O potrzebie uczenia się biologii

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyW myśleniu o nowoczesności edukacji nie może zabraknąć uczenia się biologii, a zwłaszcza biologii człowieka. Nie tylko jako przeciwwagi dla ustawicznego korzystania z nowoczesnych technologii i rozszerzającej się technizacji codziennego życia. Edukacja służąca człowiekowi nie może pomniejszać wiedzy z biologii i użytecznych biologicznych kompetencji człowieka.
 
Od 10 lat nauczyciele biologii ubolewają, że tak znacznie ograniczono programowo i godzinowo uczenie się biologii, szczególnie w gimnazjum. Faktycznie, 4 godziny w cyklu kształcenia to stanowczo zbyt mało czasu na poznanie podstaw biologii, w tym wiedzy o samym sobie - człowieku i ćwiczenie niezbędnych, potrzebnych w życiu, ważnych biologicznych kompetencji.
 
Warto z wielu powodów podejmować z uczniami, nie tylko różne treści merytoryczne o człowieku, ale i strategie, metody oraz techniki kształcenia i doskonalenia biologicznych kompetencji kluczowych ucznia w gimnazjum i liceum ogólnokształcącym. Biologia jest, jak chemia i fizyka, przedmiotem wybitnie ćwiczeniowym (laboratoryjno - terenowym) i z oczywistych względów nie uda się osiągnąć wskazanych w nowej podstawie programowej biologii umiejętności pracując godzinę tygodniowo.
 
Dorastająca młodzież stawia szereg różnorodnych i istotnych dla siebie, swej ciekawości, edukacji i rozwoju, pytań o istotę, znaczenie i mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka i innych istot żywych. W szkole zwykle jedynie nauczyciel biologii zna na nie trafne odpowiedzi i potrafi zaspokoić młodzieńczą ciekawość, a także ją wywoływać i wzmacniać. Chodzi przecież dziś o wysoką jakość i skuteczność szkolnej edukacji, a nie o bylejakość!
 
Trzeba intensywniej pracować z nauczycielami, pomóc im zrozumieć istotę i znaczenie kluczowych umiejętności ucznia oraz skuteczne strategie uczenia się biologii. Trzeba dyskutować z młodzieżą o przyszłości biologii, genetyki, neurobiologii, bioetyki itd. i oczywiście medycyny. Trzeba dziś głośno i mocno zapytać, dlaczego w sytuacji, gdy naturalne środowisko naszego kraju, i planety w ogóle, zostało tak mocno przekształcone i uległo głębokiej degradacji oraz mimo wielu różnorodnych działań edukacyjnych, tzw. ekologicznych, podejmowanych często szeroko zakrojonych akcji i działań, tzw. „ekologicznych”, przyroda jest w dalszym ciągu niszczona. Czy może teraz uczymy biologii nieskutecznie, a może zbyt mało? Światełkiem w tunelu w tej sytuacji jest znacząca poprawa i podwyższenie jakości (nie jedynie wiedzy, a właśnie kluczowych kompetencji biologicznych) edukacji biologicznej.
 
Nowoczesna edukacja biologiczna powinna, oczywiście tak, jak cała szkoła, wyraźniej zorientować się ku innowacjom, kreatywności i przyszłości oraz w praktyce akcentować kształcenie kluczowych umiejętności biologicznych ucznia. Te najważniejsze dla edukacji i rozwoju uczniów określono jako kluczowe kompetencje (umiejętności) biologiczne. Są to te zdolności człowieka, spośród wielu ważnych w jego życiu, które mają złożony, praktyczny, użyteczny charakter oraz są istotne dla wielostronnego rozwoju, edukacji i zachowań uczniów oraz dla zdrowia i ochrony środowiska.
 
Biologiczne kompetencje kluczowe ucznia trzeba wyprowadzić z istoty i specyfiki tej edukacji i uczenia się biologii oraz, oczywiście, z treści aktualnej Podstawy programowej kształcenia ogólnego… biologii (MEN 2008). Warto też wziąć pod uwagę interesujące, aktualne programy edukacyjne, jak np. „Kreator” i program „Szkoła z klasą”. Jestem za tym, aby tym kluczowym umiejętnościom biologicznym ucznia o charakterze ogólnym były podporządkowane edukacyjne treści szkolnych programów nauczania. A teraz jest czas tworzenia nowych programów nauczania przez samych nauczycieli (w tym roku do klasy I gimnazjum). Warto nauczycieli inspirować i proponować pogłębioną refleksję pedagogiczną nad istotą i znaczeniem kluczowych kompetencji biologicznych. Od ich poziomu w dużej mierze zależy stan rozumienia siebie samego.
 
(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie