O wolności i odpowiedzialności w szkole

(C) Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W wolnym społeczeństwie powinniśmy zadbać o to, aby szkoła uczyła i wychowywała osoby, które będą odpowiedzialnymi członkami swoich społeczności. Żyjemy już ponad 25 lat w wolnej Polsce. Ale nie wystarczy mieć wolność, trzeba z nią coś mądrze robić. Powinniśmy tę wolność zacząć już przekuwać w odpowiedzialność – mówił Jarek Szulski otwierając konferencję INSPIR@CJE 2018.

Autor głośnych książek o szkole („Zdarza się” i „Sor”) podzielił się z uczestnikami konferencji swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi wychowania. „Była to refleksja z punktu widzenia nauczyciela pracującego w publicznym gimnazjum i w kontekście tego, co dzieje się w świecie, w którym młodzi ludzie będą musieli się odnaleźć.

Uważam, że nauczyciel to jest zawód przyszłości (…) Nauczyciel będzie cały czas zawodem potrzebnym, natomiast pytanie jest czy będzie potrzebny w takiej formule jak obecnie, czy w innej”. Rzeczywistość się jednak zmienia – mówił Szulski.

Prelegent zwracał uwagę na dwa różne podejścia do szkoły: szkoła jako zegar i szkoła jako chmura. Rozumiana jako zegar – szkoła jest pewnym mechanizmem, który można naprawić, naoliwić, wymienić mechanizmy i zegar będzie dalej chodził. Przy takim założeniu można wierzyć w to, że w takiej szkole świecie jest wszystko zmierzyć, ewaluować, wymienić, nastawić… - można powiedzieć, że jest to podejście urzędnika, kuratora – podkreślił Szulski. Ale szkoła przecież to nie tylko trybiki. Wydaje się, że to co najtrudniejsze do zmierzenia, to patrzenie na szkołę jako na chmurę. Z tej chmury mogą powstać różne zjawiska nie dające się zmierzyć, ale dające się opisać. To są relacje i emocje, które są obecne w szkole. Szkoła to jest miejsce spotkania człowieka z człowiekiem.

Polska potrzebuje ludzi odpowiedzialnych, ale i odważnych oraz innowacyjnych, aby ruszyć do przodu. Pytanie, jak te różne kompetencje będzie wspierała szkoła, która jest nadal folwarkiem, w którym jest hierarchiczna struktura i w której regulaminy zwalniają nas z odpowiedzialności – zastanawiał się Szulski.

Zapraszamy na wystąpienie otwierające konferencję INSPIR@CJE 2018. Znajdą w nim Państwo głęboką refleksję nauczyciela, który starał się wprowadzić własną, oryginalną koncepcję pracy z uczniami (trzeba przeczytać „Zdarza się” i „Sor”, aby ją dobrze zrozumieć). Posłuchajmy tej wypowiedzi:

Skecznotka z wystąpienia autorstwa Agaty Baj (dziękujemy!):

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

Wszystkim Partnerom dziękujemy serdecznie za wsparcie konferencji.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie