie wskazują potrzebny, dobry kierunek? Kluczowe - znaczy tyle, co niewielkie, ale bardzo ważne, jak mały klucz pasujący do danych drzwi i pozwalający je otworzyć. Właśnie o to dziś chodzi w edukacji, aby uczyć się mniej treści merytorycznych (przedmiotowych, podręcznikowych, naukowych…), ale za to rzetelniej i trafniej w stosunku do obecnych wyzwań cywilizacji informacji. O istocie i ogromnym znaczeniu poznania i kształcenia kluczowych kompetencji, rozpoczynając dzieło od nauczycieli, niedawno przypomniał nauczycielom Mirosław Sielatycki - b. dyrektor CODN w Warszawie w artykule pt. Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej, upowszechnionym w internetowym czasopiśmie edukacyjnym „TRENDY - Uczenie się w XXI Wieku” (2005 nr 3). Warto poznać lub przypomnieć sobie!

Kierunek - Barcelona?
W 2002 r. w dokumencie UE „Edukacja w Europie…”, przyjętym w Barcelonie, zaproponowano listę kluczowych kompetencji niezbędnych w społeczeństwie wiedzy, jakim staje się społeczność europejska. Lista „kompetencji barcelońskich” obejmuje:
1. Zdolność porozumiewania się w języku ojczystym;
2. Posługiwanie się („znajomość”) językami obcymi;
3. Umiejętność liczenia;
4. Podstawowe umiejętności w dziedzinie nauk ścisłych i technologii;
5. Posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
6. Umiejętność uczenia się;
7. Kompetencje interpersonalne i obywatelskie;
8. Ujawnianie („zmysł”) przedsiębiorczości;
9. Okazywanie wysokiej świadomości kulturowej (świadomość kulturowa”).
Niektóre nazwy kompetencji nieco zmieniono - ujęto czynnościowo.

Kluczowy dla Polski jest język polski?
Kompetencje barcelońskie podkreślają, i bardzo słusznie, potrzebę akcentowania w szkole uczenie się języka danego kraju. Z tego wynika, że wszyscy pracujący w szkole nauczyciele powinni czuć się i starać się być nauczycielami języka polskiego oraz pielęgnować swój narodowy język i skutecznie działać na rzecz jego poprawności, rozwoju i promocji. W naszym przypadku wszyscy nauczyciele powinni czuć się i być nauczycielami języka polskiego.

Niesłychanie ważnym elementem szkolnej edukacji jest precyzyjne, zrozumiałe, jasne mówienie do uczniów. Trzeba nie tyle mówić do rzeczy, ale wprost i zrozumiale do ludzi! Stąd oczywistym, ale i newralgicznym zadaniem nauczycieli jest, stawianie im klarownych, akceptowanych i osobistych celów edukacyjnych. Stawianie osobistych celów przed uczniem inteligentnie i mocno motywuje ich do uczenia się i pracy nad sobą. Warto stawiać uczniom osobiste cele!

Kluczowa jest innowacyjność?
O istocie i edukacyjnym znaczeniu kształcenia i nabywania kluczowych kompetencji europejskich, niedawno przypomniała także nauczycielom Janina Zawadowska - b. dyrektorka CODN w Warszawie w artykule pt. Parlament Europy i Rada Europy przypominają o kompetencjach kluczowych udostępnionym w „Dyrektorze Szkoły” (2007 nr 9), czyli przede wszystkim polskiej oświatowej kadrze kierowniczej. Ten nośny i szczególnie ważny artykuł dla dyrektorów i nauczycieli pragnących projektować własne innowacje w szkole, warto poznać lub przypomnieć sobie!

Kluczowa jest kreatywność?
Może warto również przypomnieć, że na polskim gruncie edukacyjnym kompetencje kluczowe rozwijane były m.in. w programie „Kreator”, realizowanym w latach 1995-1999 w CODN na zlecenie MEN. Wyróżniono w nim następującą listę 5 ważnych umiejętności:
1. planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się,
2. skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach,
3. efektywne współdziałanie w zespole,
4. rozwiązywanie problemów w twórczy sposób,
5. operowanie informacjami i efektywne posługiwanie się technologią informacyjną (ryc.1).
 
kompetencje 
Jakie kluczowe kompetencje przedmiotowe?
Program „Kreator” był dość szeroko upowszechniony w polskich szkołach kilkanaście lat temu. Dlaczego dziś o nim słychać mało? Był, i nadal jest, wielką, interesującą szansą na dokonanie zasadniczej zmiany polskiej edukacji. Znaczna jego część nie straciła na aktualności. Warto więc powrócić do niego i znaleźć nowe możliwości koegzystencji wiedzy i umiejętności w warunkach polskiej szkoły XXI wieku. Doświadczenia „Kreatora” mogą być wykorzystane w przedmiotowych programach poszczególnych przedmiotów, np. biologii w gimnazjum i liceum.

Oto, jak można kluczowe kompetencje „Kreatora” wykorzystać w uczeniu się biologii (ryc. 2).

kompetencje

Pytania do autorefleksji - Dlaczego, jeśli edukacja w szkole XXI wieku ma ambicje dobrze przygotować młodych do życia i pracy w XXI wieku, to powinna akcentować nabywanie ww. wartościowych kluczowych kompetencji barcelońskich i rozwijać kreatywność uczniów? Proszę spróbować ująć ww. odpowiedź w postaci kilku pytań.
1. …………………………………………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………………………
 
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie