Psycholodzy obserwujący rozwój społeczeństw krajów wysoko rozwiniętych wskazują na coraz bardziej powszechne występowanie w nich zjawiska przemocy dzieci i młodzieży wobec swoich bliskich, a zwłaszcza wobec rodziców[1]. Dzieci krzyczą na rodziców, biją ich i im ubliżają. Grożą śmiercią. Terroryzują rodziny. Większość z nich ma od 12 do 17 lat, ale zdarzają się też młodsze, a nawet całkiem małe, które stają się prawdziwymi tyranami.
Czy uczniowie widzą, że się uczą?
Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów następuje zwykle na koniec, kiedy uczniowie przystępują do sprawdzianu lub egzaminu. Niestety wtedy już mało da się zrobić, aby uzupełnić braki. Warto zadbać o to, aby uczniowie monitorowali swój proces uczenia się na bieżąco i dzięki niemu uświadamiali sobie, że się rzeczywiście uczą.
Nastolatki cierpią przy przestawianiu czasu
Zdaniem naukowców przestawianie zegarków o godzinę do przodu na wiosnę wiąże się z poważnymi negatywnymi skutkami zdrowotnymi. Szczególnie dotkliwe jest dla nastolatków, u których uwalnianie melatoniny pomagającej zasnąć następuje później niż u dorosłych.
Wspólne eksperymentowanie w Klubach Młodego Odkrywcy – sposób na integrację dzieci z Polski i Ukrainy
Od wybuchu wojny w Ukrainie deficyty w integracji między polskimi i ukraińskimi dziećmi są olbrzymim wyzwaniem. Z problemem tym mierzą się przede wszystkim nauczyciele. Centrum Nauki Kopernik od 2022 roku wspiera działania sprzyjające tworzeniu się więzi między dziećmi z doświadczeniem uchodźczym a ich polskimi rówieśnikami i wzmacnia kompetencje nauczycieli w budowaniu grup międzykulturowych. W projekt zaangażowane są Kluby Młodych Odkrywców z całej Polski, działające i rozwijające się pod egidą Centrum Nauki Kopernik (program KMO).
Szkoła z technologią
Przenośne laboratoria i pomoce edukacyjne dostępne w każdej szkole? Oczywiście! Zwykle tak o nich nie myślimy, ale tym właśnie są tablety i smartfony uczniów. Wbudowane w nie czujniki i aplikacje mogą zastąpić np. żyroskop, wykrywacz metalu, decybelomierz czy kamerę poklatkową. Pomogą ustalić trajektorię lotu, rozpoznać rośliny, głos ptaka czy nazwę gwiazdozbioru. Odpowiednio zastosowane ułatwią pracę zespołu projektowego.
Wideo prezentacja - nowy sposób wypowiedzi, nawet w szkole
Czasem nadchodzi moment przebłysku i olśnienia. Niby jedna chwila, ale składają się na nią wcześniejsze i liczne obserwacje. Patrzysz codziennie, ale trzeba jednego momentu by uświadomić sobie to, co widzisz, to, co cię otacza. Tak było i ze mną, gdy uświadomiłem sobie obecność nowego sposobu przekazu. Już obecnego nawet w szkołach.
O robieniu tego, co niemożliwe
Codzienna praktyka wielu z nas polega na budowaniu jednej rzeczy na szczycie już istniejących i akceptowanych przez nas struktur. W efekcie łatwo poddajemy się stereotypom i unikamy angażowania się w proces zmian. Działamy w obszarze powtarzających się rozważań typu: złe–dobre, brzydkie–piękne, moje–twoje… Wpadamy coraz głębiej w schematy i coraz bardziej poddajemy się kolejnym ograniczeniom.