Gry wideo poprawiają pamięć, orientację przestrzenną, umiejętność planowania i umiejętności motoryczne u osób dorosłych – wynika z nowego badania przeprowadzonego przez niemiecki Instytut Maxa Plancka dla Rozwoju Człowieka i berliński Uniwersytet Medyczny Charité St. Hedwig-Krankenhaus. Ich wpływ na pracę mózgu może być pozytywny, wszystko zależy od tego jak i w jakim natężeniu z nich korzystamy.
Po pierwsze, wychowanie
Słowo éducation w języku francuskim oznacza wychowanie. Wychowanie przez rodziców i nauczanie w szkole są we Francji rozumiane jako procesy wzajemnie się uzupełniające. Inaczej niż w Polsce. Najprostsza francuska dewiza dobrego nauczyciela to comprehensible et compréhénsif – być zrozumiałym i wyrozumiałym.
Niewykorzystany potencjał zasobów w sieci
Internet zmienił styl życia, kulturę uczenia się, sposób komunikacji i model pracy - to banał. Tak jak banałem jest już mówienie, że w sieci jest wiele cennych treści, a internet to bogactwo i miejsce nowej rozrywki. A jednak potencjał sieci nie jest wykorzystany w szkole. To właśnie w niej uczniowie powinni kształtować, rozwijać i zmieniać swoje nawyki na przydatne w uczeniu się przez całe życie.
Nie myślimy o przyszłości, wydajemy
Planowanie przyszłości nie jest naszą mocną stroną, wynika z VI edycji raportu „Postawy Polaków wobec oszczędzania” Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. W dalszym ciągu nie myślimy perspektywicznie, temat emerytur wciąż pozostaje dla nas abstrakcją. Niewiele osób odkłada pieniądze na zabezpieczenie swojej finansowej przyszłości, mniej niż połowa z nas oszczędza. Problemem jest dla nas także regularne odkładanie – robi to tylko co dziesiąty Polak. Boimy się inwestować, a troskę o finanse utożsamiamy z drobiazgową kontrolą wydatków.
Ogrodnik w fabryce wiedzy
W szkołach powinniśmy pielęgnować w dzieciach wyobraźnię, innowacyjność i kreatywność. I wychowywać je w poczuciu, że nic nie ogranicza ich możliwości.
Nauczamy do przeszłości...
Sam nie mogę w to uwierzyć. A jednak. Pracując jako nauczyciel zadawałem to standardowe pytanie we wszystkich grupach, z którymi się stykam: Z czym kojarzy ci się... Jednakowo odpowiadali: uczniowie III kl. gimnazjum, nauczyciele klas I-III, nauczyciele informatyki na zjazdach, moi koledzy i koleżanki, a nawet żona. Ba! Sam sobie również tak samo odpowiadałem – wcale statystycznie nie odstaję…
Zajęcia pozalekcyjne uczniów
Każdego roku wielu rodziców mających dzieci w wieku szkolnym decyduje się finansować im różnego typu dodatkowe zajęcia edukacyjne lub ogólnorozwojowe – w tym roku szkolnym niemal tyle samo rodziców co przed rokiem (46%). Na decyzję o posłaniu dzieci na płatne zajęcia pozalekcyjne wpływa przede wszystkim poziom wykształcenia rodziców.