Fot. Fotolia.com

Jakiej szkoły potrzebują nasze dzieci? Żyjemy w trudnych i ciekawych czasach, w czasach zmiany. Wiele przemawia za tym, że świat, w którym w dorosłość wejdą nasze dzieci i nasze wnuki, będzie wyglądał zupełnie inaczej niż ten który nam jest dobrze znany. Przyczyną tych zmian jest szybko zmieniająca się technologia. Kto z państwa potrafi wskazać w swojej miejscowości zakład pracy, który zatrudnia, powiedzmy, powyżej 100 osób, i dać głowę za to, że to miejsce pracy będzie istniało za pięć lat?

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Prowadzą teatr dobrych słów, sztafety dyskusji, czytają maluchom książki, zakładają ogródki z ziołami, opiekują się pszczołami, sprzedają zdrową żywność, rozmawiają ze świadkami historii, uwieczniają w kronikach sportowych dawne aktywności fizyczne. A przy tym uczą się współpracy, wyrażania głośno swojego zdania, radzenia sobie z wyzwaniami, wrażliwości na innych. Tak działają uczniowie i uczennice z całej Polski, którzy spotkali się w Warszawie na XVII Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych, organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO).

(C) Edunews.pl

Kości do gry mają wielorakie zastosowanie w szkole. Możemy je wykorzystać na różnych przedmiotach, niekoniecznie tylko nauczając / ucząc się matematyki. Można grać w kości z piktogramami (rozwijając wyobraźnię i umiejętności językowe) czy w kości sylabowe, zgłoskowe (ćwicząc wymowę), nie tylko sześciościennymi, ale też dziesięciościennymi. Można do nich wymyślić najróżniejsze scenariusze gier i zabaw. Zatem grajmy, aby się uczyć!

fot. Kulczyk Foundation

Pedagogika wartości to recepta na skuteczną edukację. Wartości najprostszych, a jednocześnie jakże silnie kształtujących więzy społeczne. Odpowiedzialność, wrażliwość, empatia, gotowość do działania na rzecz innych, szacunek dla otoczenia. Wyzwanie dla dziecka, ale i dla szkoły, bo uczenie bez skutecznego wychowania nie jest możliwe. Właśnie powstaje społeczność Ambasadorów Edukacji, którzy mają swoim zasięgiem objąć całą Polskę.

Fot. Joanna Krzemińska

Co zrobić, by młodzi ludzie zechcieli częściej sięgać po książki? Rozmawiać? Zachęcać? Inspirować? A może przygotować wspólnie „żywe okładki”? Przy okazji odbywającej się 10 czerwca Akcji Masowego Czytania „Jak nie czytam, jak czytam” zaproponowałam uczniom kilka dodatkowych mini-projektów.

Ostatnia prosta debaty edukacyjnej A.D. 2016. Fundacja Przestrzeń dla Edukacji, Związek Nauczycielstwa Polskiego i ruch społeczny Obywatele dla Edukacji zaprezentowały 20 czerwca br. „Raport Obywatelski”, który miał być podsumowaniem tego, co działo się w debacie edukacyjnej w ostatnim półroczu. W spotkaniu, w siedzibie ZNP, wzięła udział także Minister Anna Zalewska, która starała się przekonać uczestników do prowadzonych przez resort edukacji działań. Kilka dni wcześniej stanowisko wobec proponowanych zmian w systemie oświaty zajęło także Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty OSKKO. A w Toruniu tymczasem... zapewniono już pełne poparcie dla proponowanych przez MEN zmian.

fot. Fotolia.com

Czy uważność jest ważna dla wspólnoty szkolnej? Jak ją rozumieć? Czy warto o nią zadbać w naszych szkołach? Jak ją rozwijać w naszych szkołach, w których króluje pośpiech, hałas, obojętność wobec potrzeb innych?

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...
  • Written by Maciej
    Artykuł traktuje o pracy nauczyciela z podręcznikiem, z gotowym podręcznikiem, a więc faktycznie jeg...
  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie