Debata o zmianach w systemie oświaty

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W najbliższą sobotę 9 stycznia 2016 r. odbędzie się w Warszawie obywatelskie wysłuchanie publiczne dotyczące zmian w ustawie o systemie oświaty. Pendolino legislacyjne, jakie przemknęło przez Sejm i Senat pod koniec 2015 r. nie dało możliwości rzetelnej i otwartej dyskusji na temat forsowanej przez kierownictwo MEN nowelizacji. Mimo zapowiedzi minister Anny Zalewskiej organizowania w Polsce nowej jakości debaty na temat edukacji w Polsce, do tego celu mamy jeszcze bardzo daleko.

Celem organizowanego obywatelskiego wysłuchania jest przedstawienie opinii ekspertów, organizacji pozarządowych i obywateli na temat zmian w ustawie o systemie oświaty: dotyczących podwyższenia wieku obowiązku szkolnego, obniżenia wieku obowiązku przedszkolnego, zmiany roli i uprawnień kuratora oświaty. Merytoryczne i organizacyjne konsekwencje tych zmian nie były, jak dotąd, przedmiotem debaty publicznej z udziałem zainteresowanych i zróżnicowanych w swoich opiniach stron. Nie umożliwiono zaprezentowania stanowisk i opinii na temat projektowanych przez rząd zmian przedstawicielom: rodziców, nauczycieli, samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych pracujących z dziećmi i/lub zajmujących się edukacją wczesnoszkolną, środowiska akademickiego, a także specjalistom, pedagogom i edukatorom, czy po prostu obywatelom (w tym także uczniom) zainteresowanych tym problemem.

Osoby zainteresowane oświatą i zabraniem głosu w dyskusji zapraszamy w imieniu organizatorów tego wydarzenia 9 stycznia 2016 r. do Auditorium Maximum Uniwersytetu Warszawskiego w godzinach 10:00-16.00. Podczas spotkania swoje opinie przedstawić będą mogły osoby zainteresowane problematyką edukacji wczesnoszkolnej i zmianami, jakie w jej organizacji wprowadza oczekująca na podpis Prezydenta ustawa. Organizatorzy zaprosili na spotkanie także posłów i przedstawicieli MEN oraz Kancelarii Prezydenta RP. Ale czy przyjdą posłuchać?

Szczegóły dotyczące organizacji wysłuchania publicznego można znaleźć na stronie http://www.wysluchanieobywatelskie.pl. Polecamy zwłaszcza lekturę zebranych przez Organizatorów opinii i stanowisk w sprawie zmian wprowadzonych przez MEN, które zebrane zostały w zakładce Materiały - http://www.wysluchanieobywatelskie.pl/#materialy.

Organizatorzy: Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego, Stowarzyszenie Rodzice w edukacji, Fundacja Idealna Gmina oraz Fundacja Przestrzeń dla edukacji.

(Źródło: Fundacja Przestrzeń dla edukacji)

***

Głęboki spór i podziały polityczne w Polsce nie sprzyjają poszukiwaniu dobrych rozwiązań dla polskiej szkoły. Nie spodziewam się, że takie wysłuchanie obywatelskie zostanie w ogóle w MEN, w Pałacu Prezydenckim (ledwo 400 metrów od Auditorium Maximum) i w rządzie zauważone (obym się mylił). Tymczasem jeśli nie uczynimy edukacji sprawą ponadpolityczną, narodową, jeśli nie wyłączymy jej skutecznie ze sfery polityki, nigdy nie doczekamy się dobrej zmiany w edukacji. Jednego jestem całkowicie pewien – politycy w Sejmie podejmują wyjątkowo nietrafne decyzje dotyczące polskiej edukacji i nie ma żadnego znaczenia, czy czynią to pod szyldem PO, PIS czy innej partii. Dowodów na to mamy wiele, i w poprzednich rządach i w obecnym. I pewnie jeszcze niejedną złą decyzję zobaczymy. Taki lajf niestety.

Marcin Polak, redaktor naczelny Edunews.pl

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie