Od lat 90. XX wieku pogarsza się sprawność fizyczna polskich dzieci i młodzieży – wynika z badań, prowadzonych od kilkudziesięciu lat na Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Kierujący ostatnią fazą badań dr Janusz Dobosz z warszawskiej AWF zwrócił uwagę, że jeśli tendencje zaobserwowane w badaniu się utrzymają, to odsetek dzieci o słabej lub bardzo słabej sprawności fizycznej niedługo może przekroczyć 60 proc.
Trendy na horyzoncie szkolnej edukacji
Ktoś, kto interesuje się wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji, zapewne śledzi co roku jedno z najpoważniejszych na świecie opracowań poświęconych ICT w szkole. W opublikowanym jesienią Horizon Report 2016 Edycji Szkolnej (K-12) znajdziemy wiele informacji na temat najważniejszych trendów we współczesnej edukacji. Które z nich dotrą (a może już dotarły) do Polski?
Nauka online podstawą edukacji już w 2025 roku?
Instytucje edukacyjne na świecie nie wykorzystują jeszcze w pełni potencjału dziś dostępnych technologii – wynika z sondażu „Edukacja w 2025 r. – innowacje technologiczne” przeprowadzonego wśród pracowników sektora edukacyjnego z krajów Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Jakie zmiany w edukacji prognozowali w połowie trzeciej dekady 21 wieku?
Oszczędzanie to wyzwanie
Dzisiaj wypada Światowy Dzień Oszczędzania, święto edukacyjne, które w Polsce obchodzone jest już od 10 lat w Programie Tydzień dla Oszczędzania realizowanym przez dwie warszawskie organizacje: Fundację Think! oraz Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy. Tymczasem choć 70% Polaków uważa, że warto oszczędzać, to tylko 13% robi to regularnie.
Młodzi Polacy wobec uchodźców
Stowarzyszenie Interwencji Prawnej przygotowało raport pt. „Uprzedzenia, strach czy niewiedza? Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowania uchodźców”, będący wynikiem badań przeprowadzonych w I kwartale 2016 roku w ramach wspólnego projektu realizowanego przez Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Fundację Panoptykon, Fundację Instytut Spraw Publicznych i Fundację Polskie Forum Migracyjne „Nadchodzą! Jak ich przywitamy?” realizowanego dzięki wsparciu programu Fundacji im. Stefana Batorego „Obywatele dla demokracji” finansowanego ze środków funduszu EOG.
Dzieci i ryby głosu nie mają...
Znamy to powiedzenie bardzo dobrze – dzieci i ryby głosu nie mają – stąd przy obecnie planowanych zmianach w systemie oświaty MEN nie pyta młodych ludzi, czy chcą tej zmiany, czy też nie. A szkoda, ponieważ o szkołach obu poziomów – gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne – uczniowie mogliby bardzo dużo powiedzieć. Znają też te szkoły dużo lepiej niż urzędnicy podejmujący wysoce kosztowne i ryzykowne decyzje zza swoich biurek.
Rodzice obawiają się zmian w strukturze systemu oświaty
W ostatni piątek minister Zalewska zaprezentowała planowane zmiany w strukturze systemu edukacji, podtrzymując tym samym decyzję o likwidacji gimnazjów, przywróceniu ośmioletniej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego. Wiadomo, że dzisiejsi szóstoklasiści w tym roku nie ukończą szkoły podstawowej, a pozostaną w niej na kolejne 2 lata. A co o zmianach w oświacie wiedzą rodzice? Czy nie obawiają się zmian?