W tym roku szkolnym przyszło mi znowu uczyć Marysię. Z Marysią spotkałam się dwa lata temu, gdy w klasie pierwszej uczyłam w jej klasie języka angielskiego. Pamiętam ją jako bystrą, grzeczną dziewczynkę, która każde zadanie podejmowała z wielką ochotą i z wypiekami na twarzy – wymarzony uczeń.
Ciężkie plecaki najmłodszych
Trzech na czterech uczniów klas pierwszych szkół podstawowych nosi tornistry, których waga przekracza dopuszczalne normy, a szkoły nie są w stanie zapewnić wymaganych ustawowo szafek –takie alarmujące dane wynikają z badania, które w dniach 9-16 kwietnia br. przeprowadziła w 5 placówkach oświatowych na terenie Dolnego Śląska Fundacja Rosa.
Przepis na szczęśliwe dziecko
Proces kształtowania szczęśliwego człowieka można rozpocząć już w dzieciństwie. Tak zwany efekt Michała Anioła występuje nie tylko w związkach partnerskich, ale także w relacji rodzica z dzieckiem – dowiodły pierwsze tego typu w Polsce badania, przeprowadzone przez psychologa Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Pierwsza klasa czy zerówka?
Dzieci sześcioletnie na ogół są już zainteresowane uczeniem się, ciekawe świata, zadają dużo pytań i chcą zdobywać wiedzę. Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem jeszcze tylko w tym roku rodzice sześciolatków mają możliwość podjęcia decyzji, czy ich dzieci rozpoczną naukę w pierwszej klasie, czy też skorzystają z rocznego przygotowania przedszkolnego, realizowanego w szkole lub w przedszkolu, potocznie nazywanego „zerówką”. Dla wielu rodziców jest to trudna decyzja, ale dobrze, że istnieje taka możliwość. Pomocą w jej podjęciu może być wiedza na temat gotowości szkolnej dziecka.
Jak osiągnąć sukces wychowawczy?
Przedstawiamy Kodeks Dobrych Praktyk Wychowawczych, czyli kilka wskazówek, które pomogą rodzicom osiągnąć wychowawczy sukces już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Porady zostały stworzone przez grono ekspertów od wychowania, którzy przybyli na kameralne warsztaty telewizji edukacyjnej Da Vinci Learning.
Jak wspierać dziecko w roli ucznia?
Tym, co najbardziej zachęca dziecko do wysiłku, jest zaspokajanie ciekawości, odkrywanie swoich możliwości i odnoszenie sukcesów. Pójście do szkoły po wakacjach, podobnie jak powrót do pracy po urlopie, wiąże się z pewnym napięciem. Dla jednych jest to oczekiwane spotkanie z kolegami i nauczycielami. Dla innych początek roku szkolnego łączy się z nowością i nieznanym: z nowymi przedmiotami, nowym materiałem, nowymi nauczycielami i nowymi kolegami.
Komu mają wierzyć rodzice sześciolatków?
Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło (wreszcie) szerszą akcję informacyjną dotyczącą sześciolatków w szkołach. Nie jest to może jeszcze na razie jakiś cud, ale dobrze, że może powstanie jakiś zasób materiałów, z których będą mogli korzystać rodzice decydując o posłaniu dzieci do szkoły. Od dłuższego czasu taką kampanię prowadzą również organizatorzy akcji „Ratuj Maluchy!“, chociaż przesłanie ich działań jest przeciwne niż minister Szumilas. Komu wierzyć?