Zadanie domowe (pisemne)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z cyklu „45 minut”: w klasach trudnych zadanie domowe uczniowie zapisują bezpośrednio pod tematem lekcyjnym. Cała lekcja jeszcze widoczniej staje się przygotowaniem do odrabiania zadania domowego – do wzmacniania materiału. Uczniowie często preferują lekcje z bardzo widocznym celem. Ten sposób sprawdza się w zespołach uczniowskich o nikłej motywacji do samodoskonalenia. Czasami należy uczniów uszczęśliwić na siłę! Zaleca się łączenie takiego postępowania w przypadku lekcji o klasycznych ogniwach lekcyjnych.Cykl felietonów "45 minut" Aleksandra Lubiny

Odrabiając zadanie domowe, uczniowie piszą w co trzeciej linijce lub w co piątej kratce, co ułatwia czytelną korektę. Zadania wolno pisać tylko na jednej stronie kartki, co ułatwia powtórki. Oko nie lubi przewracania kart zeszytu, a lubi rozłożenie notatek na podłodze lub powieszenie ich na „gadającej ścianie”.

Po oddaniu zadania następuje poprawa w wolnych linijkach i kratkach. Uczniowie otrzymują oceny z krótką recenzją. Pracę bez oceny muszą poprawić i oddać poprawioną. Zadania przepisują komputerowo i przesyłają na swoja pocztę lub na stronę szkoły. Ułatwia to też ochronę praw autorskich i przyzwyczajanie do podawania źródeł (linkografia).

Zadania mogą przyjmować formy dowolne: map myśli, tabel, plakatów, itd. Bardzo istotne są wizualizacje i indywidualizacja zapisu.
Kartek brzydkich, kartek bez marginesów, kartek zapisanych brzydkim pismem nie przyjmuję.

Nie stosuję testów oraz innych zadań zamkniętych – uczniowie od pierwszej lekcji uczą się pisania poprzez pisanie, a mówienia poprzez mówienie. Ograniczam zadania z tzw. sprawności biernych. Ćwiczenie sprawności izolowanych jest zabiegiem sztucznym, uzasadnionym wyłącznie ewentualną potrzebą stopniowania trudności, co wiedza neurologiczna poddaje w wątpliwości.

Zadania obowiązują zawsze. W przypadku nieobecności – uczeń przesyła je na adres mailowy klasy/grupy. Problematyka jest dowolna. Uczeń z początkiem cyklu uczenia się/nauczania otrzymuje wykaz problematyki z podstawy programowej i może się w niej dowolnie poruszać.

Zadania uczeń zbiera w segregatorze oraz jako dokumentację cyfrową, po uprzednim zeskanowaniu lub sfotografowaniu.

Zadania podlegają także samoocenie oraz ocenie/recenzji koleżeńskiej i wpisywane są do kart samooceny.

(C) Aleksander Lubina

(C) Aleksander Lubina

(C) Aleksander Lubina

Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta. Przykłady z praktyki autora na stronie Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie