Nowe sposoby uczenia się

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obserwacja trendów w edukacji na świecie sprzyja poszukiwaniu i testowaniu nowych metod nauczania i uczenia się. Grupa naukowców z Instytutu Technologii Edukacyjnych brytyjskiego Uniwersytetu Otwartego (The Open University) przygotowała zestawienie dziesięciu innowacji pedagogicznych, które ich zdaniem będą miały największy wpływ na szkolnictwo wyższe w nieodległej perspektywie. Niektóre z nich mogą mieć wpływ także na edukację na niższych etapach kształcenia.

Z analiz przygotowanych przez brytyjskich naukowców zebranych w raporcie Innovating Pedagogy 2014 (CC-BY) wynika, że coraz większe znaczenie w edukacji będą miały sieci społecznościowe. Tzw. „efekt sieci“ może mieć pozytywny wpływ na uczenie się, ale wymaga dobrego zarządzania procesem kształcenia, aby wydobyć pełen potencjał z wymiany w sieci. 

Jak zauważa prof. Mike Sharples, jeden z autorów raportu, sieci społecznościowe już wpłynęły na zmianę sposobu spędzania czasu wolnego – zamiast czytania książek, słuchania radio i oglądania telewizji coraz częściej spędzamy nasz czas na konwersacji w sieci. W podobny sposób społeczności będą zmieniać edukację, choć jak zauważa, trudno jest dziś przewidzieć, w którym kierunku ta wymiana potoczy się i jak to wpłynie na uczenie się.

Zdaniem autorów raportu poniższe metody i praktyki mogą w istotny sposób wpływać na edukację na uczelniach i powinny skłaniać do zastanowienia się nad modyfikacją metod nauczania.

Masowe otwarte uczenie się w społecznościach (MOSL – Massive Open Social Learning): nowy rodzaj aktywności online w sieci – tysiące osób bierze jednocześnie udział w dyskusjach w sieci i tworzeniu projektów, poprzez które dzielą się doświadczeniem i wiedzą.

Projektowanie uczenia się wsparte analityką: zbierane dane na temat potrzeb osób uczących się oraz ich aktywności online są przetwarzane, a następnie używane do projektowania nowych kursów i zajęć.

Odwrócona klasa: zamiast tradycyjnych zajęć wykładowych w klasie aktywności osób uczących się wsparte przez prowadzących oraz materiały wideo. Dzięki temu można więcej czasu poświęcić na dyskusje i wspieranie krytycznego myślenia.

Przynieś swoje urządzenie (BYOD – Bring your own device): pozwala lepiej wykorzystać potencjał urządzeń elektroniznych w uczeniu się i zredukować koszty infrastruktury IT w szkołach, ale jest wyzwaniem dla wielu instytucji, które muszą zadbać o sprawnie działającą i dostępną dla wszystkich sieć.

Uczenie się uczenia: kluczowe dla procesu uczenia jest nie tylko rozwiązywanie problemów i zadań w oparciu o wiedzę, ale także ogląd całego procesu, stawianie pytań i tez, poszukiwanie skutecznych metod uczenia się.

Dynamiczne ocenianie: wspieranie uczniów w rozwoju przez prowadzących poprzez bieżące określanie indywidualnych deficytów w wiedzy i umiejętnościach oraz równoległe identyfikowanie skutecznych sposobów uzupełniania braków (ocenianie i interwencje prowadzących są nierozłączne).

Uczenie się podczas wydarzeń i spotkań: udział w różnych projektach i spotkaniach poza uczelnią, podczas których spotykają się osoby zainteresowane danymi zagadnieniami i zdobywanie praktycznej wiedzy podczas takich wydarzeń (np. wspólne wymyślania zastosowań dla komputera Raspberry Pi).

Uczenie się poprzez opowiadanie historii (ang. storytelling): tworzenie narracji, w której umiejscawiane są różne wydarzenia i dane, co pozwala uczącym się w lepszy sposób ocenić posiadane informacje i przyswoić wiedzę.

Koncepcje progowe (ang. treshold concepts): konstruowanie procesu uczenia się wokół zagadnień kluczowych dla danej dziedziny (tzw. progów), zamiast linearnego procesu przekazywania wiedzy zgodnie z programem nauczania.

Majsterkowanie: uczenie się przez działanie i kombinowanie, co może być fundamentem dla dalszych innowacji i nieszablonowych rozwiązań – osadzenie uczenia się w otaczającej nas rzeczywistości i w różnych kontekstach.

Źródło: eCampusNews.com

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

***

Więcej na temat najnowszych trendów w edukacji w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie