Nauczyciel w Polsce - fakty i mity (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Profesor Dorota Klus - Stańska w książce „Konstruowanie wiedzy w szkole” (D. Klus-Stańska: „Konstruowanie wiedzy w szkole”, Wydawnictwo UWM, 2002) dokonała oglądu praktyki szkolnej z punktu widzenia zdolności szkoły do zmiany metod nauczania z podającego” przekazu wiedzy  na aktywizujące. Obserwowane lekcje rejestrowała na kasetach video. Stwierdza ona, że przekazywana wiedza szkolna cechuje się absolutyzacją wiedzy publicznej, przy odrzuceniu wiedzy i kompetencji osobistych ucznia. Tak przekazywana wiedza szkolna, chociaż „prawdziwa” i „poprawna” nie powoduje rozwoju procesów poznawczych tylko podporządkowanie uczenia rozkładowi materiału.

 

Małe dzieci nie umieją się bronić przed tego rodzaju „edukacją”. Ale starsze – reagują. W opublikowanym w „Gazecie Szkolnej” liście otwartym do nauczycieli, Zosia Barańska, uczennica liceum im. Cervantesa w Warszawie, oskarża nauczycieli, że nie pozwalają uczniom wyrażać własnych sądów, wrażenia na temat poszczególnych omawianych utworów oceniają jako „prawidłowe” lub „nieprawidłowe”, eliminują jakiekolwiek przejawy własnego myślenia czy indywidualizmu. A „ja, uczeń, lubię myśleć! (…) Z takim uporem chcemy we wszystkim naśladować inne kraje, ale trzymamy się konserwatywnej wizji oświaty.” - kończy uczennica.

 

Zahamowana reforma szkolnictwa ponadgimnazjalnego, po znacznie bardziej zmodernizowanej i zaktywizowanej nauce w gimnazjum jest boleśnie odczuwana przez uczniów, którzy kończą szkołę i przygotowują się do samodzielnego studiowania. Ale szoku w dalszej edukacji nie będzie: metody podające królują również na uczelniach!

 

(Opracowanie ukazało się w numerze 2/2008 magazynu „Awangarda w edukacji”, publikujemy obszerne jego fragmenty, część 2/3)

 

debaty edukacyjne

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie