fot. Klub Kumpli - Cartoon Network

Trwająca kampania społeczna Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” ma na celu zwiększanie świadomości problemu dokuczania w szkołach wśród dzieci, rodziców i nauczycieli. Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych postanowili zbadać skalę zjawiska, przeprowadzając badania wśród ponad 10 000 uczniów z 200 szkół. Wyniki badań są dość niepokojące – już co drugi uczeń szkoły podstawowej regularnie doświadcza dokuczania ze strony innych dzieci.

fot. Mistrzowie Kodowania

Cyfrowa codzienność nie pozostawia już wątpliwości, czy przygotowywać dzieci do korzystania z nowych technologii. Trzeba zastanowić się, jak to robić. Program „Mistrzowie Kodowania” i „Centrum Cyfrowe: Projekt Polska” zaprezentowali wyniki raportu „Mistrzowie Kodowania Junior. Raport z badań” . Przedstawiają on efekty stosowania metod nauczania z wykorzystaniem technologii cyfrowych w edukacji dzieci w wieku 3-5 lat.

fot. sxc.hu

Absolwenci polskich szkół i uczelni częściej niż ich rówieśnicy w krajach Unii Europejskiej podejmują pracę na umowy czasowe. To ich ratuje przed bezrobociem, gdyż w efekcie mniej z nich pozostaje bez pracy. Choć stopa bezrobocia młodzieży znajduje się poniżej średniej dla UE, to i tak problem pozostaje nie rozwiązany – nadal zbyt wiele młodych ludzi ma problem ze znalezieniem zatrudnienia. Czy przyczyny tego stanu rzeczy leżą tylko po stronie podaży pracy, czy może także po stronie nieodpowiednich kompetencji osób poszukujących zatrudnienia?

fot. Fotolia.com

W Polsce 44,6% dzieci uczestniczy w przynajmniej jednym typie zajęć dodatkowych. W województwach opolskim, podlaskim i kujawsko-pomorskim co drugie dziecko brało udział w takich zajęciach. Wśród dorosłych najczęściej dokształcają się mieszkańcy województwa opolskiego, najrzadziej mieszkańcy kujawsko-pomorskiego. Tylko w 6 województwach komputer ma domu ponad 80% rodzin. Smartfony najczęściej mają Małopolanie (ponad 49% gospodarstw), a najrzadziej rodziny w zachodniopomorskim (28%).

fot. Fotolia.com

W dyskusji o oświacie, często pojawia się wątek liczebności uczniów w klasach. Często jest ujmowany w taki sposób: mało uczniów – damy radę uczyć i indywidualizować nauczanie, zbyt wielu uczniów – nic się nie da… Zagadnieniem tym zajmowali się badacze Instytutu Badań Edukacyjnych i odpowiedź na postawione pytanie została ujęta w niedawno prezentowanej publikacji pt. „Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV-VI”.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Nauczyciele i dyrektorzy szkół podstawowych dobrze oceniają zmiany w podstawie programowej wychowania fizycznego. Zajęcia WF uczą współpracy też z rówieśnikami, budują poczucie bezpieczeństwa poprzez współdziałanie w grupie rówieśniczej oraz zwiększają wiarę uczniów w ich możliwości. Podstawa programowa to jednak tylko "papier", a rzeczywistość skrzeczy - największym bowiem problemem jest infrastruktura "sportowa" szkoły i zaplecze sportowe w miejscowości.

fot. Fotolia.com

Jak bardzo zmieniła się sieć szkół ponadgimnazjalnych od 2007 r. i jak samorządy nią zarządzają? W jaki sposób licea konkurują o uczniów i jakich szkół nam przybywa? – o tym przeczytamy w raporcie Instytutu Badań Edukacyjnych pt. Zmiany w sieci szkół ponadgimnazjalnych w latach 2007-2013. W tym okresie spadła liczba uczniów i wzrosło zainteresowanie młodzieży nauką w technikach.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie