Kto i jak odpowiada za reformy? (część druga)

Fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Polska to duży kraj, bardzo duży… Na Polskę składa się wiele barwnych, zróżnicowanych regionów. Trzeba sporo czasu, żeby li tylko powierzchownie poznać te regiony – ich współczesność, ich przeszłość, ich cywilizację i ich kulturę. Ich perspektywy. Są bardzo, bardzo różne. Jako emeryt mam czas i środki, żeby podziwiać to bogactwo. A w życiu sporo widziałem – tam i siam. Trzeba być dziwnym człowiekiem, żeby nie dostrzec tej wielorakości, tego bogactwa w granicach Rzeczpospolitej.

Gołym okiem widać, że 50 lat próby zrobienia u nas jednego państwa, jednej partii, jednej klasy, jednego narodu i jednego kościoła spełzły na niczym. 

Gołym okiem widać, że ludzie wolni od przeszło ćwierćwiecza pracują, pracują, pracują, bo pracować potrafią. To widać gołym okiem. Oczywiście nie wszyscy pracują. Ale ci, którzy pracują, to pracują tak i w takich warunkach, jakby ten przeklęty pozytywizm, ta przeklęta praca u podstaw nadal walczył z upiorem zbawców narodu, co to sami niczego nie wypracowali, ale innych chcą uszczęśliwić. Wbrew wszystkiemu ludzie pracują, stawiają domy, sadzą drzewa, płodzą, wychowują i kształcą dzieci.

Gołym okiem widać, że ludzie pracujący na siebie, na swoja rodzinę, na teraźniejszość, na podatki nie chcą być uszczęśliwiani wizjami nowych Chrystusów narodów. Dają sobie radę i pomagają innym. Tak pracują, że nie mają czasu na rządzenie, bo czas pochłania im zarządzanie. Ci prostolinijni współobywatele wiedzą, że rewolucji i reform było już dosyć. Zwłaszcza tych centralnych.

Były kosztowne i zdaje się, że będą jeszcze kosztowniejsze. A pamiętamy mosty i wiadukty zawieszone szczytnymi hasłami, które okazały się kosztownym pustosłowiem.

Budujemy bogatą przyszłość naszych dzieci! Tak to brzmiało. Potrzebne są zmiany! Tak to brzmiało. Reformujemy kraj! Tak to brzmiało.

Zawsze znajdzie się ktoś, kto Ci wymyśli szkołę. Żeby wymyśleć szkołę, to trzeba znać swoją wieś, swoje miasto. Spróbuj poznać! U mnie we wsi trudno byłoby się dogadać. A bez zgody osiągniemy… A tu jedna Pani (nie ona pierwsza zresztą), która zna może swoją wieś czy miasteczko, chce zbudować od nowa system, dla tylu różnych regionów, dla tylu milionów ludzi, dla tylu wsi…? Śmiechu warte.

Bo Rzeczpospolita to duże i barwne państwo w granicach którego żyją miliony ludzi o poglądach odmiennych od centrali, ale płacących większe podatki niż pracownicy centrali. Ludzi korzystających z rozbudowanego systemu, korepetycji, lekcji prywatnych. Rodzin pracujących z dziećmi po godzinach lekcyjnych.

Na jakiej podstawie, na podstawie jakiej wiedzy falsyfikowanej, co należy zmienić, tego nikt nie wie. Ale kto dorwie się do ministerstwa, ten ma pomysła. Kosztownego pomysła, za który nie on/a płaci i nie on/a odpowiada.

Na jakiej podstawie, na podstawie jakiej wiedzy falsyfikowanej, co należy zmienić, tego nikt nie wie. Wiedza twarda, wiedza sprawdzona podkreśla przewagę dywersyfikacji nad unifikacją.

Wiedza twarda, wiedza sprawdzona, podkreśla przewagę działań wspierających podmiotowość nad traktowaniem przedmiotowym.

 

O autorze: Aleksander Lubina jest emerytem, byłym nauczycielem, tłumaczem, publicystą, pisarzem, autorem wielu felietonów publikowanych m. in. w portalu Edunews.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie