Kilka podpowiedzi dla reformujących edukację

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyCraig Barrett był przez wiele lat liderem korporacji Intela. Pod jego kierownictwem firma, znana m.in. z procesorów znajdujących się w komputerach, uznała wspieranie edukacji młodych ludzi jako jeden z celów głównych jej istnienia. Nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i na całym świecie, gdyż Intel był i jest jedną z flagowych instytucji promujących ideę komputera dla każdego ucznia.
 
Choć Barrett zrezygnował z kierowania Intelem w maju br. w wieku 70. lat, nie przestał żywo interesować się edukacją młodzieży. Jeszcze przed odejściem zabrał głos na temat reformy amerykańskiego systemu kształcenia. Wiele jego uwag warto rozważyć nie tylko w kontekście amerykańskim – odnoszą się wszak do edukacji w czasach globalizacji. Dlatego w gruncie rzeczy dotyczą one w takim samym stopniu Polski, jak i innych krajów.
 
Jak zauważa Barrett, w systemie edukacji w Stanach Zjednoczonych zauważa się pewną dychotomię. Funkcjonują równolegle: najlepszy system kształcenia studentów, który dla wielu krajów jest wzorem jeśli chodzi o organizację szkolnictwa wyższego; i jeden z najsłabszych (w ocenie samego Barretta) na świecie system oświaty. Co jest przyczyną takiego stanu? Konkurencja (lub brak konkurencji).
 
Uniwersytety nieustannie konkurują o każdego studenta. Nie mając wygody stabilnego finansowania swojej działalności z dotacji państwa, muszą całą uwagę poświęcić swoim najważniejszym klientom: młodym ludziom, którzy poszukują wiedzy i chcą rozwijać umiejętności potrzebne do funkcjonowania w zglobalizowanej gospodarce. Konkurencja nie kończy się na studentach. Uczelnie konkurują o tworzenie nowych jednostek naukowych, o kontrakty badawcze, o wszystko. System szkolny z kolei w ogóle nie konkuruje, czeka aż uczniowie sami zgłoszą się do szkoły. To musi się zmienić, jeśli szkoła ma być faktycznie odpowiedzialna za przygotowanie młodych ludzi do życia w globalnej wiosce.
 
„Aby konkurować i wygrać w tym coraz bardziej konkurencyjnym świecie, każdy kraj potrzebuje trzech rzeczy: mądrych ludzi, mądrych idei i mądrej polityki rządowej.“ – mówi Barrett. Od pierwszego czynnika zależy rozwój gospodarki, od drugiego innowacyjność i kreatywność, z kolei trzeci odpowiada za środowisko, w którym mądrzy ludzie mogą kreatywnie rozwijać nowe przedsięwzięcia.
 
Tak samo jak gospodarka, tak i edukacja potrzebuje mądrych ludzi, innowacyjności i środowiska edukacyjnego, w którym swobodnie mogą rozwijać się nowe idee w zakresie kształcenia.
 
Z wielu raportów wynika zależność: jakość systemu edukacji jest odzwierciedleniem jakości nauczycieli w nim pracujących. Jednak aby edukacja mogła się rozwijać, trzeba stawiać wysokie wymagania [szkole, nauczycielom, uczniom, rodzicom]. Czego jeszcze potrzebujemy? Zdaniem Barretta w każdym systemie, również szkolnym, potrzebne są napięcia, które umożliwią rozwój. Jeśli mamy w szkole problem, szukamy jego rozwiązania, a dzięki temu idziemy naprzód. Tak samo dzieje się w biznesie.
 
Reforma edukacji powinna zatem zmierzać do tego, aby system edukacji opierał się na trzech filarach: mądrych i dobrych nauczycielach, wysokich wymaganiach, napięciach sprzyjających rozwojowi.
 
Skąd wziąć dobrych nauczycieli? Jak zauważa Barrett, w Finlandii, Singapurze czy na Tajwanie, nie każdy może zostać nauczycielem. Zostają nim tylko najlepsi absolwenci uczelni, około 10-20% wszystkich studiujących. Z jakich kierunków pochodzą? Niekoniecznie z pedagogicznych!
 
„Mniejsze znaczenie ma odpowiednie przygotowanie pedagogiczne. Najważniejsza jest treść, przekaz, który nauczyciel przynosi do klasy.“ – mówi Barrett. „To jest to, co odpowiada za sukces w edukacji. Nauczyciele, którzy są praktykami, ekspertami w zakresie tworzenia i przekazywania wiedzy i umiejętności - to dzięki temu odnoszą sukcesy, a nie dlatego, że mają świetnie opanowaną teorię edukacji.“
 
Co należy zmienić? Zacząć płacić lepiej za wyniki. „Włóżmy trochę tego twórczego napięcia w system oświaty i zacznijmy [więcej] płacić najlepszym nauczycielom za osiągnięcia.“ – przekonuje Barrett.
 
Młodzież potrzebuje prawdziwych bodźców. Czy naprawdę uważamy, że posiadanie papierka o ukończeniu szkoły jest wystarczającym bodźcem, aby uczyć się w szkole? Zdaniem Barretta osoby odpowiedzialne za edukację muszą wymyśleć system, w którym uczniowie nie tylko będą się kształcić w zakresie kanonu przedmiotów szkolnych, ale uzyskają szersze kompetencje życiowe – na przykład nauczą się kierować pojazdami i zdobędą prawo jazdy.
 
Więcej konkurencji w szkołach. Potrzebujemy więcej skutecznych szkół prywatnych oraz szkół publicznych, które zostaną zmuszone konkurować o ucznia.
 
(wypowiedzi C. Barretta pochodzą z jego ostatniego wystąpienia jako szefa Intela; źródło: eSchoolNews.com)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie