Nowe technologie, którymi dysponują dzisiejsi nauczyciele, to nie tylko internet i multimedia. Drukarki 3D, elementy robotyki i programowania również znajdują zastosowanie w wielu aspektach nauczania. Włączenie ich do zajęć nie jest skomplikowane, wymaga jednak pomysłu.
Dlaczego młodzi Polacy nie głosują w wyborach?
Młodzi Polacy głosują najrzadziej ze wszystkich grup wiekowych. Frekwencja wśród osób w wieku 18-29 wyniosła zaledwie 46,4%. W mojej opinii, winić za to powinniśmy szkołę i szerzej nasze metody wychowawcze. Jak nagle możemy oczekiwać poczucia, że „mój głos ma znaczenie”, od osób, od których na codzień oczekujemy nauki pod klucz odpowiedzi i przestrzegania zasad szkolnego współżycia, na które przeważnie nie dajemy im żadnego wpływu?
Niby-Święto Edukacji Narodowej?
14 października - nauczycielskie święto: Dzień Edukacji Narodowej. Chyba jeden ze smutniejszych w historii - ze względu na wciąż żywe nastroje postrajkowe. Trudno nazwać je optymistycznymi. Aby zrozumieć ich genezę, nie wystarczy skupiać się na kwestiach płacowych. Były ważne, ale powiedzmy sobie szczerze: chyba nikt nie wybierał tego zawodu w oczekiwaniu na wielkie finansowe profity.
Zagrajmy w kropki
Dzień Kropki, święto kreatywności. Zgodnie z doroczną tradycją i w mojej szkole znalazło się dla niego miejsce. Nawet więcej: cały miesięczny projekt nawiązywał do tematyki spotkania z Vashti.
Jak kreatywność pomaga w nauce języków obcych?
Kreatywność w procesie nauki języków obcych ułatwia zapamiętywanie i przywoływanie informacji, dzięki głębokiemu przetwarzaniu języka. Dodatkowo, twórcze i angażujące zadania oraz innowacyjne metody nauki sprawiają, że uczniowie mają większą motywację do doskonalenia umiejętności językowych.
Myślenie pojęciowe
Zadaniem nauczyciela jest nie tylko uczenie uczniów faktów i umiejętności, ale również głębokiego rozumienia świata i zjawisk. Sama wiedza i umiejętności są jak patrzenie na las od jego środka, łatwo dostrzec szczegóły, ale trudno zobaczyć całość. Aby uczniowie mogli mieć wgląd w całość, muszą „unieść się” w powietrze i zobaczyć las z góry. Muszą mieć w szkole szansę na uogólnienia, podsumowania i wyciąganie wniosków.
Pięć razy R oraz trzy razy U
Przez długie dziesięciolecia żyliśmy w dogmacie nieustannego wzrostu gospodarczego i kulcie PKB. Wzrost gospodarczy był i jeszcze jest (choć w coraz słabszym stopniu) miernikiem rozwoju. Na nim skupia się uwaga społeczna i gospodarcza. Przy rosnącej wydajności trudno ciągle zwiększać PKB. Bo jednocześnie nie chcemy bezrobocia, wiec pozostaje nam... coraz więcej i więcej konsumować. Dla przemysłu najwygodniejsze są towary jednorazowego użytku i bardzo krótkim okresie użytkowania. Nie warto niczego naprawiać tylko wyrzucać i kupować nowe. Stąd bardzo krótkie terminy gwarancji. W rezultacie mimo wzrostu wydajności pracy... pracujemy długo i wytwarzamy ogromne ilości śmieci.