Wykorzystanie e-portfolio w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
ict w edukacjiE-portfolio, zwane też elektroniczną teczką lub cyfrowym portfolio, to dynamiczne narzędzie edukacyjne służące swemu twórcy do gromadzenia własnych wytwórów i tym samym dokumentowania czynionych postępów w nauce czy życiu zawodowym. Jednocześnie e-portfolio zachęca i ułatwia planowanie swojego rozwoju, a także refleksję nad nim.
 
Ta definicja podana na stronach Centrum e-Learningu Akademii Górniczo-Hutniczej dobrze oddaje istotę tego raczej jeszcze nieznanego na większą skalę w Polsce narzędzia, które może przyczynić się do szybszego rozwoju osobistego i zawodowego uczniów i studentów.

E-portfolio bardzo dobrze odpowiada na potrzeby ucznia, który funkcjonuje w dynamicznym środowisku i rozwija się korzystając z różnych form edukacji, głównie pozaszkolnej i nieformalnej. Jest to narzędzie skoncentrowane na użytkowniku, pozwala mu zachować pełną kontrolę nad zasobami, które chce wykorzystać przy dokumentowaniu swojego rozwoju. Przy aktywnej i wspierającej postawie nauczycieli i dyrekcji szkół, e-portfolia mogą w sposób istotny wpłynąć na przygotowanie uczniów do rynku pracy. Pracodawca widząc prowadzone przez dłuższy okres e-portfolio będzie zapewne bardziej skłonny wybrać osobę, która wykorzystywała to narzędzie, gdyż w ten sposób będzie mógł uzyskać dokładniejszą i głębszą informację o kandydacie na stanowisko pracy, niż w przypadku osób ze stery CV leżących na biurku. Z całą pewnością warto to narzędzie wykorzystać na szerszą skalę w polskich szkołach.

O polskich doświadczeniach z wykorzystaniem e-portfolio w szkołach rozmawiamy z Agnieszką Chrząszcz z Centrum e-Learningu AGH.

{mp3}eportfolia{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie