Klasa trzecia gimnazjum. Zbliża się czas egzaminu, a więc i czas powtórek. Na prośbę uczniów powróciliśmy do tekstów omawianych lektur, rozmawialiśmy również o rodzajach literackich. Pozostała tylko kwestia podsumowania. I tu pojawił się pewien pomysł…
Jeśli odeszlibyśmy od egzaminów…
Od razu na początku wyjawię, że jestem przeciwna egzaminom. Wiem, że to mocno kontrowersyjne zdanie. Szczególnie teraz, gdy nauczyciele grożą strajkiem w czasie egzaminów, a opinia publiczna lamentuje, że dzieje się to ze szkodą dla uczniów.
Zmiany, zmiany… Szkoło, idzie nowe!
Praca wre! Sztandary piorą i szyją, wokół szkół niemal okopy szykują, hasła do skandowania układają, krótko - mobilizacja trwa. Po obu stronach „barykady” zresztą (podobno jedynie słuszne media mają już gotowe do emisji nagrania z 8 kwietnia oburzonych rodziców i dziadków na żywo komentujących protest…). Zapowiadany przez nauczycieli ogólnopolski strajk - jedyna sensowna "broń" nauczycieli w walce z bezdusznymi politykami i urzędnikami - na dniach, a tymczasem może się okazać… że go wcale nie będzie. Nadchodzą ważne i potrzebne zmiany!
Pokazać uczniowi piękno myślenia
Rolą szkoły jest nie tylko przekazywanie uczniom wiedzy o świecie, ale też – a być może przede wszystkim – uczenie ich samodzielnego, krytycznego myślenia. Powinno być to miejsce, w którym panuje kultura dyskusji, rozważania, szukania argumentów, wzbudzania ciekawości wśród młodych ludzi. Czy w polskim systemie edukacji widać już jaskółki zwiastujące wiosnę? Dlaczego w naszej kulturze tak mocno ukształtował się autorytarny model nauczyciela? Jak sprawić, by polska szkoła w większym stopniu stymulowała umysłowo uczniów? Rozmowa z prof. Andrzejem Zybałą.
Po co nam kreatywność?
Kreatywność to umiejętność twórczego myślenia. Jej podstawę stanowi wykorzystanie wyobraźni, czerpanie z niej pełnymi garściami, czego skutkiem jest cudowna możliwość przekraczania granic: w życiu codziennym, w rozwiązywaniu wszelkiego typu problemów, w zapamiętywaniu informacji, w nauczaniu czy wreszcie w osiąganiu wolności osobistej. Samo używanie kreatywności jest jak używanie mięśni – im więcej je ćwiczymy, tym bardziej się one rozwijają, a to powoduje , że tym chętniej chcemy z nich korzystać.
Sztuka bycia kreatywnym
Kreatywność jest wymieniana w różnych opracowaniach jako jedna z najważniejszych kompetencji zawodowych i społecznych w XXI wieku. Co to znaczy być kreatywnym? Jak możemy w sobie tę twórczą postawę pielęgnować? Wiele wskazówek i inspiracji znajdziemy w książce Krzysztofa J. Szmidta pt. „ABC kreatywności. Kontynuacje”, która ukazała się nakładem wydawnictwa Difin.
Przepis na przygodę
Omawianie lektury i kreatywne myślenie. Cóż za połączenie! Jak najlepiej wykorzystać naturalne umiejętności dzieci? Wprowadzając przy okazji elementy znane z życia. Tworząc prosty przepis. Przepis na przygodę!