Zorganizujcie edukację szkolną... inaczej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyNowoczesna gospodarka potrzebuje coraz lepiej wyedukowanych matematycznie i technologicznie, pracowników. Jest to wielkim wyzwaniem dla całego systemu edukacji. Nowy raport korporacji Carnegie, pod wymownym tytułem „Zróbcie szkołę inaczej“, wzywa do szeroko zakrojonych reform w zakresie nauczania matematyki i nauk przyrodniczych.
 
Autorzy raportu rekomendują władzom oświatowym podjęcie konkretnych działań na poziomie narodowym, regionalnym i lokalnym, które przyczynią się do zmiany sposobu nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Dzięki podniesieniu jakości i skuteczności nauczania tych przedmiotów gospodarka (tak amerykańska, jak i każda inna) będzie miała większe szanse konkurowania na globalnym rynku.

Raport „Równanie szans: transformacja edukacji matematycznej i przyrodniczej dla społeczeństwa i globalnej gospodarki“, opublikowany przez Carnegie Corporation of New York i podległą jej Komisję ds. Matematyki i Nauk Przyrodniczych Instytutu Studiów Zaawansowanych, wzywa do podjęcia ważnych reform w szkolnictwie na poziomie średnim i wyższym. Jest on kolejnym głosem sektora biznesu, który zaniepokojony jest dotychczasowym poziomem kształcenia w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych w świecie, w którym rządzą nowoczesne technologie.

Wśród zgłoszonych przez ekspertów Carnegie propozycji znalazły się m.in postulaty: opracowania bardziej czytelnych i dokładnych standardów edukacyjnych, które byłyby wspierane przez ściśle powiązane z nimi działania praktyczne; podniesienia kompetencji nauczycieli matematyki i nauk przyrodniczych, tak aby wszędzie na terytorium kraju dzieci miały zapewniony co najmniej dobry poziom nauczania, bez względu na ich status ekonomiczny i społeczny; przebudowa systemu edukacji, tak aby był on w stanie skuteczniej uczyć matematyki, fizyki, przyrody i techniki; wreszcie – podjęcie kampanii edukacyjnej, która podniesie świadomość uczestników rynku pracy (również przyszłych pracowników) na temat funkcjonowania współczesnej gospodarki, która nie może skutecznie konkurować z innymi bez wykształconych matematycznie i technicznie kadr.

W ocenie ekspertów szczególnie kłopotliwy jest zróżnicowany poziom nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych na terenie kraju. Często okazuje się, że uczniowie, którzy osiągają oceny bardzo dobre w jednym regionie, w większych aglomeracjach i centrach przemysłu nie radzą sobie z matematyką i fizyką. Jest to często wina zróżnicowanych standardów kształcenia i niedostatecznych kwalifikacji nauczycieli. Twórcy raportu podkreślają, że dzisiejsza młodzież będzie musiała w przyszłości w większym stopniu polegać na swoich kompetencjach matematycznych i technicznych, aby być w stanie skutecznie analizować problemy, wymyślać ich rozwiązania i wprowadzać w życie idee.

„Szkoły powinny wprowadzić rygorystyczne podejście do kształcenia matematyczno-przyrodniczego.“ – zauważa Phillip A. Griffiths, szef Komisji ds. Matematyki i Nauk Przyrodniczych. „Podniesienie poziomu nauczania tych przedmiotów powinno spowodować zmiany, które odbiją się szerokim echem w szkołach i pozytywnie wpłyną na naukę uczniów we wszystkich pozostałych obszarach.“ Szkoły powinny czytelniej pokazywać atrakcyjne ścieżki kariery związane z zawodami wymagającymi znajomości matematyki i w ten sposób przyciągać więcej osób do zawodów, w których istnieje duże zapotrzebowanie na dzisiejszym i przyszłym rynku pracy.

Raport dużą uwagę poświęca społecznej kampanii edukacyjno-informacyjnej na rzecz kształcenia matematyczno-przyrodniczego. Twórcy raportu wychodzą z założenia, że być może powodem niskiej świadomości społecznej problemów, do jakich prowadzi nieznajomość reguł matematyki, fizyki, techniki, jest niedostateczna informacja o sposobie funkcjonowania nowoczesnej gospodarki. I tak szkoły i uniwersytety powinny podejmować działania przyczyniające się do podnoszenia poziomu kształcenia matematyczno-przyrodniczego (choćby przez system wymagań wobec uczniów/studentów, dodatkowe zajęcia, większe środki na kształcenie w tym obszarze), a z drugiej strony przedsiębiorstwa, szpitale, instytucje znowych technologii i organizacje pozarządowe powinny ściślej współpracować ze szkołami na rzecz rozwoju edukacji matematyczno-przyrodniczej.

W większym stopniu należy również zwracać uwagę na kształcenie matematyczno-przyrodnicze nauczycieli, co powinno być uwzględnione w programach rozwoju zawodowego, ale także w procesie naboru do pracy w szkołach. Dużą rolę ma do odegrania państwo – powinno przeznaczać odpowiednie środki, aby wyżej opłacać nauczycieli matematyki i nauk przyrodniczych, zwłaszcza w tych regionach, w których istnieje większe zapotrzebowanie na takie specjalizacje. Eksperci Carnegie nie zapominają również o różnego typu instytucjach, instytutach, muzeach, które powinny również większą uwagę zwracać na świat matematyki i przyrody w podejmowanych działaniach z zakresu edukacji społecznej.

Więcej na temat raportu można przeczytać na stronie Równanie szans.
 
(źródło: eSchoolNews)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie