Rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę zbiega się w sposób naturalny z rocznicą zakończenia Pierwszej Wojny Światowej. Koniec Wielkiej Wojny położył kres nie tylko długotrwałym, bezsensownym walkom, które przyczyniły się do śmierci wielu milionów osób. Był także początkiem przełomowych przemian, które na trwałe odmieniły Europę. Ten moment historii także wart jest głębokiej refleksji w szkołach – w tym celu Fundacja "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego przygotowała specjalny pakiet materiałów edukacyjnych.
Jak zostać Asem Internetu?
Rozsądek, uważność, siła, życzliwości i odwaga - to główne wartości bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu, które autorzy programu Asy Internetu chcą wzmocnić u dzieci w wieku 6-12 lat. W ramach projektu ruszyły pierwsze szkolenia nauczycieli, a już niebawem do polskich podstawówek trafi zestaw pomysłów na zajęcia, które nauczyciele będą mogli wykorzystać na lekcjach różnych przedmiotów.
Jak zwiększyć zaangażowanie uczniów w uczenie się?
Podstawowe pytanie, które zadają sobie wszyscy nauczyciele. Inspirując się jednym z artykułów amerykańskich podam cztery pytania, do których odpowiedzi mogą dać pewne wskazówki do poszukiwania odpowiedzi na pytanie tytułowe.
Uczeń w szkole średniej – rzeczywistość a oczekiwania
We wrześniu 2019 roku do szkół średnich wkracza reforma oświatowa. Od tego momentu będą obowiązywać 4-letnie licea i 5-letnie szkoły branżowe. Do szkół średnich wkroczy podwójny rocznik absolwentów 3-letniego gimnazjum i nowych 8-letnich szkół podstawowych. Nowy system nauczania, nowe podstawy programowe, wysokie wymagania przedmiotowe, nowa matura to nie powrót do starego systemu, a zderzenie się z nową rzeczywistością szkolną. Jak się w niej odnaleźć? Opowiadają eksperci konferencji "Zrozumieć więcej. Nauczyć łatwiej" organizowanej przez wydawnictwo Nowa Era.
Snapchat: narzędzie, które sprawia, że edukacja jest bardziej WOW!
Chciałbym podzielić się doświadczeniem dotyczącym aplikacji Snapchat i jej używania jako narzędzia edukacyjnego. Przyznam szczerze, że od małego pasjonowały mnie gadżety technologiczne. Powszechny dostęp do Internetu przyjąłem z wielką radością. Bardzo cieszyły mnie te chwile, gdy obserwowałem, że Internet zaczyna realnie łączyć ludzi budować społeczności – najpierw widziałem to na Naszej Klasie, później na Facebooku. Portale te stały się dla mnie naturalnym obszarem funkcjonowania i byłem w nich od początku aktywnym użytkownikiem.
Wyjdźmy z cienia (hipokryzji)!
Spektakularny sukces akcji protestacyjnej policjantów, którzy w tygodniu poprzedzającym Święto Niepodległości powszechnie padli ofiarami epidemii, ochrzczonej przez lud imieniem psiej grypy, rozbudził apetyty wśród innych grup zawodowych budżetówki, w tym także nauczycieli. Nic dziwnego, podwyżki wywalczone przez stróżów porządku publicznego, 650 złotych do pensji od stycznia 2019 roku i kolejne 500 złotych rok później, miały prawo zrobić wrażenie na tych, którym minister Zalewska przydzieliła w tym roku średnio mniej niż 200 złotych i zapowiedziała podobnie hojny zastrzyk gotówki w roku następnym, zabierając przy tym dla równowagi część dotychczasowych dodatków do pensji. Natychmiast pojawiły się bojowe propozycje, by pójść śladem policjantów i (wreszcie) skutecznie zawalczyć o swoje.
Rozwijać przez odkrywanie i badanie
Można zaobserwować w szkołach niepokojące zjawisko – w trakcie edukacji stopniowo zanika ciekawość świata u dzieci. Coś, co kwitnie w przedszkolach, dostrzegalne jest jeszcze na etapie edukacji wczesnoszkolnej, potem gdzieś umyka, z wielką szkodą dla procesu uczenia się. Sposobem na odwrócenie tego zjawiska jest odchodzenie od edukacji transmisyjnej i zwiększenie obecności w szkołach edukacji eksperymentów i działań realizowanych metodą badawczą.
Ostatnie komentarze