Jak zostać świetnym nauczycielem?

fot. YouTube

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niezwykły wychowawca potrafi porwać swoich podopiecznych. Dosłownie i w przenośni. Im starsza młodzież, tym trudniej ich porwać, ale ostatecznie wszystko zależy od pomysłu i relacji, jaka zostanie zaproponowana. Jeśli tylko nauczyciel jest szczęśliwy, a w klasie pozostaje sobą, jest autentyczny, ma swoje pasje i nie boi się ich uprawiać, wcale nie okazuje się to takie trudne.

W ubiegłym tygodniu w Dużym Formacie ukazał się wywiad z Jarosławem Szulskim, nauczycielem w warszawskim Gimnazjum i Liceum im. Tadeusza Reytana, autorem dwóch ważnych powieści o szkole i wychowaniu: „Zdarza się“ oraz „Sor“.

Po opublikowaniu tej drugiej powieści, w wywiadzie dla Newsweeka, na pytanie „Lubi Pan szkołę?“, Szulski odpowiedział: „Bardzo. Może dlatego, że dawkuję ją sobie w odpowiednich ilościach. Przebywanie w szkole codziennie szkodzi. (...) Na wszystko. Na kreatywność, na samopoczucie, na postrzeganie świata i błysk w oku. Trochę żartuję, ale uważam, że każdy nauczyciel powinien mieć jakąś pasję czy dodatkowe zajęcie, bo wtedy z dystansem patrzy na to, co dzieje się w szkole, i nie wypali się szybko w pracy.“

Każdy może zostać świetnym nauczycielem. Jak to zrobić? „Nie poświęcaj się dla swojej pracy. Lepiej, żebyś był szczęśliwy wykonując ją. Zrób coś ze swoimi uczniami! Zdziwisz się, jak wiele dobrego może to przynieść. Ważne, żebyś zszedł z piedestału. Nie udawaj najmądrzejszego w pokoju. Jeśli to robisz, zmień pokój.“ – mówi Szulski w Dużym Formacie. "Uczniowie naprawdę nie potrzebują nauczycieli, którzy się poświęcają, tylko takich, którzy są szczęśliwi."

Wypowiedzi dla Dużego Formatu towarzyszy film, w którym warto usłyszeć od kolegi po fachu siedem rad. Może się przydadzą w nowym roku szkolnym?

A najważniejszy jest "szacun za szacun"!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie