Debata o zmianach w systemie oświaty

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W najbliższą sobotę 9 stycznia 2016 r. odbędzie się w Warszawie obywatelskie wysłuchanie publiczne dotyczące zmian w ustawie o systemie oświaty. Pendolino legislacyjne, jakie przemknęło przez Sejm i Senat pod koniec 2015 r. nie dało możliwości rzetelnej i otwartej dyskusji na temat forsowanej przez kierownictwo MEN nowelizacji. Mimo zapowiedzi minister Anny Zalewskiej organizowania w Polsce nowej jakości debaty na temat edukacji w Polsce, do tego celu mamy jeszcze bardzo daleko.

Celem organizowanego obywatelskiego wysłuchania jest przedstawienie opinii ekspertów, organizacji pozarządowych i obywateli na temat zmian w ustawie o systemie oświaty: dotyczących podwyższenia wieku obowiązku szkolnego, obniżenia wieku obowiązku przedszkolnego, zmiany roli i uprawnień kuratora oświaty. Merytoryczne i organizacyjne konsekwencje tych zmian nie były, jak dotąd, przedmiotem debaty publicznej z udziałem zainteresowanych i zróżnicowanych w swoich opiniach stron. Nie umożliwiono zaprezentowania stanowisk i opinii na temat projektowanych przez rząd zmian przedstawicielom: rodziców, nauczycieli, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych pracujących z dziećmi i/lub zajmujących się edukacją wczesnoszkolną, środowiska akademickiego, a także specjalistom, pedagogom i edukatorom, czy po prostu obywatelom (w tym także uczniom) zainteresowanych tym problemem.

Osoby zainteresowane oświatą i zabraniem głosu w dyskusji zapraszamy w imieniu organizatorów tego wydarzenia 9 stycznia 2016 r. do Auditorium Maximum Uniwersytetu Warszawskiego w godzinach 10:00-16.00. Podczas spotkania swoje opinie przedstawić będą mogły osoby zainteresowane problematyką edukacji wczesnoszkolnej i zmianami, jakie w jej organizacji wprowadza oczekująca na podpis Prezydenta ustawa. Organizatorzy zaprosili na spotkanie także posłów i przedstawicieli MEN oraz Kancelarii Prezydenta RP. Ale czy przyjdą posłuchać?

Szczegóły dotyczące organizacji wysłuchania publicznego można znaleźć na stronie http://www.wysluchanieobywatelskie.pl. Polecamy zwłaszcza lekturę zebranych przez Organizatorów opinii i stanowisk w sprawie zmian wprowadzonych przez MEN, które zebrane zostały w zakładce Materiały - http://www.wysluchanieobywatelskie.pl/#materialy.

Organizatorzy: Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, Stowarzyszenie Rodzice w edukacji, Fundacja Idealna Gmina oraz Fundacja Przestrzeń dla edukacji.

(Źródło: Fundacja Przestrzeń dla edukacji)

***

Głęboki spór i podziały polityczne w Polsce nie sprzyjają poszukiwaniu dobrych rozwiązań dla polskiej szkoły. Nie spodziewam się, że takie wysłuchanie obywatelskie zostanie w ogóle w MEN, w Pałacu Prezydenckim (ledwo 400 metrów od Auditorium Maximum) i w rządzie zauważone (obym się mylił). Tymczasem jeśli nie uczynimy edukacji sprawą ponadpolityczną, narodową, jeśli nie wyłączymy jej skutecznie ze sfery polityki, nigdy nie doczekamy się dobrej zmiany w edukacji. Jednego jestem całkowicie pewien – politycy w Sejmie podejmują wyjątkowo nietrafne decyzje dotyczące polskiej edukacji i nie ma żadnego znaczenia, czy czynią to pod szyldem PO, PIS czy innej partii. Dowodów na to mamy wiele, i w poprzednich rządach i w obecnym. I pewnie jeszcze niejedną złą decyzję zobaczymy. Taki lajf niestety.

Marcin Polak, redaktor naczelny Edunews.pl

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie