Umiejętności jak mocna waluta

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Umiejętności są dla gospodarki globalną walutą XXI wieku. Bez odpowiednich inwestycji w rozwój umiejętności od wczesnych lat szkolnych, ludzie mogą nie osiągnąć w życiu sukcesu zawodowego, a wręcz mają duże szanse trafić na margines społeczny, zaś rozwój technologiczny nie przełoży się na zwiększenie produktywności gospodarki. W rezultacie kraje nie będą w stanie skutecznie konkurować w globalnej wymianie w warunkach gospodarki opartej na wiedzy.photo: sxc.hu

Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przygotowało dla swoich krajów członkowskich Strategię Rozwoju Umiejętności (www.skills.oecd.org). Ma ona służyć pomocą rządom do podejmowania reform mających na celu rozwój umiejętności obecnych i przyszłych pracowników niezbędnych dla zapewnienia krajom stabilnego rozwoju i przeciwdziałania społecznemu wykluczeniu. Poniższa prezentacja (w jęz. angielskim) pokazuje skalę wyzwań stojących przed krajami.

Stawianie na politykę rozwoju umiejętności pracowników jest szczególnie istotne w sytuacji, gdy pogłębiają się nierówności ekonomiczne i społeczne. Eksperci OECD zwracają uwagę, że podobnie jak mamy do czynienia ze zjawiskiem inflacji pieniądza, w warunkach szybkiego rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego występuje również zjawisko inflacji umiejętności. Pewne umiejętności przestają być potrzebne, gospodarka wymaga innych. Kluczowe znaczenie mają umiejętność uczenia się i adaptowania do zmieniających warunków pracy. Umiejętności, tak jak pieniądze, muszą być stale pod opieką i wymagają inwestycji, aby utrzymywały swoją wartość przez całe życie zawodowe.

Jak zauważył amerykański futurysta Alvin Toffler, „analfabetami w XXI w. nie będą ci, którzy nie potrafią czytać i pisać, ale ci, którzy nie potrafią uczyć się, oduczać i uczyć ponownie”. Zmienił się cykl życia umiejętności pracownika – musi on o wiele częściej zmieniać pracę w ciągu swojego życia zawodowego. Niestety w krajach OECD jedynie 40% osób dorosłych dokształca się i rozwija swoje umiejętności. Najwięcej z nich w Szwecji, Nowej Zelandii, Szwajcarii, Finlandii i Norwegii (ponad 50%), natomiast na przeciwnym biegunie są Węgry, Grecja, Polska, Włochy, Portugalia i Irlandia (poniżej 30%; Polska 19%). Nie są to zbyt optymistyczne wskaźniki.

Dla rozwoju umiejętności społecznych istotne znaczenie ma również to, z czym młody człowiek pojawia się na rynku pracy. Każda szkoła, nie tylko zawodowa, musi wyposażyć swojego absolwenta w zasób umiejętności, z którymi będzie on w stanie zaistnieć na rynku pracy. Niestety wiele systemów edukacji, także w Polsce, ciągle ma z tym ogromne problemy. Kształcimy osoby teoretycznie przygotowane do życia, ale w praktyce lądujące od razu na głębokiej wodzie i bez odpowiednich umiejętności, aby sobie poradzić.

Wysokie bezrobocie w grupie wiekowej 15-24 (w Polsce prawie 0,5 miliona wg GUS) oraz niski wskaźnik dokształcania (edukacja przez całe życie) pokazuje, że coś z tym naszym kształceniem jest nie tak. Pokazują to wyraźnie zebrane dane OECD o Polsce (ang.). Nie ma co chwalić się, że jedni piszą o sukcesach polskiej edukacji (BBC), kiedy inni prezentują wyniki plasujące nas znacznie poniżej średniej (dla krajów OECD).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie