Pięć propozycji dla szkoły (5)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjnePrezentujemy kolejne propozycje zmian jakościowych w szkole zgłaszane przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu. Zachęcamy zainteresowanych debatą na temat kształtu polskiej oświaty, do przesyłania na adres redakcji swoich pomysłów. Oto co proponuje uczestnik szkolenia 8 strategii efektywnego uczenia (się), które organizowaliśmy pod koniec czerwca.
 
Edukator uczący się
Każdy nauczyciel w polskiej szkole powinien poznać techniki efektywnego uczenia się i nauczania, np. mnemotechniki, zasady sporządzania notatek nielinearnych, ćwiczenia rozwijające umiejętność myślenia syntetycznego i analitycznego, i  wykorzystywać je, przekazując uczniom wiedzę.  

Najważniejsza kompetencja ucznia
Uczniowie na godzinach wychowawczych już od szkoły podstawowej powinni poznawać metody efektywnej nauki. Nauczyć się, jak się uczyć, to jedna z najważniejszych kompetencji, z których skorzystają w dorosłym życiu. Zróżnicowane i nie monotonne lekcje sprawią, że przyswajanie wiedzy stanie się łatwiejsze, przyjemniejsze.

Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji
Nauczyciele (zwłaszcza humaniści) powinni nauczyć się technik wyszukiwania informacji w sieci oraz szybkiego czytania i czytania selektywnego. Swoją wiedzę na ten temat powinni przekazywać uczniom na lekcjach swojego przedmiotu i na godzinach wychowawczych. Czytanie stałoby się dla uczniów łatwiejsze, przyjemniejsze, mniej czasochłonne.

Rozbudzanie kreatywności
W polskich szkołach nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni być przeszkoleni, jak rozbudzać u uczniów kreatywność. Zajęcia na ten temat należałoby prowadzić dla uczniów.

Asertywni uczniowie
W polskiej szkole nauczyciele powinni uczyć wychowanków, jak być asertywnym,  np. w grupie rówieśniczej, aby przeciwstawić się zachowaniom agresywnym. Zasady asertywności powinny funkcjonować w życiu szkoły na co dzień.

Zachęcamy do nadsyłania kolejnych propozycji, które Państwa zdaniem przyczyniłyby się do tworzenia bardziej nowoczesnej i skutecznej edukacji w polskich szkołach. Zastanówmy się wspólnie, jakich zmian potrzebuje polska szkoła. Prosimy o przesyłanie swoich propozycji na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie