Czy polska szkoła rozwija empatię wśród uczniów i nauczycieli? Jak rozumiana jest empatia przez uczniów i nauczycieli? Czy jest ona ważna dla wspólnoty szkolnej? Fundacja Ashoka Polska przygotowała we współpracy ze szkołami z mocą zmieniania świata film poświęcony empatii – pielęgnujmy ją w szkołach – apelują twórcy filmu.
Film warto pokazywać uczniom na lekcjach wychowawczych i… nauczycielom na radach pedagogicznych... Empatii w szkołach jest bowiem zdecydowanie za mało, a bardzo dużo zależy tu od postaw nauczycieli i szkolnych programów wychowawczych.
„Dla mnie empatia to możliwość wczucia się w innego człowieka, zrozumienie jego emocji, zrozumienie tego jak się czuje, zrozumienie jego położenia” – mówi Barbara Betlej, uczennica gimnazjum.
Ważne, żeby nie być skoncentrowanym tylko i wyłącznie na sobie, patrzeć co dzieje się wokół, myśleć o tym, jak razem możemy zmieniać świat i tworzyć coś kreatywnego, nowego” – dodaje nauczycielka Magdalena Ołdakowska.
To także cieszenie się z czyjejś radości – dodaje inna nauczycielka.
Film przygotowano w ramach programu Szkoły z mocą zmieniania świata realizowanego przez Ashokę w partnerstwie z Fundacją BGK. Warto obejrzeć, co o empatii mówią uczniowie i nauczyciele:
(Źródło: Fundacja Ashoka)
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).